Populært lige nu

DANISH+ – kurateret showcase er en del af dansk scenekunsts eksportsucces

Den internationale, kuraterede showcase DANISH+ løber af stablen 6. - 8. maj. Her stimler indkøbere fra 16 forskellige nationer sammen i Aarhus for at...

De nominerede til Årets Reumert 2024 – få overblikket her

De nominerede til Årets Reumert 2024 er i dag blevet offentliggjort med et bredt felt af genrer og produktioner fra hele landet repræsenteret. Som...

Lad sæson 25/26 blive en sæson med fokus på fairness for scenekunstnere

Produktionsselskabet prfrm opfordrer alle institutionsledere til at arbejde for, at sæson 25/26 bliver en sæson med fairness i højsædet med denne venlige påmindelse om...
Annoncespot_imgspot_img

★★★★★☆ Det sidste måltid – ekvilibristisk-poetisk cirkusfortælling

GLIMT Amager byder i Det sidste måltid på danskproduceret samtidscirkus af høj klasse. Fire artister og deres ceremonimester bevæger sig gennem en både morsom, unheimlich og artistisk ekvilibristisk fortælling om at bore sig ned i og undersøge krisens materie.

Det sidste måltid giver associationer til Leonardo da Vincis vægmaleri Den sidste nadver, og opstillingen i Maskinhallen sender tankerne samme vej. Vi bænkes i en hestesko ved borde dækket af hvide duge og introduceres til aftenen med ordene “It’s a matter of life and death”. Ikke i religiøs forstand skal det vise sig, men med måltidet som ramme for at lægge alt på bordet i en livskrise.

Annonce
Det sidste måltid
Karl Dahl, Antoine Dupeyrot og Ambre Ros i Det sidste måltid på Glimt Amager. Foto Jonas Persson.

En tå titter over bordkanten

Foran står et lille glas vand med en tot af fnuglet sky balancerende på kanten. “Aperitif,” råber ceremonimesteren i Lars Lindegaard Gregersens skikkelse. Skyen opløses i vandet og vi skåler, inden fire omkring bordet kollapser for derefter at begynde deres bevægelse gennem fortællingen.

“Supplement” er næste ret. Vi bryder brød indhyllet i en kakofoni af forskellige sprog, der siden opsluges af blid sang og transformerer sig til en humoristisk modelleringssekvens, hvor Fridamy Roth og Ambre Ros bevæger en apatisk Antoine Dupeyrot muskel for muskel, lem for lem hen over bord og gulv. Så titter en finger op over bordkanten, så en fod, så et intenst blik, før sekvensen afsluttes dragende smukt, når dugen trækkes bort under Fridamy Roths fødder.

Det sidste måltid
Fridamy Roth i Det sidste måltid på Glimt Amager. Foto Jonas Persson.

I wish to be remembered

Hun har et mellemværende med den dug, der vender tilbage til hende langt senere i en dramatisk pas-de-deux, der endog senere forlænges i kvartettens fælles akrobatiske koreografi over, under, på og med bordene, der nu er spredt ud i rummet.

Det er vanvittig morsomt, ekvilibristisk nonchalant eksekveret, poetisk og lidt unheimlich

Inden da er der “Main Course” med flyvende gulerødder, en baby med smøg i kæften og en tårnhøj kvinde besat af mad. Det er vanvittig morsomt, ekvilibristisk nonchalant eksekveret, poetisk og lidt unheimlich på samme tid, når Ambre Ros i et sug lader sig falde fra Antoine Dupeyrots skuldre i hans arme.

“I wish to be remembered,” siger Karl Dahl, inden han med største elegance og blankt deadpan-ansigt glider hen over den bløde line i en dans med sig selv og elementerne. Trippende, vuggende, balancerende med hovedet nedad, inden kvartetten igen samles i en sidste fyrig akrobatisk kampdans. “Dessert”!

