I den forgangne weekend kunne man på flere lokationer i Fredericia mærke byens helt særlige forhold til musicalgenren, da den første udgave af Musicalens Folkemøde blev afviklet med talks, koncerter, børneworkshops, musicalfilm og meget mere. Der var stor opbakning fra såvel lokale som fra branchen, så det nye tiltag kunne se ud til at være kommet for at blive.
Musicalens Folkemøde blev indledt fredag eftermiddag på pladsen foran Tøjhuset, hvor journalist, radiovært og operasanger Stine Rosengren holdt en åbningstale, der både handlede om hendes eget kærlighedsforhold til musicals og det særlige, som genren tilfører dansk kulturliv.
”Musicalen fortjener at blive set, hørt og værdsat. Lad os sikre, at den fortsætter med at være en central del af vores kultur – og lad os hylde alle dem, der gør det muligt,” afrundede hun talen, der kan læses i sin fulde længe her.
Vidt forskellige debatter
I løbet af folkemødets tre dage blev der afviklet tre vidt forskellige debatter og to talks, som ISCENE stod bag. Fredagens første paneldebat, der blev afviklet på scenen ved Tøjhuset lige efter åbningstalen, satte spot på, hvordan dansk musical kan tage det næste skridt og rykke internationalt. Teaterchef og kunstnerisk leder af Østre Gasværk Teater, Søren Møller, og direktør for Film Fyn, Klaus Hansen, kom med deres bud på, hvad der skal til. Debatten koncentrerede sig især om, hvordan de to brancher kan blive inspireret af hinanden.
Som begge paneldeltagere flere gange påpegede, så er både musical- og filmproduktion to dyre kunstarter at udvikle og skabe. Filmbranchen har i flere år faciliteret en fødekæde, som understøtter en udvikling, der peger frem mod et internationalt resultat. Finansieringen af sådan en udvikling skal medunderstøttes fra politisk side. Søren Møller henledte også opmærksomheden på den eventuelt kommende scenekunstreform, som en mulighed for at få udviklet og styrket scenekunstens internationale potentialer.
Under debatten blev der talt om de fortællinger, som kan række ud internationalt. Klaus Hansen henviste til de film, som hidtil har fået international bevågenhed, og nævnte både Lars Von Triers værker, Bille Augusts Pelle Erobreren og Thomas Vinterbergs Druk. Sidstnævnte var om noget en historie, man ikke umiddelbart havde forestillet sig, ville blive en international succes. Med bl.a. det i mente er det vigtigt at holde fast i de fortællinger, som kommer nedefra og udspringer af en kunstnerisk vigtighed og ikke spekulation.
LÆS OGSÅ: Musicalens Folkemøde hylder genren og vil starte politisk debat
Vigtige, lokale fyrtårne
Lørdagens paneldebat handlede om, hvad det betyder for en by og dens borgere at have et kulturelt fyrtårn. Fredericias borgmester, Christian Bro, og teaterchef for Fredericia Musicalteater, Thomas Bay, delte deres tanker om musicalgenrens potentialer i forhold til byudvikling og kunstnerisk betydning. Christian Bro forklarede, hvordan dét at have Fredericia Musicalteater og musicaluddannelsen som kulturelle fyrtårne både kan mærkes som en stolthed blandt byens borgere, men også helt konkret har udviklet forretningslivet, hvor særligt café- og restaurantlivet nyder godt at de mange musicalgæster, der kommer til byen.
Thomas Bay fortalte, hvordan de arbejder på at åbne teatret mere for flere af byens borgere, med kommende koncerter og fællesskabende arrangementer i foyeren, samtidig med, at de arbejder på at få skolerne mere på besøg.
Som et af de sidste programpunkter søndag eftermiddag, hvor der tydeligt var tyndet noget mere ud i antallet af besøgende, som ellers var imponerende flot fredag og lørdag, handlede debatten om diversitet i dansk musical – eller måske nærmere manglen på samme. I en samtale mellem forperson for Danske Populær Autorer, Tobias Stenkjær, og de to musicalperformere, Lea Thiim Harder og Bjørg Gamst, var alle deltagerne ret enige om, at man ikke kan være noget, man ikke kan se. Forstået således, at der er behov for, at alle – uanset køn, alder eller etnicitet – skal have mulighed for at spejle sig i de roller eller performere, der står på scenen.
LÆS OGSÅ: Thomas Bay: ”Vi skal turde skabe andet end de store kærlighedsfortællinger!”
Populære Hollywood-film
Programmet til denne første udgave af Musicalens Folkemøde var ret omfattende og ambitiøst. Hver dag kunne besøgende vælge mellem meget forskellige tilbud. Fra de fagligt funderede, som fx ovennævnte paneldebatter, til de mere alment underholdende som visninger i Panorama-biografen af musicals i filmversioner.
Således var der fredag mulighed for at se Mamma Mia 2 med Abbas velkendte musik, lørdag stod på Wonka med den farverige, filmiske forhistorie til Charlie og Chokoladefabrikken, og søndag bød på en visning af den rørende freakshow-film The Greatest Showman.
Men der var heldigvis også flere liveoptrædener på programmet. For selvom musicalfilm kan være skønne, så er det stadig en helt anden og mere intens oplevelse at høre sangere og musikere optræde live. Og i princippet kunne man jo selv når som helst se de pågældende film hjemme i sofaen.
