Populært lige nu

Læs anmeldelser af forestillinger, du kan opleve på KLAP Festival i Esbjerg

KLAP - Teaterfestival for små og store, der før hed Aprilfestival, afholdes i år i Esbjerg. Festivalen afvikles 14.-21. april. Årets program byder på...

De glemte kroppe i moderne dans

Foreningen for integreret moderne dans har 10-års-jubilæum og inviterer i den anledning til Festivalen PÅ TVÆRS den 12.-14. april. Kunstnerisk leder Janne Weidinger Kristensen...

★★★★★☆ Aarhus Revyen 2024 – ung, blæret musikalsk revy har karakter

Aarhus Revyen, Hermans, Tivoli Friheden
Annoncespot_imgspot_img

★★★★☆☆ Den mystiske sag om hunden i natten – formfuldendt karakterportræt

I Simon Stephens dramatisering af Mark Haddons bestseller Den mystiske sag om hunden i natten lægger Aalborg Teater scene til et stykke højaktuelt, moderne teater om mennesker med særlige behov og deres omgivelser. I det skarpskårne portræt får vi et tiltrængt indblik i vores egen tilværelse fra et nyt perspektiv.

I den engelske by Swindon bor drengen Christopher med sin far. Christopher har autisme, hvilket både giver ham en del udfordringer, men også udstyrer ham med nogle ganske særlige talenter. Flere af de talenter skal hurtigt komme i spil, da han finder naboens hund dræbt, og morderen skal findes.

Genremæssigt bevæger historien sig i et interessant land mellem socialrealisme og en klassisk, engelsk whodunnit. I takt med, at én gåde løses, opstår andre, og Den mystiske sag om hunden i natten tager flere gange nogle gevaldige drejninger, så man som publikum må spørge sig selv: “Hvad handler den her historie egentlig om?”

Patrick A. Hansen som Christopher omgivet af ensemblet. Den mystiske sag om hunden i natten, Aalborg Teater. Foto af Rumle Skafte
Patrick A. Hansen som Christopher omgivet af ensemblet. Den mystiske sag om hunden i natten, Aalborg Teater. Foto af Rumle Skafte

Perspektiv på tilværelsen

Selvom Den mystiske sag om hunden i natten i sig selv er en glimrende historie, så er pointen med Martin Nyborgs iscenesættelse ikke nødvendigvis, hvad der præcis sker, men i lige så høj grad, hvordan det hele opleves af Christopher. 

Legen med perspektiver er central

I Laura Rasmussens scenografi får vi fra første sekund indikationen af, at legen med perspektiver er central. En slags tiltet spejlsal danner bagvæggen, og via denne har publikum udsigt til det bare scenegulv, hvor historiens store karaktergalleri i let afkodelige kostumer indtager deres liggende positioner, når de ikke er direkte i spil. Det scenografiske sprog er dejligt klart og komplimenterer den overordnede iscenesættelse, hvor det hele er genkendeligt, men en lille justering af perspektivet gør hele forskellen for oplevelsen.

Også Rune Abel Aagaards kompositioner og lyddesign fortjener ros. Måden hvorpå Christophers indre bevægelse illuderes gennem et lydunivers, der går fra knitrende, infernalsk støj til momentan ophøjet stilhed, giver den samlede oplevelse en ambient dybde.

Christopher et sted mellem storby og stjernehimmel. Den mystiske sag om hunden i natten, Aalborg Teater. Foto af Rumle Skafte
Christopher et sted mellem storby og stjernehimmel. Den mystiske sag om hunden i natten, Aalborg Teater. Foto af Rumle Skafte

Formfuldendt portræt

Hovedrollen som Christopher spilles af Patrick A. Hansen, som stort set ikke forlader scenen. Godt det samme, for han er forestillingens helt store oplevelse. Han er yderst troværdig i den krævende rolle, og man kan ikke andet end tage hatten af for det enorme forarbejde, der ligger bag det at skabe en så formfuldendt karakter. Både gestik og diktion virker afstemt og gennemført ned til mindste detalje, og hele Christophers indre logik og idiosynkrasier er portrætteret med en enorm kærlighed og respekt for historiens følsomme emner. 

Man kan ikke andet end tage hatten af for det enorme forarbejde, der ligger bag det at skabe en så formfuldendt karakter

Vi får hele ni spillere fra ensemblet, og især Clara Josephine Manley er iøjnefaldende som den personificerede tålmodighed i rollen som hovedrollens mentor og lærer, Siobhan. Hun agerer en slags straight man, der skærer portrættet af Christopher endnu skarpere, og hun står tillige for forestillingens metalag, som desværre mangler lidt dramaturgisk konsekvens for at fungere optimalt.

Aalborg Teaters version af Den mystiske sag om hunden i natten er en både tankevækkende, sjov og rørende forestilling. Jeg havde virkelig fornemmelsen af at gå klogere ud af teatret, end jeg kom ind, og en lille, smågenial afslutning sikrede også, at smilet var skruet solidt på.

Seneste

C!CAF 2024 – et udsnit af samtidscirkus netop nu

Tredje version af Copenhagen Circus Arts Festival (C!CAF) er...

Ny leder for Udviklingsplatformen for Scenekunst

Udviklingsplatformen for Scenekunsts nuværende administrative leder, Anne Dalby, skifter...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

C!CAF 2024 – et udsnit af samtidscirkus netop nu

Tredje version af Copenhagen Circus Arts Festival (C!CAF) er...

Ny leder for Udviklingsplatformen for Scenekunst

Udviklingsplatformen for Scenekunsts nuværende administrative leder, Anne Dalby, skifter...

★★★★☆☆ Bone Whispers og Urbane Saints – Dansehviskere på himmelfart

Lene Boel og det internationale kompagni, Next Zone, havde...
Annonce
Emil Amby
Emil Amby
Cand.mag i klassisk filologi og litteraturvidenskab, samt mangeårig teaterblæksprutte med forkærlighed for klassikere.
Annonce

C!CAF 2024 – et udsnit af samtidscirkus netop nu

Tredje version af Copenhagen Circus Arts Festival (C!CAF) er netop løbet af stablen med forestillinger i Den Grå Hal og aktivitetsprogram med workshops, oplæg...

Ny leder for Udviklingsplatformen for Scenekunst

Udviklingsplatformen for Scenekunsts nuværende administrative leder, Anne Dalby, skifter rolle til daglig leder, og bestyrelsen vælger at oprette to nye stillinger til at booste...