Det sidste måltid
Ambre Ros og Antoine Dupeyrot i Det sidste måltid på Glimt Amager. Foto Jonas Persson.

En fortælling om at være til lige nu

De kæmper alle med noget, men musikken binder dem sammen i et univers, hvor Elvis Presley-numre fletter sig sammen med savens sorgfulde sprødhed, klarinettens vemodige klagen, harmonikaens lystigere valsetoner og saxens sprælske brøl. Artisterne skiftes til at være i fokus, men er alle hele tiden til stede gennem musikken, hvor især Ambre Ros også sætter stemningen med sine kraftfulde, følelsesvibrerende sang.

Det sidste måltid er et inciterende bud på samtidscirkus, der poetisk taler ind i tidens – og individets –oplevelse af undergang med en fortælling, der ikke har mange ord, men alligevel skaber en klar dramaturgi og en forestilling, hvor humor veksler med panik, forbløffelse og gru.

Et inciterende bud på samtidscirkus

Vi har meget få cirkuskompagnier i Danmark, men GLIMT Amager viser med denne forestilling, at genren har sin klare berettigelse i scenekunstlandskabet, fordi den gennem sin fænomenalt-diskrete kombination af dans, drama og cirkusdiscipliner giver os nye fortællinger om at være til her og nu.

Seneste

Den Jyske Opera stiller skarpt på flygtningekriser gennem nyt samarbejde 

I forbindelse med den kommende iscenesættelse af tjekkiske Bohuslav...

DANISH+ – kurateret showcase er en del af dansk scenekunsts eksportsucces

Den internationale, kuraterede showcase DANISH+ løber af stablen 6....

Lucia Vinde Dirchsen: “Der er plads til jer – lige præcis som dem, I er”

I sidste uge offentliggjorde Årets Reumert-juryen, at der fremover...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Den Jyske Opera stiller skarpt på flygtningekriser gennem nyt samarbejde 

I forbindelse med den kommende iscenesættelse af tjekkiske Bohuslav...

DANISH+ – kurateret showcase er en del af dansk scenekunsts eksportsucces

Den internationale, kuraterede showcase DANISH+ løber af stablen 6....

Lucia Vinde Dirchsen: “Der er plads til jer – lige præcis som dem, I er”

I sidste uge offentliggjorde Årets Reumert-juryen, at der fremover...

De nominerede til Årets Reumert 2024 – få overblikket her

De nominerede til Årets Reumert 2024 er i dag...

Aalborg Teater får ny ledelse

Aalborg Teater meddeler i dag, at to nye direktører...
Annonce
Anne Liisberg
Anne Liisberg
Kritik- og debatredaktør ISCENE. Fagansvarlig lex.dk. Cand. mag. i Dansk & Dramaturgi. Har siden 1985 arbejdet som instruktør, forestillingsleder, PR-ansvarlig, underviser, skribent, redaktør og producent af både kulturelle og kommercielle produktioner. Tidligere blandt andet fast anmelder på Teater 1 fra 2011-2016 og på Berlingske fra 2016-2019.
Annonce

Den Jyske Opera stiller skarpt på flygtningekriser gennem nyt samarbejde 

I forbindelse med den kommende iscenesættelse af tjekkiske Bohuslav Martinůs opera, The Greek Passion, indgår Den Jyske Opera et ekstraordinært samarbejde med Røde Kors og...

DANISH+ – kurateret showcase er en del af dansk scenekunsts eksportsucces

Den internationale, kuraterede showcase DANISH+ løber af stablen 6. - 8. maj. Her stimler indkøbere fra 16 forskellige nationer sammen i Aarhus for at...

Lucia Vinde Dirchsen: “Der er plads til jer – lige præcis som dem, I er”

I sidste uge offentliggjorde Årets Reumert-juryen, at der fremover kun er kønsneutrale priser. For skuespiller Lucia Vinde Dirchsen, der selv er nonbinær, er det...