GLIMT Amager byder i Det sidste måltid på danskproduceret samtidscirkus af høj klasse. Fire artister og deres ceremonimester bevæger sig gennem en både morsom, unheimlich og artistisk ekvilibristisk fortælling om at bore sig ned i og undersøge krisens materie.
Det sidste måltid giver associationer til Leonardo da Vincis vægmaleri Den sidste nadver, og opstillingen i Maskinhallen sender tankerne samme vej. Vi bænkes i en hestesko ved borde dækket af hvide duge og introduceres til aftenen med ordene “It’s a matter of life and death”. Ikke i religiøs forstand skal det vise sig, men med måltidet som ramme for at lægge alt på bordet i en livskrise.

En tå titter over bordkanten
Foran står et lille glas vand med en tot af fnuglet sky balancerende på kanten. “Aperitif,” råber ceremonimesteren i Lars Lindegaard Gregersens skikkelse. Skyen opløses i vandet og vi skåler, inden fire omkring bordet kollapser for derefter at begynde deres bevægelse gennem fortællingen.
“Supplement” er næste ret. Vi bryder brød indhyllet i en kakofoni af forskellige sprog, der siden opsluges af blid sang og transformerer sig til en humoristisk modelleringssekvens, hvor Fridamy Roth og Ambre Ros bevæger en apatisk Antoine Dupeyrot muskel for muskel, lem for lem hen over bord og gulv. Så titter en finger op over bordkanten, så en fod, så et intenst blik, før sekvensen afsluttes dragende smukt, når dugen trækkes bort under Fridamy Roths fødder.

I wish to be remembered
Hun har et mellemværende med den dug, der vender tilbage til hende langt senere i en dramatisk pas-de-deux, der endog senere forlænges i kvartettens fælles akrobatiske koreografi over, under, på og med bordene, der nu er spredt ud i rummet.
Det er vanvittig morsomt, ekvilibristisk nonchalant eksekveret, poetisk og lidt unheimlich
Inden da er der “Main Course” med flyvende gulerødder, en baby med smøg i kæften og en tårnhøj kvinde besat af mad. Det er vanvittig morsomt, ekvilibristisk nonchalant eksekveret, poetisk og lidt unheimlich på samme tid, når Ambre Ros i et sug lader sig falde fra Antoine Dupeyrots skuldre i hans arme.
“I wish to be remembered,” siger Karl Dahl, inden han med største elegance og blankt deadpan-ansigt glider hen over den bløde line i en dans med sig selv og elementerne. Trippende, vuggende, balancerende med hovedet nedad, inden kvartetten igen samles i en sidste fyrig akrobatisk kampdans. “Dessert”!

En fortælling om at være til lige nu
De kæmper alle med noget, men musikken binder dem sammen i et univers, hvor Elvis Presley-numre fletter sig sammen med savens sorgfulde sprødhed, klarinettens vemodige klagen, harmonikaens lystigere valsetoner og saxens sprælske brøl. Artisterne skiftes til at være i fokus, men er alle hele tiden til stede gennem musikken, hvor især Ambre Ros også sætter stemningen med sine kraftfulde, følelsesvibrerende sang.
Det sidste måltid er et inciterende bud på samtidscirkus, der poetisk taler ind i tidens – og individets –oplevelse af undergang med en fortælling, der ikke har mange ord, men alligevel skaber en klar dramaturgi og en forestilling, hvor humor veksler med panik, forbløffelse og gru.
Et inciterende bud på samtidscirkus
Vi har meget få cirkuskompagnier i Danmark, men GLIMT Amager viser med denne forestilling, at genren har sin klare berettigelse i scenekunstlandskabet, fordi den gennem sin fænomenalt-diskrete kombination af dans, drama og cirkusdiscipliner giver os nye fortællinger om at være til her og nu.
Iscenesætter: Lars Lindegaard Gregersen. Co-Komponist: Camilla Bang. Lysdesigner: Martin Danielsen. Kostumer: Camila Sarrazin. Dramaturgisk konsulent: Joen Højerslev. Konsulenter: Gry Lambertsen og Rune Vadstrøm. Instruktørassistent og koreografisk arbejde: Liv Mikaela Sanz.
Medvirkende: Fridamy Roth, Karl Dahl, Ambre Ros, Antoine Dupeyrot og Lars Lindegaard Gregersen.
Det sidste måltid spiller 7. – 9. og 18. – 23. marts 2024 i Maskinhallen, Sundholmsvej 28A og 14. – 16. marts på DYNAMO Workspace i Odense.