Populært lige nu

Annoncespot_imgspot_img

★★★★★☆ Skolekomedien – sjov, skarp og sørgelig samfundskritik

Instruktør og dramatiker Christian Lollike vender tilbage til Aarhus Teater med Skolekomedien, der skildrer livet i folkeskolen, som vi kender, elsker og hader det. Gennem den tredelte karakter Annette får vi et indblik i en undergang, der ville være umådeligt tragisk, hvis ikke den var så sjov – eller er det omvendt?

Med udgangspunkt i flere hundrede vidnesbyrd fra folkeskolelærere og andre med tilknytning til institutionen har Christian Lollike skabt fortællingen om de tre Annetter, der spilles af Mette Døssing, Carla Eleonora Feigenberg og Anders Baggesen, men herefter omtales i ental. Hun er lærer i en folkeskoleklasse, som vi følger fra 2. over 6. til 9. klasse. 

Som velfærdsstatens fortrop er hun indledningsvist tungt bevæbnet med idealisme og kærlighed til den stolte gerning. Men hun nedbrydes af omgivelsernes ubønhørlige og omskiftelige krav. Det overvejende velmente pres fra forældre, elever og ikke mindst fra ministeriet og skoleledelsen tynger hende, som var hun Atlas selv med Jorden på sine skuldre. Inden hun mod slut kvæles hun i alle de gode intentioner.

Skolekomedien, Aarhus Teater. Foto: Mikkel Berg
Skolekomedien, Aarhus Teater. Foto: Mikkel Berg

Cirkus Undergang

Skolekomediens to lag – den realistiske fortælling om Annette og det kommenterende cirkus – veksler konstant, og Franciska Zahles scenografi og kostumedesign understreger dualiteten. Omdrejningspunktet i scenografien er en næsten fotorealistisk gengivelse af en generisk folkeskole, men det suppleres hyppigt med elementer fra et mareridtsagtigt cirkus. 

Der er virkelig tale om et helstøbt udtryk på tværs af alle forestillingens delelementer

Drivkraften i cirkusset er Simon Mathew, der giver den som undergangens musikalske herold. Hans til tider kakofoniske kompositioner over velkendte børnesange føjer konsekvent mol til dur og tristesse til barndommens naive optimisme.

Også instruktionen deltager i denne vekslen. Elementer af farce, som når den udsendte undervisningskonsulent vil demonstrere et udvalg af “de 200 afprøvede bordopstillinger”, afløses af det abstrakte gys, som når Annettes plagede tanker får fripas til at vandre frit i ledige stunders ensomhed. Der er virkelig tale om et helstøbt udtryk på tværs af alle forestillingens delelementer. 

Skolekomedien, Aarhus Teater. Foto: Mikkel Berg
Skolekomedien, Aarhus Teater. Foto: Mikkel Berg

Kosmisk kaotisk kollektiv

Med ikke færre end 14 skuespillere ruller Aarhus Teater næsten hele ensemblet ud, og under Christian Lollikes instruktion og ikke mindst Julie Kunz’ kyndige koreografi fremstår hele holdet som en fast knyttet næve. Det ville nærmest være helligbrøde at fremhæve individer ved så stærk en kollektiv præstation.

Det ville nærmest være helligbrøde at fremhæve individer ved så stærk en kollektiv præstation

Især de enormt velorkestrerede tuttiscener – eksempelvis forestillingens ouverture og første akts afsluttende idrætslektion – er forrygende sceniske manifestationer af det totale kaos, som må være den daglige oplevelse for landets skolelærere.

Skolekomedien, Aarhus Teater. Foto: Mikkel Berg
Skolekomedien, Aarhus Teater. Foto: Mikkel Berg

Hanlons ragekniv

Fra første til sidste sekund er Annette genstand for publikums udelte sympati, men det gør heldigvis ikke Skolekomedien til en ensidig affære. Forestillingen forfalder ikke til at placere skyld og skam hos udefrakommende ondskab, men giver derimod et helstøbt billede af de gode intentioners immanente potentiale for nederlag og den tragiske heltindes ditto.

Forfalder ikke til at placere skyld og skam hos udefrakommende ondskab

Det er ikke ond vilje, der smadrer vores offentlige institutioner. Som vi har lært ved det semi-filosofiske princip, Hanlons ragekniv, så skal man ikke tilskrive noget til ond vilje, hvis dumhed er en tilstrækkelig forklaring. 

Den sande tragedie er snarere, at vi selv har skabt det hele. 

Seneste

★★★☆☆☆ Hamlets stjerne – Shakespeare og astrologien i rodet whodunnit-historie

Hamletscenens leder Lars Romann Engel præsenterer atter en selvskreven...

Teatergrad – Hvad så nu? Hvad gør I uden bevilling?

I denne uge mistede Teatergrad status og den medfølgende...

Operachef Philipp Kochheim modtager H.C. Andersen Prisen 2024

Philipp Kochheim, der frem til 1. maj er operachef...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

★★★☆☆☆ Hamlets stjerne – Shakespeare og astrologien i rodet whodunnit-historie

Hamletscenens leder Lars Romann Engel præsenterer atter en selvskreven...

Teatergrad – Hvad så nu? Hvad gør I uden bevilling?

I denne uge mistede Teatergrad status og den medfølgende...

Operachef Philipp Kochheim modtager H.C. Andersen Prisen 2024

Philipp Kochheim, der frem til 1. maj er operachef...

Små storbyteatre – kommunalpolitikerne fastholder et bredt teaterliv i København

11 københavnske teatre får status som små storbyteatre i...
Annonce
Emil Amby
Emil Amby
Cand.mag i klassisk filologi og litteraturvidenskab, samt mangeårig teaterblæksprutte med forkærlighed for klassikere.

★★★☆☆☆ Hamlets stjerne – Shakespeare og astrologien i rodet whodunnit-historie

Hamletscenens leder Lars Romann Engel præsenterer atter en selvskreven forestilling, der gentænker Shakespeares værk i en mere nutidig kontekst med referencer til danmarkhistoriske lokaliteter....

Teatergrad – Hvad så nu? Hvad gør I uden bevilling?

I denne uge mistede Teatergrad status og den medfølgende støtte som lille storbyteater i København. Teatrets to ledere, Pelle Nordhøj Kann og Christine Worre...

Operachef Philipp Kochheim modtager H.C. Andersen Prisen 2024

Philipp Kochheim, der frem til 1. maj er operachef for Den Jyske Opera, modtager H.C. Andersen Prisen 2024 for sit arbejde med H.C. Andersens...