MØR collective har i samarbejde med Sydhavn Teater begået den eventyrlige performanceinstallation Beyond Beyond iscenesat af Anika Barkan. I en campingvogn dækket med grene åbenbares et farvestrålende, drømmende univers af lyd, billeder og performance.
De fleste kan nok blive enige om, at verden udenfor let sætter både tanker og følelser i overdrive. Beyond Beyond tilbyder en pause i en tilbagetrukket og tryg verden, hvor virkeligheden overgås af et surrealistisk, drømmende univers fyldt af herlig meningsløshed. Et sanseligt kram, hvor vi puttes med en forælders autoritet og ikke kan gøre så meget andet end at tage imod med øjne, ører, følesans og smagsløg.
Værket foregår i Katrina Neiburgas fascinerende redesign af en campingvogn, bygget af Livest SIA. Den opstilles forskellige steder i Sydhavnen, hvor den med sin rene tilstedeværelse tiltrækker nysgerrige blikke og undren. Det er forståeligt, for her er et beskyttelsesrum midt mellem højhuse, havnebade og trafikerede pladser. Et kaninhul, der lukker nyhedsstrømme og sociale medier ude og i stedet åbner et absurd drømmeunivers.

Dybt ind i drømmeland
Et blødt velourunivers i stærke orange, pink og røde farver i forskellige former og teksturer møder os, når vi på strømpefødder stikker hovederne indenfor. Performer og publikumsvært, Laura Hagen Aagaard, ser undrende og nysgerrigt på os iført badekåbe. Hun forstår, vi kommer fra virkelighedens stress-galakse. Behandlingen er dybe, bløde sæder, der som kuvøser tager imod os som små, bløde, afgrænsede rum.
Med denne tyngdefornemmelse om kroppen kan vi knap røre os, og pulsen falder mærkbart
Vi synker ned, dybt ned og lægger prøvende hovederne tilbage, mens sædernes indbyggede, tunge kramme-arme lægges fast omkring os. Med denne tyngdefornemmelse om kroppen kan vi knap røre os, og pulsen falder mærkbart i overgivelsen til det, der er. I loftet og på væggen er der små kighuller til Katrina Neuburgas sanselige og poetiske videoer af absurde, drømmende landskaber og mønstre.
Der er kroppe med hoveder som hunde eller geder, der står midt i naturen, som det mest selvfølgelige. Der er mennesker, der sidder i træer eller står midt ude i en skov. Ghazal Ramzanis koreografier oser af sansemættet, forunderligt nærvær, der går fra absurd til surrealistisk som små lækkerbiskner af æstetiske drømmebilleder.

Naturens favntag
Anika Barkans tekster strømmer i forskellig dynamik fra højtalere placeret rundt i rummet. De hvisker, taler og besværger os: “Der er ikke noget du skal,” lyder en stemme og luller os som en beroligende godnatsang ind i drømmeland til et magisk lydunivers. Teksterne er dragende og stimulerende. Lyde hvisler og popper op fra forskellige retninger, som et boblebad i lyd- og billede.
Farverige mønstre, der pulserer til musikken og sender os med kvantespring ud i frie associationer
Mika Forslings diverse, musikalske landskaber udvider rummet til frie vidder fra det glade, melodisk og rytmisk sprudlende til mere symfonisk malede klanguniverser. Kompositionerne undgår specifikke, kulturelle mærkater og ledsager smukt videoer og farverige mønstre, der pulserer til musikken og sender os med kvantespring ud i frie associationer.
Vi er havnet i en form for genopdragelse til barnesindets frie flugt – ind i fantasien og drømmeriet til refleksion og eftertanke. En genopdyrkelse af instinkter, vi næsten har glemt. Blidt vækkes vores sanser til live igen, når den kloge naturkvinde, Laura Hagen Aagaard, aer os på kinden og hånden med naturens blødeste plante eller som en fuglemor får os til at åbne næbbene for ukendt smag og tekstur.

Den menneskelige præmis
Beyond beyond – er overgivelse til noget større under de næsten katedrallignende hvælvinger. Som tværæstetisk performanceinstallation er det ikke bare et rum for oplevelser og sansninger. Det er en omsorgshandling, der insisterer på de bedste betingelser for at slippe telefonen, kontrollen og to-do-listen.
Gennemsyret af legende kreativitet fyldt med humor og glimt i øjet har iscenesætter, Anika Barkan og hendes hold endnu engang vist, at MØR collective besidder evnen til at stikke kniven ind i sprækkerne af den menneskelige præmis og sårbarhed. Deres absurde universer, der ofte udstiller livets umiddelbare meningsløshed, har transformerende potentialer.
Deres absurde universer, der ofte udstiller livets umiddelbare meningsløshed, har transformerende potentialer
For nylig har vi fx set Symphony of Solitude, der adresserede ensomhed og vandt en Reumert i 2024 i kategorien Årets særpris. Og Genlyd (2020, KSelekt 2025) om menneskelige normbegreber og sociale medier. I Beyond Beyond er det publikum selv, der iscenesættes med omsorg, humor og sanselig kunst.
Tekstforfatter/iscensætter/danser: Anika Barkan (DK). Komponist/livemusiker Mika Forsling (S). Video-/billedkunstner: Katrina Neuburga (LV). Danser/koreograf: Ghazal Ramzani (IRN). Design/ konstruktion: Livest SIA (LV).
Medvirkende: Publikumsvært/performer Laura Hagen Aagaard.
Beyond Beyond er co-produceret af Sydhavn Teater med premiere den 4. juni 2025. Frem til den 15 juni og fra 26. august – 6. september kan værket opleves på forskellige lokationer i Sydhavnen.