Jan Gintbergs ellevte soloshow er en charmerende rodebutik, der gnistrer i sin samtids- og generationssatire, som sagtens kan stå alene uden den påklistrede ramme om at være bange for at blive genetisk betinget skør.
Jan Gintberg er “afhængig af at give ligegyldige lorteråd til tilfældige mennesker” i diverse spørge-programmer, så hvorfor ikke give os et indblik i nogle af de problemer, han selv tumler og har tumlet med som en nu ældre herre og gennem en opvækst med en psykisk udfordret mor?

Der er mange identiteter
Miraklet er at blive født, og et andet mirakel er at opdage, at man har mange identiteter. Gintberg har glimt i øjet ved denne konstatering, men den mangfoldige identitet fungerer godt som sammenbindende knage for de nedslag i liv og tid, forestillingen er bygget op om.
Jan Gintberg er simpelthen ikke skør nok – hverken i klinisk eller dramatisk forstand
Mindre godt fungerer rammefortællingen om at blive skør – “loco loco” – som hans mor, der mod slut alligevel prises, uden at jeg på noget tidspunkt helt forstår angstens dybde eller hvad hun har betydet for ham. Det bliver mere en koket gimmick, når Gintberg jævnligt fryser rædselsgrimasserende ved scenekanten til lyde, der sender tankerne mod Hitchcocks Psycho.
Jan Gintberg er simpelthen ikke skør nok – hverken i klinisk eller dramatisk forstand – til, at rammen giver noget til showet.

Sofistikeret onkelhumor
Men så er han jo heldigvis så meget andet, fx en skarpsleben revser af tidsånden – og det fungerer. Han får hurtigt delt publikum op i havenisser og TikTok-generation, der ved synet af en bunke sko vil associere henholdsvis Holocaust og hoppeborg. Den sved, men røg uskadt igennem den VAR for humor, Gintberg oplagt introducerer som vågende over hans menu af sofistikeret onkelhumor.
På sin buldercharmerende facon balancerer han blæret på kanten af den såkaldt politiske korrekthed, som mangt en komiker har svært ved at finde nye veje i
På sin buldercharmerende facon balancerer han blæret på kanten af den såkaldt politiske korrekthed, som mangt en komiker har svært ved at finde nye veje i. Det gør Gintberg måske heller ikke, men selvom en af hans identiteter naturligvis er at være et offer – endda for et analogt overgreb ude i virkeligheden – får han turneret tidsåndens idiotier med elegance og sat dem i perspektiv via datidens.
Alt var ikke bedre i gamle dage i hans originale perspektiv. Det viser blandt andet slutningens grasserende og fornemt kurvede tour de force gennem pornobiografer, salatfadets skiftende betydninger, æggesnaps, og Lars Løkke Rasmussen som posterboy for tyk-medicin.

Entertainer af Guds nåde
Et andet højdepunkt er første dels sekvens om vores manglende tålmodighed med andre mennesker, der fylder i vores personlige rum og får vores blodtryk på max, fordi de forhindrer os i at komme “hjem og lave absolut ingenting”. Sørgeligt og sandt. Gintbergs tekster er lige så ladede med betydning, som hans levering stadig er gearet med højoktan. Den kombination giver både relevans, underholdningsværdi og håb for en engageret seniorkarriere.
Gintbergs tekster er lige så ladede med betydning, som hans levering stadig er gearet med højoktan
Publikum er et andet mirakel, hvilket bliver sagt højt med afvæbnende ærlighed, men også levet i den konstante dynamik med salen. Den fungerer nok bedst i de hurtige træfninger, mens seancen med et kærestepar trak længe ud, fordi den skulle bruges som input til en AI-genereret selskabssang. Ok idé, men jeg foretrækker analog ristning, når nu man er så cool til det som Gintberg.
Jan Gintberg er blandt meget andet svineavler, søn, senior, hvid mand og offer, men mest af alt er han en entertainer af Guds nåde – også selvom Jesus i vores dage nok er at finde i et pizzabageri, skulle han slippe over grænsen i Padborg.
SE turneplan her
Af og med Jan Gintberg
Miraklet turnerer i hele Danmark 30. januar – 31. oktober 2025.