Populært lige nu

Sex på scenen med hjælp fra intimcoach

Interview med skuespiller Anne Plauborg

Årets ultimative højdepunkt i TeaterVejle

Det er tid for præsentation af sæsonprogrammer og i Vejle har teaterforeningen TeaterVejle i et par år satset stort på at sende deres trykte...
Annoncespot_imgspot_img

Flere bør have en nedskrevet strategi for publikumsudvikling

Ud af 190 kulturinstitutioner angiver 9 ud af 10, at de arbejder med publikumsudvikling. Men for at kulturinstitutioner kan kvalificere deres publikumsudviklingsindsatser, kræver det en målrettet strategi, viser ny undersøgelse fra Applaus.

Applaus’ nye undersøgelse, hvor 190 kulturinstitutioner fra hele landet har deltaget, viser, at 9 ud af 10 kulturinstitutioner arbejder med publikumsudvikling. Den viden og det indblik er afgørende for at kunne målrette sin strategi.  

”92% kulturinstitutioner svarer, at de arbejder med publikumsudvikling. Det er en glædelig nyhed, men samtidig viser undersøgelsen også, at det er afgørende at arbejde strategisk og have de rette værktøjer for at skabe succes med sine publikumsudviklende initiativer,” uddyber Lene Struck-Madsen. 

En nedskrevet strategi øger effekten

Kun 4 ud af 10 har en nedskrevet strategi, og undersøgelsen viser, at dem, der prioriterer netop det, har en større chance for at kunne forberede den næste sæson. På tværs af kulturområdet er der variationer, og særligt museerne er hjemmevante i brug af data i arbejdet med publikumsudvikling. Også faktorer som segmentering og dataindsamling er afgørende for, om ens arbejde med publikumsudvikling har en effekt. 

“Forskelle mellem kulturområderne samt institutioner med høj omsætning og dem med færre ressourcer spiller ifølge vores undersøgelse en rolle, og også adgang til data er afgørende for kulturinstitutioners arbejde med publikumsudvikling. Dog handler arbejdet med publikum i fokus også i høj grad om, hvor godt kulturinstitutioner føler sig klædt på til at arbejde med data, de har adgang til. Det kræver viden, indblik og ikke mindst de rette strategier på tværs af organisationen,” siger Lene Struck-Madsen. 

Forankringen i organisationerne er afgørende, for at kulturinstitutionerne kommer i mål med deres arbejde med publikumsudvikling.

Hele rapporten kan læses her.

Om undersøgelsen ”Med publikum og data i fokus”:   

  • Undersøgelsen ”Med publikum og data i fokus” er udarbejdet og gennemført af Applaus i samarbejde med branche- og genreorganisationerne Dansk Live, Dansk Teater, DEOO, ODM, Tempi, Rosa, JazzDanmark og Art Music Denmark har Applaus udarbejdet og kvalificeret undersøgelsen. 
  • Rapporten er udarbejdet med udgangspunkt i resultaterne fra et rundsendt spørgeskema og 12 journalistiske interviews. Dataindsamlingen pågik i perioden 30. oktober til 19. november 2023.  
  • 190 institutioner deltog, fordelt på 56 scenekunstinstitutioner (29 % af det afrapporterede datasæt), 51 rytmiske spillesteder (27 %), 12 klassiske musikaktører og jazzensembler (6 %) og 71 museer (37 %) fra hele Danmark. 

Kilde: Applaus

Seneste

DANISH+ – kurateret showcase er en del af dansk scenekunsts eksportsucces

Den internationale, kuraterede showcase DANISH+ løber af stablen 6....

Lucia Vinde Dirchsen: “Der er plads til jer – lige præcis som dem, I er”

I sidste uge offentliggjorde Årets Reumert-juryen, at der fremover...

De nominerede til Årets Reumert 2024 – få overblikket her

De nominerede til Årets Reumert 2024 er i dag...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

DANISH+ – kurateret showcase er en del af dansk scenekunsts eksportsucces

Den internationale, kuraterede showcase DANISH+ løber af stablen 6....

Lucia Vinde Dirchsen: “Der er plads til jer – lige præcis som dem, I er”

I sidste uge offentliggjorde Årets Reumert-juryen, at der fremover...

De nominerede til Årets Reumert 2024 – få overblikket her

De nominerede til Årets Reumert 2024 er i dag...

Aalborg Teater får ny ledelse

Aalborg Teater meddeler i dag, at to nye direktører...
Annonce
Annonce

DANISH+ – kurateret showcase er en del af dansk scenekunsts eksportsucces

Den internationale, kuraterede showcase DANISH+ løber af stablen 6. - 8. maj. Her stimler indkøbere fra 16 forskellige nationer sammen i Aarhus for at...

Lucia Vinde Dirchsen: “Der er plads til jer – lige præcis som dem, I er”

I sidste uge offentliggjorde Årets Reumert-juryen, at der fremover kun er kønsneutrale priser. For skuespiller Lucia Vinde Dirchsen, der selv er nonbinær, er det...

De nominerede til Årets Reumert 2024 – få overblikket her

De nominerede til Årets Reumert 2024 er i dag blevet offentliggjort med et bredt felt af genrer og produktioner fra hele landet repræsenteret. Som...