Populært lige nu

Annonce

First we take Düsseldorf…

I den sidste uge i august deltog intet mindre end 19 danske kompagnier og koreografer på Tanzmesse i Düsseldorf. Kamma Siegumfeldt, der var en af værterne på den danske stand, skriver her en stemningreportage fra festivalen.

Annonce

Livet omkring Düsseldorf Hovedbanegård og Tanzmesses “Agora” på Bertha-von-Suttner-Platz står i stærk kontrast til det indvendige af messebygningen, hvor danseaktører fra hele verden er i gang med, på lave, dialogvenlige spånpladebænke-moduler, at sætte farvestrålende plakater op, som fortæller, hvem de er eller repræsenterer.

Som ved de fleste banegårde holder hjemløse og misbrugere til udenfor. De samler flasker, finder formodentlig et fællesskab og minder Tanzmesse-deltagerne om det privilegerede ved at have mulighed for at beskæftige sig med kunst, selvom forholdene i kunsten også, generelt, ofte kunne være bedre.

Års forberedelser

Det er onsdag. Den dag, hvor “udstillerne”, dem der har købt en spånpladestand, har adgang for at kunne pynte standen, ikke kun med info men også fx med smagsprøver fra standholderens land, brochurer eller puder, der gør opholdet og samtalerne på bænken mere behagelige.

En hyggelig stemning breder sig, gamle venner og kollegaer dukker op, man sludrer om dit og dat og beundrer hinandens udsmykningstiltag.

Annonce

Nogle kender allerede hinanden, andre møder for første gang hinanden

Forud er gået et års forberedelser. Ikke kun med at koordinere alt omkring den danske delegations deltagelse, varetaget af erfarne Jens Christian Jensen (JC Copenhagen), men også med samtaler med organisatorerne af de fire andre nordiske delegationer.

Kl. 16 er alle fra de nordiske lande således inviteret til velkomstsamling på et centralt beliggende hotel. Over snacks og juice bliver der sludret og udvekslet korte introduktioner. Nogle kender allerede hinanden, andre møder for første gang hinanden. 

Herfra går turen videre til åbningstaler foran Tanzhaus nrw, og derfra spredes folk ud til diverse forestillinger eller middagsaftaler.

Tanzmesse 2024. Foto: Jens Christian Jensen
Producent Marlene Bondesen, koreograf Gunilla Lind og kreativ producent Shuli Nordbek Azoulay på Tanzmesse 2024. Foto: Jens Christian Jensen

Messestandene på Agora

Torsdag kl. 10 går det løs. Det to etagers messeområde summer af liv. Den danske stand ligger på 1. sal, lige ved siden af den finske, islandske, svenske og norske, tilsammen “The Nordic Hub”.

Nabostanden Dachverband Tanz Deutschland laver fysisk morgentræning og serverer smoothies, og snart er der gang i receptioner i den anden ende af etagen i et område indrettet specielt til dette formål. 

De danske kunstnere og producenter deponerer tasker og ekstra infomateriale på standen og drager afsted for enten at opsøge personer, de har fundet på deltagerlisten, eller for at “go with the flow”. Alle er her for at skabe kontakter og udveksle erfaringer – det er nemt at komme i snak med nogen.

Alle er her for at skabe kontakter og udveksle erfaringer – det er nemt at komme i snak med nogen

Nye og gamle ansigter dukker op ved standen: En nu pensioneret, tidligere festivalarrangør har stadig en lille tjans for en anden hollandsk festival, så lytter ivrigt og samler materiale. Andre landes pendanter til Statens Kunstfond kigger forbi, og man snakker format og struktur på stand og det bagvedliggende koncept og arbejde. En baltisk, tidligere deltager i dansk-nordiske EU-støttede projekter dukker op og beretter, hvordan hendes formater for dans for helt små børn er blevet forfinede og udviklede og nu glæder børn over hele verden. 

På samme måde defilerer en del kunstnere forbi den danske stand. Lotte Kofod Ludvigsen og Jeppe Hemdorff Nissen fra spillestedet Bora Bora i Aarhus er populære skikkelser. De har meldt ud, hvornår de er tilgængelige, og der er mange, der gerne vil tale med netop dem. Der er et godt flow gennem standen. Ofte ender samtalerne med, at man sammen går til en af de andre nordiske stande for at koble flere relevante personer og organisationer sammen.

Tanzmesse 2024. Foto: Jens Christian Jensen
Kreativ producent Sofia Wickman og koreograf My Grönholdt, MYKA samt vært på standen, Kamma Siegumfeldt, på Tanzmesse 2024. Foto: Jens Christian Jensen

Forestillinger, Open Studios, Pitch samt Talk and connect

Efter messeområdets lukketid byder resten af dagen på diverse andre aktiviteter: Open Studios, Pitch efterfulgt af forestillinger spredt ud på 8 lokationer. 

Fra Danmark præsenterer Gazart/Tali Rázga børneforestillingen K*I*K i en Open Studio-session, og Jernej Bizjak pitcher forestillingen UP-AND-DOWN-AND-UP.

Det samlede forestillingsprogram spænder vidt. Fra soli over store ensemblestykker; fra performance over urban dance til minimalisme – de fleste indendørs på store og mindre scener, men et par stykker finder sted udendørs på pladser i Düsseldorf. 