Medrivende koncerter
Fredag aften bød på Musicalens Mixtape, hvor musicalperformerne Lars Mølsted, Diluckshan Jeyaratnam og Katrine Skovbo fra scenen ved Tøjhuset leverede både de velkendte og de mindre kendte musicalsange fra genrens uendeligt brede repertoire. Lørdag eftermiddag kunne man samme sted høre – eller genhøre – nogle af numrene fra børnemusicalen Den flyvende kuffert, som spillede på Fredericia Musicalteater i foråret.
Især under de sene timer fredag fik festivalstemningen for alvor fat i de besøgende, som både sang og dansede med til de velkendte sange. Her passede både fredagen og lørdagens program, der blev afsluttet med Q&A-sessions med musicalstjerner, særdeles godt ind. Det var særdeles velbesøgte samtaleformater, hvor Lars Mølsted som vært fredag talte med Johanne Milland og Nanna Rossen, der begge snart er premiereaktuelle med Wicked på Fredericia Musicalteater, og lørdag aften med Diluckshan Jeyaratnam og Mikkel Hoè Knudsen.
Sjove, ærlige samtaler
Både lørdag og søndag havde ISCENE endvidere samtaler med musicalperformere på programmet. Lørdag kunne de virkelig mange fremmødte på Urbania Street Food høre om musicalperformer Bjørg Gamst og sanger og skuespiller Stig Rossens egne erfaringer fra de store musicalscener. Her kom samtalen forbi alt fra Stig Rossens personlige arbejde med at finde nye udfordringer i at spille rollen som Jean Valjean i opsætningen af Les Miserables i London. En rolle, som han spillede mere end 1500 gange. Bjørg Gamst fortalte om at skulle fortolke rollen som Jane i Tarzan på Fredericia Teater, og om at komme til at holde af det sangmateriale, som skulle synges hver aften.
Søndag satte samtalen på Fredericia Musicalteaters lille scene fokus på arbejdet med de to store musicals, Matador – the musical og Musicalen Margrethe. Her kunne publikum både høre om arbejdet med rollerne som henholdsvis Maude og Ingeborg i Matador – the musical fra musicalperformerne Marie Dalsgaard og Lea Thiim Harder. Og de kunne blive klogere på, hvordan man griber arbejdet an, når man skal skrive tekster om en nulevende, kendt person, som det var tilfældet for som Thomas Høg, der står bag sangteksterne til Musicalen Margrethe.
Publikum var begge dage spørgelystent og lod til generelt at være meget interesserede i at blive klogere på, hvordan professionelle performere og forfattere griber arbejdet an. Desuden var begge samtalesessioner fulde af ærlige, impulsive fortællinger, som man helt sikkert ikke har kunnet læse om i sladderbladene.
Nye musicals på vej
Som det var tilfældet til Musical Reading Festival på Østre Gasværk Teater i juni, blev der også på Musicalens Folkemøde præsenteret små bidder af helt nyskrevne musicals. Brancheforeningen Dansk Musical stod lørdag aften for readings af tre spritnye, endnu ufærdige musicals på Fredericia Musicalteater.
Her kunne publikum høre tre vidt forskellige temaer og brug af musik. Klimakatastrofefortællingen Elysia om den sidste plads de sidste folks flugt fra jorden med stringent musicalmusik. Hjælp, jeg er ledig fra et kompetenceudviklingskursus på et jobcenter med spoken word, megen snak og bluesfraseringer. Og den personlige fortælling fra provinsdanmark om præstesønnen, der forsøger at finde sig selv som homoseksuel i en rørende spring-ud fortælling med stærke melodier og popmusik i En magisk dreng.
Tre interessante bud på nye musicals, hvoraf i hvert fald den ene har potentiale til at nå videre til den store musicalscener – hvis ellers de tør binde an med ukendte værker…
LÆS OGSÅ: Fire nye bud på Musical Reading Festival lover godt for genren
Arrangementer for alle
Et af lørdagens programpunkter var en gennemgang af musicalens historie. Michael Eigtved, der er lektor i Teater- og performancestudier på Københavns Universitet, greb musicalens historie fra den spæde start og fortalte levende og underholdende om de fortællinger, tematikker, musik og nybrud, som gennem tiden har udviklet musicalformatet til det, vi kender i dag.
Musicalens Folkemøde må siges at have været en succes. Der var småfejl hist og her, som det altid vil være tilfældet, når man afprøver noget nyt, men arrangementerne var velbesøgte, og der var en imponerende spredning i emner og former, så alle aldre havde en chance for at være med.
Det er sympatisk, at børnene er tænkt ind i programmet med de daglige workshops for børn i weekenden, og at der også var børnevenlige musicals både på koncert- og filmprogrammet. Udover workshops var der også søndag på Fredericia Musicalteater arrangeret et foredrag med unge paneldeltagere fra Ung Kult, en rundvisning på musicaluddannelsen lørdag og en rundvisning på teatret søndag, hvor alle interesserede kunne kigge med ind bag facaden og få stillet deres nysgerrighed.
Artiklen er udgivet i et mediesamarbejde med Musical Danmark med fuld redaktionel frihed for ISCENE.