Populært lige nu

Sex på scenen med hjælp fra intimcoach

Interview med skuespiller Anne Plauborg

Managing Discomfort med generøsitet og kærlighed

TOASTERs festival Managing Discomfort er i fuld gang på Husets Teater og byder efter en påskepause på tre dobbeltforestillinger mere over de næste tre...
Annoncespot_imgspot_img

★★★★★☆ Det sidste måltid – ekvilibristisk-poetisk cirkusfortælling

GLIMT Amager byder i Det sidste måltid på danskproduceret samtidscirkus af høj klasse. Fire artister og deres ceremonimester bevæger sig gennem en både morsom, unheimlich og artistisk ekvilibristisk fortælling om at bore sig ned i og undersøge krisens materie.

Det sidste måltid giver associationer til Leonardo da Vincis vægmaleri Den sidste nadver, og opstillingen i Maskinhallen sender tankerne samme vej. Vi bænkes i en hestesko ved borde dækket af hvide duge og introduceres til aftenen med ordene “It’s a matter of life and death”. Ikke i religiøs forstand skal det vise sig, men med måltidet som ramme for at lægge alt på bordet i en livskrise.

Det sidste måltid
Karl Dahl, Antoine Dupeyrot og Ambre Ros i Det sidste måltid på Glimt Amager. Foto Jonas Persson.

En tå titter over bordkanten

Foran står et lille glas vand med en tot af fnuglet sky balancerende på kanten. “Aperitif,” råber ceremonimesteren i Lars Lindegaard Gregersens skikkelse. Skyen opløses i vandet og vi skåler, inden fire omkring bordet kollapser for derefter at begynde deres bevægelse gennem fortællingen.

“Supplement” er næste ret. Vi bryder brød indhyllet i en kakofoni af forskellige sprog, der siden opsluges af blid sang og transformerer sig til en humoristisk modelleringssekvens, hvor Fridamy Roth og Ambre Ros bevæger en apatisk Antoine Dupeyrot muskel for muskel, lem for lem hen over bord og gulv. Så titter en finger op over bordkanten, så en fod, så et intenst blik, før sekvensen afsluttes dragende smukt, når dugen trækkes bort under Fridamy Roths fødder.

Det sidste måltid
Fridamy Roth i Det sidste måltid på Glimt Amager. Foto Jonas Persson.

I wish to be remembered

Hun har et mellemværende med den dug, der vender tilbage til hende langt senere i en dramatisk pas-de-deux, der endog senere forlænges i kvartettens fælles akrobatiske koreografi over, under, på og med bordene, der nu er spredt ud i rummet.

Det er vanvittig morsomt, ekvilibristisk nonchalant eksekveret, poetisk og lidt unheimlich

Inden da er der “Main Course” med flyvende gulerødder, en baby med smøg i kæften og en tårnhøj kvinde besat af mad. Det er vanvittig morsomt, ekvilibristisk nonchalant eksekveret, poetisk og lidt unheimlich på samme tid, når Ambre Ros i et sug lader sig falde fra Antoine Dupeyrots skuldre i hans arme.

“I wish to be remembered,” siger Karl Dahl, inden han med største elegance og blankt deadpan-ansigt glider hen over den bløde line i en dans med sig selv og elementerne. Trippende, vuggende, balancerende med hovedet nedad, inden kvartetten igen samles i en sidste fyrig akrobatisk kampdans. “Dessert”!

Det sidste måltid
Ambre Ros og Antoine Dupeyrot i Det sidste måltid på Glimt Amager. Foto Jonas Persson.

En fortælling om at være til lige nu

De kæmper alle med noget, men musikken binder dem sammen i et univers, hvor Elvis Presley-numre fletter sig sammen med savens sorgfulde sprødhed, klarinettens vemodige klagen, harmonikaens lystigere valsetoner og saxens sprælske brøl. Artisterne skiftes til at være i fokus, men er alle hele tiden til stede gennem musikken, hvor især Ambre Ros også sætter stemningen med sine kraftfulde, følelsesvibrerende sang.

Det sidste måltid er et inciterende bud på samtidscirkus, der poetisk taler ind i tidens – og individets –oplevelse af undergang med en fortælling, der ikke har mange ord, men alligevel skaber en klar dramaturgi og en forestilling, hvor humor veksler med panik, forbløffelse og gru.

Et inciterende bud på samtidscirkus

Vi har meget få cirkuskompagnier i Danmark, men GLIMT Amager viser med denne forestilling, at genren har sin klare berettigelse i scenekunstlandskabet, fordi den gennem sin fænomenalt-diskrete kombination af dans, drama og cirkusdiscipliner giver os nye fortællinger om at være til her og nu.

Seneste

Fredericia Musicalteater bliver omfattet af scenekunstlovens §5

Kulturministeriet meddeler her til morgen, at Fredericia Musicalteater fra...

Kontinuerligt fokus på musikdramatisk udvikling

Interview med Nathalie Mellbye

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Fredericia Musicalteater bliver omfattet af scenekunstlovens §5

Kulturministeriet meddeler her til morgen, at Fredericia Musicalteater fra...

Kontinuerligt fokus på musikdramatisk udvikling

Interview med Nathalie Mellbye

De glemte kroppe i moderne dans

Foreningen for integreret moderne dans har 10-års-jubilæum og inviterer...

Læs anmeldelser af forestillinger, du kan opleve på KLAP Festival i Esbjerg

KLAP - Teaterfestival for små og store, der før...
Annonce
Anne Liisberg
Anne Liisberg
Kritik- og debatredaktør ISCENE. Fagansvarlig lex.dk. Cand. mag. i Dansk & Dramaturgi. Har siden 1985 arbejdet som instruktør, forestillingsleder, PR-ansvarlig, underviser, skribent, redaktør og producent af både kulturelle og kommercielle produktioner. Tidligere blandt andet fast anmelder på Teater 1 fra 2011-2016 og på Berlingske fra 2016-2019.
Annonce

Fredericia Musicalteater bliver omfattet af scenekunstlovens §5

Kulturministeriet meddeler her til morgen, at Fredericia Musicalteater fra 1. januar 2025 får et permanent årligt tilskud på finansloven på 9,8 mio. kroner og...

Kontinuerligt fokus på musikdramatisk udvikling

Interview med Nathalie Mellbye