Populært lige nu

DANISH+ – kurateret showcase er en del af dansk scenekunsts eksportsucces

Den internationale, kuraterede showcase DANISH+ løber af stablen 6. - 8. maj. Her stimler indkøbere fra 16 forskellige nationer sammen i Aarhus for at...

De nominerede til Årets Reumert 2024 – få overblikket her

De nominerede til Årets Reumert 2024 er i dag blevet offentliggjort med et bredt felt af genrer og produktioner fra hele landet repræsenteret. Som...

Lad sæson 25/26 blive en sæson med fokus på fairness for scenekunstnere

Produktionsselskabet prfrm opfordrer alle institutionsledere til at arbejde for, at sæson 25/26 bliver en sæson med fairness i højsædet med denne venlige påmindelse om...
Annoncespot_imgspot_img

★★★★☆☆ Slagmark – et rystende vidnesbyrd

Jacque Lauritsen sætter med Slagmark atter lys på konflikten mellem Israel og Palæstina på Teater FÅR 302. Den tyste, insisterende forestilling giver gennem ordene fra den israelske forfatter Yizhar Smilanskys erindringsroman en historisk kontekst for nutidens krise og minder os om, at vi aldrig kan møde krigen med ligegyldighed. Det handler altid om mennesker.

Edward Lloyd Pierces scenografi i Teater FÅR302s lille scenerum er helt skrabet. Kun et lille podie står i midten. Af og til lyser bagvæggen orangerødt op eller blinker i takt med maskingeværets bjæffen. Af og til fyldes væggen af billeder af soldater og fordrevne. Det handler om staten Israels opståen og den nøgterne beretning står for sig selv og kræver ikke teatralsk staffage.

Annonce
Slagmark
Jacque Lauritsen i Slagmark på Teater FÅR 302. Foto Søren Meisner.

Sætter den aktuelle konflikt i kontekst

Jacque Lauritsens Teater Gaius tager med Slagmark skridtet længere tilbage i tid fra sidste sæsons Besættelsens fanger, der handlede om palæstinensere i et israelsk fængsel. Siden da har det været 7. oktober og den israelsk-palæstinensiske konflikt er sprunget længere frem i vores bevidsthed.

Siden da har det været 7. oktober og den israelsk-palæstinensiske konflikt er sprunget længere frem i vores bevidsthed

Slagmark bygger på den israelske forfatter Yizhar Smilanskys erindringsroman fra 1949 om hans egne oplevelser som soldat i det, israelerne kalder Uafhængighedskrigen, og palæstinenserne kalder Katastrofen. Det foregik 1948-49 og forestillingen kan ses som et forsøg på at sætte de aktuelle konflikt i historisk kontekst.

Slagmark
Jacque Lauritsen i Slagmark på Teater FÅR 302. Foto Søren Meisner.

Det gryende ubehag

Teksten er ikke neutral, men en subjektiv erindring, der registrerer et hændelsesforløb og fortællerens reaktion på det. Den unge soldat er afsted med sin deling på en mission, som han ikke helt ved, hvad er. Soldaterne er i godt humør og glæder sig over ikke at skulle til fronten den dag. De snakker om kvinder, venter, keder sig, nyder det gode vejr og fortæller anekdoter for ikke at tænke for meget.

Min hånd peger, men en stemme i mig siger: Lad dem ramme forbi

Men så lyder befalingen og den hæse befalingsmand stikker ordrer ud. Delingen skal tømme en palæstinensisk landsby for beboere. Et strejf af ubehag rammer soldaten, da de første skud lyder og trigger hans erindring om skud ved hans eget hjem. Nogen bor jo i de huse, de skyder mod.

Landsbyboerne skal fordrives, ikke dræbes, men den del af befalingen tages ikke så nøje, da delingen først går i gang. “Min hånd peger, men en stemme i mig siger: Lad dem ramme forbi”, siger soldaten, mens ubehaget i ham stiger. Tilsyneladende er de øvrige upåvirkede, men hvem ved, hvad der sker indeni dem?

Slagmark
Jacque Lauritsen i Slagmark på Teater FÅR 302. Foto Søren Meisner.

Må aldrig blive til ligegyldighed

Ordene kravler under huden på os gennem Jacque Lauritsens lyriske stemme, der giver de enkelte soldater karakteristika, men især formidler den gryende tvivl og stigende skamfulde sorg i fortælleren. Andreas Dawe har med stor præcision iscenesat denne stilfærdigt insisterende præstation, der kun i enkelte momenter lader fortvivlelsen få frit løb.

Andreas Dawe har med stor præcision iscenesat denne stilfærdigt insisterende præstation, der kun i enkelte momenter lader fortvivlelsen få frit løb

Slagmark lykkedes således med at formidle den subjektive anfægtelse, men spiller selvfølgelig også ind i samtiden ved at stille spørgsmålstegn ved konfliktens præmisser dengang og nu. Ved at prikke til den ligegyldighed, der ofte sniger sig ind, når konflikten er langvarig og langt væk.

Slagmark er ikke en stor dramatisk fortælling, men en tyst erindring om krigen og folkefordrivelsens vanvid. At medvirke æder sjælen op. At kigge på må aldrig blive til ligegyldighed. Det minder forestillingen os om.

Seneste

★★★☆☆☆ Orlando – rodet og didaktisk debatteater

I tyske Uwe Cramers iscenesættelse af Virginia Woolfs klassiker...

Open call: Gæstespil til Teater FÅR302

Ansøgningsfrist: 17. maj 2024

Den Jyske Opera stiller skarpt på flygtningekriser gennem nyt samarbejde 

I forbindelse med den kommende iscenesættelse af tjekkiske Bohuslav...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

★★★☆☆☆ Orlando – rodet og didaktisk debatteater

I tyske Uwe Cramers iscenesættelse af Virginia Woolfs klassiker...

Open call: Gæstespil til Teater FÅR302

Ansøgningsfrist: 17. maj 2024

Den Jyske Opera stiller skarpt på flygtningekriser gennem nyt samarbejde 

I forbindelse med den kommende iscenesættelse af tjekkiske Bohuslav...

DANISH+ – kurateret showcase er en del af dansk scenekunsts eksportsucces

Den internationale, kuraterede showcase DANISH+ løber af stablen 6....

Lucia Vinde Dirchsen: “Der er plads til jer – lige præcis som dem, I er”

I sidste uge offentliggjorde Årets Reumert-juryen, at der fremover...
Annonce
Anne Liisberg
Anne Liisberg
Kritik- og debatredaktør ISCENE. Fagansvarlig lex.dk. Cand. mag. i Dansk & Dramaturgi. Har siden 1985 arbejdet som instruktør, forestillingsleder, PR-ansvarlig, underviser, skribent, redaktør og producent af både kulturelle og kommercielle produktioner. Tidligere blandt andet fast anmelder på Teater 1 fra 2011-2016 og på Berlingske fra 2016-2019.
Annonce

★★★☆☆☆ Orlando – rodet og didaktisk debatteater

I tyske Uwe Cramers iscenesættelse af Virginia Woolfs klassiker Orlando vil Aalborg Teater sætte fokus på køn og identitet. Men hvor bogen stiller spørgsmål,...

Open call: Gæstespil til Teater FÅR302

Ansøgningsfrist: 17. maj 2024

Den Jyske Opera stiller skarpt på flygtningekriser gennem nyt samarbejde 

I forbindelse med den kommende iscenesættelse af tjekkiske Bohuslav Martinůs opera, The Greek Passion, indgår Den Jyske Opera et ekstraordinært samarbejde med Røde Kors og...