Out of Balanz har givet Odysseen et twist og reaktualiserer fra 7. marts den græske myte om kong Odysseus som performancekoncert på AFUK Scene. Lovely Cheeks Dissolved in Tears har underteksten De 10 nye sange fra sovekammeret og kan opleves som det album, Odysseus kone Penelope lavede i de 20 år, hvor hun holdt fortet hjemme og ventede på, at han skulle vende tilbage fra krigen. Vi har talt med folkene bag om, hvad myten kan fortælle os om liv, køn og handlefrihed i dag.
“Den græske mytologi får mange til at tænke på obskure historier om guderne og gudinderne, vilde ekstravagante udyr og heltes vanvittige opgaver. Det interessante ved de græske myter er, at de i sig selv er langt mere komplekse, end man skulle tro. Disse myter forbliver sande i dag, tror jeg, fordi de viser os ekstremerne af vores oplevelser: krig, kærlighed og tab, pludselige og katastrofale begivenheder, radikale skift af formuer, tilsyneladende vilkårlige begivenheder, der ændrer vores liv. De beskæftiger sig kort sagt med hvad det er at være et menneske”, siger Katrina Bugaj.
“Ja, vi lever i en ekstrem tid, så måske er det også derfor, vi er tiltrukket af græske myter især nu”, supplerer Troels Hagen Findsen, da jeg spørger, hvorfor de har kastet sig over Homers helteepos Odysseen om den græske konge af Ithaka, Odysseus’, deltagelse i krigen om Troja og hans lange rejse hjem efter byens fald.
En berømt – og overset – midaldrende kvinde
Katrina Bugaj og Troels Hagen Findsen, der udgør kernen i kompagniet Out of Balanz flytter i forestillingen Lovely Cheeks Dissolved in Tears fokus fra Odysseus til Penelope.
“Homers store digt er en kompleks artikulation af kønsdynamikker, der fortsat forfølger os. Kvindelige stemmers tavshed og farerne ved kvindelig handlefrihed er centrale problemer i digtet”, forklarer Katrina Bugaj, mens Troels Hagen fortsætter: “Ved at flytte Penelope fra sidelinjen til centeret af vores koncert giver vi stemme og plads til en berømt – og berømt for at være overset – midaldrende kvinde.”
“Penelope laver meget af det, man kan kalde det usynlige arbejde i Odysseen. Hun opdrager sin søn, passer på hjemmet, væver i årevis. Jeg tror, at vi som kultur, er begyndt at tale mere om det usynlige arbejde og den generelle forskelsbehandling, kvinder udsættes for, i hjemmet og på arbejdsmarkedet, i videnskaben og i historien, i medierne”, uddyber Katrina Bugaj historiens aktualitet, der altså knytter sig til det intime og ikke har reference til vor tids aktuelle krige.
Historien indefra
“Lovely Cheeks Dissolved in Tears er ikke en genfortælling af historien om Odysseus og Penelope – det er tænkt som en intim koncertperformance. Det er historien indefra, historien om kvinden, gift ung, efterladt i 20 år, mens hendes mand går i krig”, forklarer Katrina Bugaj og fortsætter:
“Vi har valgt at flytte fortællingen væk fra Odysseus og det store narrativ om krig, og sætter fokus på Penelope og mikrofortællingen om kvinderne, der holder fortet kørende derhjemme. Selvfølgelig er krig en del af historien og af hendes liv, men det er krig på afstand. Set fra de efterladte hustruers synspunkt. Og set fra de bekymrede mødres, bekymrede for at deres sønner følger i faderens fodspor. Kommunikeret gennem Camilla Bangs (Tigermor) bevægende, kraftfulde stemme og den energi, duoen bringer til projektet.”
Det ultimative billede på tale og frihed
Troels Hagen Findsen fortæller, at Out of Balanz har arbejdet med formatet performancekoncert en gang før. “Men det er første gang, vi har skrevet og skabt sange på den her måde med en komponist. Vi har haft lyst til at arbejde med Tigermor længe og det har været en fantastisk proces. Hvis ikke man allerede er en fan af hende, så tror jeg, man vil være det, når man oplevet det her”, siger han og peger også på, at man mener, at episke græske fortællinger som Odysseen oprindeligt blev sunget. “Så ideen om at skrive sange var der fra begyndelsen af”, fastslår han.
“Ja, og fugle i Homer er det ultimative billede på tale og frihed”, supplerer Katrina Bugaj og fortsætter: “I Odysseen er Penelope beskrevet som en “pale gray nightingale”, der “sits among the leaves / that crowd the trees”, som ikke kan flyve, men hvis pludren er en “symphony of sound.” Så det inspirerede os til at give slip på at skulle genfortælle Odysseen og skabe et narrativ, men i stedet dykke ned i Penelopes følelsesliv og musik. Så gik vi i gang med Camilla med at skabe og skrive Penelopes første album, som vi forestiller os, hun ville skrive det, da hun sad og ventede på Odysseus i ca. 20 år. Nogle albums tager bare lang tid at lave”.
Forestillingen er ifølge Katrina Bugaj for alle, der kan lide koncerter, live instrumenter og exceptionelle vokaler, og også for dem, der kan lide nye greb på klassikere og dem, der holder af Odysseen.