Herning Ny Teater har premiere på den nyskrevne musikforestilling Albert was here, der tager udgangspunkt i youtuberen Albert Dyrlunds alt for korte og intense liv. ISCENE har talt med medvirkende skuespiller Lue Støvelbæk om livet i rampelyset og om præmisserne for at skabe et bæredygtigt arbejdsliv i en benhård branche.
Albert Dyrlund (f. 1998) var en kendt musiker, skuespiller og sangskriver, der blev mest kendt for at være blandt de første og største danske YouTubere og influencers. Han mistede livet på tragisk vis i 2021 midt i optagelserne til en ny video.
Lue Støvelbæk fortæller om de overvejelser, værket har sat i gang i forhold til skuespilfaget, som også kræver konstant synlighed og relevans. Han fremhæver fagligheden som et beskyttende filter, han kan fortælle historier igennem – så det er rollen og ikke ham selv, der står på scenen.

Karrierens begyndelse
”Jeg er begyndt at arbejde med bekymringen som en anden form for drivkraft – at jeg må gøre noget selv, når telefonen ikke ringer. Nogle gange kan jeg måske tjene penge på det, og andre gange måske ikke, men jeg får noget ud af at være i gang og være tæt på min faglighed i fx podcasts og den slags medier,” indleder Lue Støvelbæk.
Han mener, det er en kæmpe gave at få lov at arbejde med skuespilfaget, men han har flere gange i løbet af sine fem et halvt år som skuespiller mærket tvivlen:
”Skal jeg blive ved med det her – jeg har haft godt gang i min karriere, det er slet ikke det. Jeg har kunnet klare mig fint. Men de perioder uden arbejde, hvor folk ikke ringer, er simpelthen så deprimerende. Og der bliver man virkelig konfronteret med, hvor hårdt man skal kæmpe. Altså alle andre mærker det jo også i deres fag, men i det her fag bliver man bare konfronteret med det hver tredje måned.”
For Lue er fagligheden noget, han virkelig gør en dyd ud af og løbende høster erfaringer fra, og derfor er det frustrerende for ham, når han ikke får lov til at arbejde:
”Når man ikke får lov til at bruge sit håndværk, så sætter det en begrænsning på den faglighed, man opnår ved at arbejde. “Jeg mærker også, at i perioder, hvor jeg arbejder mere, føler jeg, at tingene kommer nemmere til mig.”

Legende formidling på scenen
Fordi faglighed og dygtiggørelse er så vigtigt for Lue Støvelbæk, er jeg interesseret i, hvordan han forholder sig til Albert Dyrelunds måde at arbejde på – det at formidle på via sociale medier.
”Det er et legende menneske, vi har at gøre med her, som har leget noget frem. Så det tror jeg på mange måder har været mere sårbart, fordi det er så tæt på selvet, hvor vi skuespillere jo kan gemme os bag en rolle, en instruktør og en tekst.”
I forestillingen, Albert was here, har instruktør Christoffer Berdahl og dramatiker Tomas Lagermand Lundme arbejdet på at gøre forestillingen tro mod netop Alberts legende formidling og kreativitet. Samtidig skulle fortællingen adapteres til at fungere på scenen i tæt samarbejde med skuespillerne. Udover Lue Støvelbæk består castet af Kimmie Liv Sennova og Johannes Nymark. Forestillingen tager, foruden Alberts historie, også fat i en større samtale om vores alles gøren og laden på nettet.
Nørdet faglighed
Lue Støvelbæks karriere og den måde han vil være skuespiller på, er helt og holdent koblet til en faglighed:
”Jeg synes, at alt, hvad jeg laver i mit arbejde, er koblet op på det tekniske. Der er jo andre af mine kollegaer, der har meget i sig selv. Mange har vilde baggrunde og vilde historier, som de trækker på i deres arbejde, men jeg synes ikke, at jeg selv er superinteressant som menneske. Jeg er en kæmpe nørd, og jeg elsker mit liv, men jeg vil ikke sætte mig selv op på en scene.”
Dog er det vigtigt for ham at sige, at der for ham er stor forskel på det, som youtubere og influencere gør, og det som hans skuespillerkollegaer gør:
”Youtubere og influencere lever meget på, at de i stor grad selv er produktet, mens vi skuespillere har en masse værktøjer, som vi kan bruge.”