Migration, identitet og inklusion skaber et bredt forestillingsprogram

En tråd er til stede i Tanzmesses overordnede valg af forestillinger: Migration, identitet og inklusion skaber et bredt forestillingsprogram, der dog også består af tidløse, bevægelsesmættede sanseoplevelser uden for temaer/kategorier. Og meningerne er selvfølgelig mange. Forestillingerne diskuteres ivrigt mellem dem, der nu står tættest på hinanden i den næste kø til forestilling, i shuttlebus eller mens man venter på mad og drikke.

En af udendørsforestillingerne er Wired Studios / Simone Wierøds Boxed, der er blevet udvalgt af Tanzmesse-juryen til at spille på pladsen lige uden for messeområdet. 20 personer udstyret med hovedtelefoner får direktioner, der fortæller dem, hvad de skal gøre med den træboks, de også er blevet udstyret med. Deltagernes bevægelser skaber dels individuelle oplevelser og overvejelser (hører de andre mon det samme som jeg? Skal jeg adlyde? osv.), dels en samlet koreografi, der kan opleves af det omkringstående og forbipasserende publikum.

LÆS OGSÅ: ISCENEs interview med Simone Wierød og Lotte Kofod Ludvigsen

Udfordringerne er de samme på tværs af grænser

Efter aftenens forestillinger er forskellige lande hver dag på skift værter for fester i Tanzhaus nrw. En gratis drink og DJ er grundopskriften. Nogle går på dansegulvet, andre fortsætter snakken på det store udendørsareal foran Tanzhaus.

Sessionen “Performing Arts Producers, Agents, Managers” fredag formiddag trækker. Så på standen bliver vi enige om, at jeg tager “vagten”, mens Jens Christian deltager i sessionen. Den adresserer de velkendte temaer om ensomhed og tvivlsomme vilkår for producenter inden for dansen samt det skrøbelige i, at vigtige projekter hviler på ikke særligt stabilt grundlag – i mangel på relevant infrastruktur. Sprog og geografi er forskellig, men mange af udfordringerne og vilkårene er de samme.

Adresserer de velkendte temaer om ensomhed og tvivlsomme vilkår for producenter inden for dansen

Fredag fortsætter udvekslingerne i messeområdet, og et indre kort over, hvor hvem/hvad holder til, er begyndt at indlejre sig. UK-Irland-Skotland-området, den store polske stand (yderst ombejlet, da den som merchandice har medbragt vifter, og temperaturen er meget høj såvel indenfor som udenfor), store EU-støttede projekter, nationale og regionale danseplatforme, dansekompagnier osv. er til stede. Selv en dansevinyl-sælger, der prøver at skaffe kontakter til dansehuse/spillesteder.

Tanzmesse 2024. Foto: Jens Christian Jensen
Kamma Siegumfeldt på den danske stand på Tanzmesse 2024. Foto: Jens Christian Jensen

Udmelding fra Statens Kunstfond og videre perspektiver

Snart summer det dog blandt de danske aktører på standen. Statens Kunstfond har meldt kommende sæsoners bevillinger ud, så alle skal på portalen og checke. Spændingen og nervøsiteten er høj, Agoraen og de internationale kollegaer bliver kortvarigt sat på hold.

Det er allerede blevet lørdag og dermed nedtælling for arbejdet på standen. En tysk kvinde med rødder i billedkunsten slår sig ned blot for at udtrykke sin taknemmelighed for den støtte, hun i flere omgange har modtaget i form af ophold i de statsstøttede residenssteder i Danmark, bl.a. på Maltfabrikken i Ebeltoft. Arbejdet har ført hende over i det performative område og er blevet til forestillinger bl.a. præsenteret for det danske publikum af danske organisationer.

Kunstnerne har mødt andre med samme interesser som dem selv

Standen pakkes sammen og trætheden indfinder sig. De lange, intense dage kan mærkes.

Mange kontakter er skabt, kunstnerne har mødt andre med samme interesser som dem selv, opdaget residency-muligheder, talt med organisationer om muligheder i forskellige lande og regioner, og set en bred vifte af danseforestillinger. 

Aftenens festværter Creative Australia udfører en performance-version af en røg-ceremoni, så vi går i seng med røgduft i håret og et smil på læben.

Læs mere om Tanzmesse her.

Seneste

Nyhedsbrev

Udforsk videre

Niels Erling: ”Hvis vi havde løst kampen mellem fornuft og følelse, så var der ikke mere suppe at koge på den pind”

Dramatiker Marie Bjørns Lov mig aldrig at glemme handler om en...

Tre scenekunstnere udvalgt til Den Unge Kunstneriske Elite

Statens Kunstfond har netop udvalgt 13 kunstnere til det...

Borgen bliver til musical på Slagelse Teater 

I samarbejde med Lion Musicals forvandler Sjællands Teater DR’s prisbelønnede...
Kamma Siegumfeldt
Kamma Siegumfeldt
Kamma Siegumfeldt er administrator og udvikler internationale projekter hos Helsingør Teater / PASSAGE Festival.
Annonce

Niels Erling: ”Hvis vi havde løst kampen mellem fornuft og følelse, så var der ikke mere suppe at koge på den pind”

Dramatiker Marie Bjørns Lov mig aldrig at glemme handler om en umage kærlighedshistorie, om længslen efter at kunne leve autentisk sammen med den, man elsker, samtidig...