Populært lige nu

★★★★★☆ Farvel – farvemættet teaterkoncert med kraft og kram

Nørregaards Teater og BaggårdTeatret

Ny undersøgelse dokumenterer, at teateroplevelser fremmer trivsel blandt børn og unge 

Børn og unge kan få bedre trivsel gennem teateroplevelser. Det dokumenteres i en ny undersøgelse, som Teatercentrum og Sjællands Teater har lavet i samarbejde...
Annonce

★★★★☆☆ Petroleum – sanselig omgang med begæret efter olie

Sydhavn Teaters lille P44-scene er omdannet til et sanseligt landskab, hvor vi i Petroleum bevæger os gennem begæret og angsten for olien, den uforudsigelige væske, der risler og pumper i både rummene og de to kroppe, der bebor dem.

Annonce

Vi står fordybet i lobbyens AR-installationer af de organismer, der var her mange millioner år før os, da hun kommer glidende forbi vinduet. Klædt i lyse toner, kun de gule sko stikker ud. Som en væske ormer hun sig henad fortovet, mens vi trykker næsen mod ruden og følger hende med øjnene, til hun glider ned og forsvinder under huset.

Petroleum
Maria Carmen Lindegaard i Petroleum på Teater Sydhavn. Foto Sofie Amalie Klougart.

En krop af ord

En anden kvinde byder os ind med smil og saltstænger. Vi følger hende ind i det lille kammer og tager opstilling omkring lysbordet, mens hun fastholder os med blikket og sin lange, insisterende fortælling om olien og alt det, den har givet os.

Ida Marie Hedes tekst bliver i Miriam Boolsens dramatisering til en veritabel krop af ord, der damper og pumper

Hun ælter den sorte masse og lader den dryppe i små klumper ned i væres hænder. Sammen trækker og former vi den ud på lysbordet, mens begæret flyder fra kvindens læber i et animeret forsøg på at drive en ny væske ud af hendes egen krop, der jo alligevel er gået i et med mikroplastikken, et af oliens produkter.

Ida Marie Hedes tekst bliver i Miriam Boolsens dramatisering til en veritabel krop af ord, der damper og pumper i Maria Carmen Lindegaards sanselige scenepersona, der på én gang er den besatte kvinde og den umættelige menneskehed selv.

Annonce
Petroleum
Hilde I Sandvold i Petroleum på Teater Sydhavn. Foto Sofie Amalie Klougart.

Uforudsigelig og utæmmelig

I etagen under hende sidder den første kvinde. Længe tyst, mens vandet drypper og tiden går i det rå, grå kælderrum. Men så er hun pludselig mellem os i voldsomme spring isprængt klynkende lyde. Uregerlig pulserer hun rundt i rummet. En lille stilstand og så med stadig større kraft.

Uforudsigelig og utæmmelig som olien, som vi både efterstræber og afskyr

Så kommer ordene. Først i udbrud, så i sætninger, men uden logisk sammenhæng. Som silende, tøvende forsøg, der straks erstattes af andre forsøg. Først indladende, men snart i raseri, der ender retur i det uartikulerede. Som en pinball kaster hun sig rundt mellem os. Uforudsigelig og utæmmelig som olien, som vi både efterstræber og afskyr.

Petroleum
Maria Carmen Lindegaard og Hilde I Sandvold i Petroleum på Teater Sydhavn. Foto Sofie Amalie Klougart.

Begærets betydning

Tilbage på øverste etage følger vi stemmen ind i det begsorte rum og helt ind i det mørke hjerte, hvor vi ligger mellem hinanden og stirrer op i loftets formationer af flydende sort væske, der minder om de billeder, vi selv var med til at skabe på lysbordet. Den begærlige tur gennem olien slutter i dette meditative øjeblik, hvor ordene kan finde hvile.

Det scenografiske, det verbale og det nonverbalt volapykiske arbejder frugtbart sammen

Petroleum er en intim oplevelse for bare 12 deltagere ad gangen. Der er ingen interaktion mellem Maria Carmen Lindegaards vandfaldstalende persona og Hilde I Sandvolds kropseksplosion, men på trods af – eller måske netop fordi de to universer er så forskellige – kobler de sig alligevel til et sammenhængende univers.

Det scenografiske, det verbale og det nonverbalt volapykiske arbejder frugtbart sammen i en fortælling, der ikke intellektualiserer, men i stedet sanseliggør begærets betydning i vores omgang med naturkræfter som olien.

Seneste

Short & Sharp er som en gave til både publikum og nye koreografer

Bora Bora i Aarhus arbejder hele tiden på at...

Scenekunstnere har ikke lige adgang til jobs – det er et demokratisk problem

På tre dage fik direktør for Teatret Møllen Nikolaj...

Nyhedsbrev

Udforsk videre

Short & Sharp er som en gave til både publikum og nye koreografer

Bora Bora i Aarhus arbejder hele tiden på at...

Scenekunstnere har ikke lige adgang til jobs – det er et demokratisk problem

På tre dage fik direktør for Teatret Møllen Nikolaj...

Lene Christensen er ny forperson i Dansk Teater

Branche- og arbejdsgiverforeningen Dansk Teaters medlemsteatre valgte tirsdag ...
Anne Liisberg
Anne Liisberg
Kritik- og debatredaktør ISCENE. Fagansvarlig lex.dk. Cand. mag. i Dansk & Dramaturgi. Har siden 1985 arbejdet som instruktør, forestillingsleder, PR-ansvarlig, underviser, skribent, redaktør og producent af både kulturelle og kommercielle produktioner. Tidligere blandt andet fast anmelder på Teater 1 fra 2011-2016 og på Berlingske fra 2016-2019.
Annonce

Short & Sharp er som en gave til både publikum og nye koreografer

Bora Bora i Aarhus arbejder hele tiden på at finde nye måder at præsentere dans og koreografi for publikum. Ikke kun etablerede navne skal...

Scenekunstnere har ikke lige adgang til jobs – det er et demokratisk problem

På tre dage fik direktør for Teatret Møllen Nikolaj Mineka omkring 200 reaktioner fra arbejdsløse scenekunstnere på sit åbne jobopslag på Facebook. Scenekunstner roser...