Skuespilfiltret
For Lue Støvelbæk personligt er skuespilfiltret vigtigt. Han underkender ikke formidlingen af at være influencer eller youtuber, men understreger, at der er forskel på det, som de kan, og det som skuespillere og scenekunst kan:
”Jeg synes, der er et kæmpe slag at slå for, at det er en teknisk ting, vi gør,” siger han om sig selv og sine kollegaer. Han synes, det er vigtigere end nogensinde, at faglige mennesker bruger deres faglighed, fordi de med den kan noget, som andre ikke kan.
”Det dejlige ved at se teater er, at der er nogle fagpersoner, der er på spil. Det er ikke bare et eller andet menneske, der går op og er sød. Det er nogen, der går op og fortæller en historie med en masse værktøjer, som de har. Det, bare at være sig selv, kan også have en værdi, men der er en stor værdi og vigtighed i at kunne bruge en faglighed. Og jeg synes, det er rigtig vigtigt, at alle mennesker opnår en faglighed,” understreger Lue Støvelbæk.

Krydsfeltet mellem privat og rolle
Vi taler videre om indblikket i det private, eller det vi tror er det private på SoMe, som gør sig gældende hos influencere som Albert Dyrlund, og som også har vundet indpas i scenekunsten. Der er flere eksempler på skuespillere, der optræder i et krydsfelt mellem dem selv og en rolle, og hvor man bliver i tvivl om, hvad der er sandt, og hvad der er fiktion. Lue Støvelbæk siger:
“Der er vildt gode eksempler på skuespillere, som bruger den massive faglighed, de har, til at skabe en persona, der ligger meget tæt op ad dem selv. Virkelighedsteater kontra Instagram og influencere er jo, at der er en faglighed, der framer det. Det er dem, men det er også ikke dem. I forhold til arbejdet med Albert – og i forhold til influencere og youtubere – så tror jeg, at mange af dem, der får succes, også bruger en persona eller en form for rolle, som de fylder ud.”

Legens værdi
Når det så er sagt, så understreger han også vigtigheden af at have en legende og nysgerrig tilgang til faget. Fagligheden må ikke drukne legen og kreativiteten:
”Albert var for eksempel vild, fordi han var virkelig dygtig til at lege og blive ved med at gøre det. Det må man bare ikke glemme i det faglige. Så det er ikke, fordi det skal være så skide seriøst, nødvendigvis.”
Er faglighed lig med uddannelse? Det mener Lue Støvelbæk ikke nødvendigvis. Men handler faglighed så om at være dedikeret til noget og være nørdet inden for noget – at specialisere sig og dygtiggøre sig?
”Ja, præcis – og det er jo beskrivelsen af en fed uddannelse,” siger Lue Støvelbæk, der mener, at det er ligegyldigt, om det er igennem skoleregi eller en rigtig god arbejdsplads.

Et bæredygtigt arbejdsliv
Lue Støvelbæks tilgang til sit fag taler også ind i vedligeholdelsen af et bæredygtigt arbejdsliv. I de perioder, hvor han ikke er ansat, forsøger han at arbejde med sin faglighed og holde sin værktøjskasse ved lige. I en verden, der på mange måder handler om personlig promovering og om at være original og filterløs, er det ret forfriskende at tale med en skuespiller, der lægger vægt på det modsatte:
”Bare det at prøve at skabe noget, f.eks. en podcast, som var det i et prøverum på teatret, har en kæmpe værdi – og så acceptere, at det ikke behøver at lykkedes, for processen har været en succes i sig selv.”
Forestillingen Albert was here, kan opleves på Herning Ny Teater fra den 20. marts – 11. april 2025, på Teatret Svalegangen 1-5. april 2025 og på Aveny- T fra den. 23. – 30. april 2025.