Populært lige nu

DANISH+ – kurateret showcase er en del af dansk scenekunsts eksportsucces

Den internationale, kuraterede showcase DANISH+ løber af stablen 6. - 8. maj. Her stimler indkøbere fra 16 forskellige nationer sammen i Aarhus for at...

De nominerede til Årets Reumert 2024 – få overblikket her

De nominerede til Årets Reumert 2024 er i dag blevet offentliggjort med et bredt felt af genrer og produktioner fra hele landet repræsenteret. Som...

Lad sæson 25/26 blive en sæson med fokus på fairness for scenekunstnere

Produktionsselskabet prfrm opfordrer alle institutionsledere til at arbejde for, at sæson 25/26 bliver en sæson med fairness i højsædet med denne venlige påmindelse om...
Annoncespot_imgspot_img

Bodil Alling: “Vi er et teater, og for os betyder det nærvær og RUM”

Teatret Gruppe 38 i Aarhus har nedlukningen medført arbejde med en helt ny produktion. I det hele taget ser teatret frem mod kommende sæsoner, fortæller kunstnerisk leder Bodil Alling, der understreger, at digitale løsninger ikke kommer på tale.

Hvordan forholder I jer til den nuværende, meget usikre situation, hvor I ikke ved, hvornår I kan åbne igen?

Vi venter med længsel sammen med alle andre i verden. Og vi knokler på, for at bruge den lange, usikre ventetid så konstruktivt som muligt. Vores administration har særligt mange ekstra opgaver. De flytter og aflyser både gæstespil og vores egne forestillinger hjemme og ude i en uendelighed.

Annonce

Gennemfører I prøver på planlagte forestillinger eller er der helt lukket hos jer?

Vi har haft det ”held”, at nogle af vores samarbejdspartnere, som bor i Frankrig, har nøjagtigt det samme besvær med aflysninger og projekter, der bliver flyttet frem og tilbage hele tiden, så pludselig er det lykkedes os at samles omkring en ny produktion netop i disse måneder, hvor publikum ikke kan besøge os.

LÆS OGSÅ: Direktør i Dansk Teater: “Det er jo et kæmpe dilemma for teatrene”

Kan man overhovedet gennemføre prøver med de nuværende afstandskrav på to meter?

Det er naturligvis ikke uden besvær. Der skal mange tests og sikkerhedsforanstaltninger til, for at det kan lade sig gøre. Men vi er en forholdsvis lille arbejdsplads, og vores administration kan arbejde hjemmefra en stor del af tiden, så det er muligt for os at være et begrænset antal i teatrets prøvesal og værksted, hvor vi passer godt på hinanden. Det kræver selvfølgelig, at alle medarbejdere er meget påpasselige både på teatret og efter fyraften.

Gruppe 38
Bodil Alling i Androkles og løven (Carte Blanche og Teatret Gruppe 38). Foto Bo Amstrup

Hvordan forbereder I jer til en sæson, som er så usikker?

Vi er hele tiden klar til at åbne, når vi må. Hvis vores gæstespil ikke kan være fleksible, så har vi egne forestillinger, der hurtigt kan genopsættes, så vi kan åbne dørene; så vi forbereder os hele tiden. 

Man skal huske på, at vi er et ensemble, som ikke altid er afhængige af andres planer. Så selvom vi har aflyst en del både danske og udenlandske forestillinger og arrangementer, som inkluderer gæstespillere, som ikke har kunnet flytte forestillinger, så kan vi stadig stable noget på benene, når muligheden byder sig.

LÆS OGSÅ: Ny Gruppe 38-forestilling kommer helt ind under huden

Påvirker alle restriktionerne kunsten for drastisk? Og ser I på alternative muligheder til de planlagte forestillinger som fx digitale løsninger?

Vi er ikke gået på kompromis med vores kunstneriske ambitioner, men konsekvensen har jo så også været nærmest usynlighed i de lukkede perioder.

Vi har ikke kastet os over digitale løsninger. Vi er et teater, og for os betyder det nærvær og RUM. Vi ville ikke kunne omsætte vores forestillinger til digitale visninger. Ingen af forestillingerne ville kunne omsættes uden stor tab. Og mediet er så langt fra det, vi arbejder med. Det er ikke vores metier.

Vi har valgt at bruge tiden på at skrive og planlægge nye forestillinger som forberedelse til de næste sæsoner, og som sagt prøver vi at afholde prøver med overholdelse af alle anbefalinger og restriktioner.

Læs mere om Gruppe 38 her.

Seneste

★★★☆☆☆ Orlando – rodet og didaktisk debatteater

I tyske Uwe Cramers iscenesættelse af Virginia Woolfs klassiker...

Open call: Gæstespil til Teater FÅR302

Ansøgningsfrist: 17. maj 2024

Den Jyske Opera stiller skarpt på flygtningekriser gennem nyt samarbejde 

I forbindelse med den kommende iscenesættelse af tjekkiske Bohuslav...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

★★★☆☆☆ Orlando – rodet og didaktisk debatteater

I tyske Uwe Cramers iscenesættelse af Virginia Woolfs klassiker...

Open call: Gæstespil til Teater FÅR302

Ansøgningsfrist: 17. maj 2024

Den Jyske Opera stiller skarpt på flygtningekriser gennem nyt samarbejde 

I forbindelse med den kommende iscenesættelse af tjekkiske Bohuslav...

DANISH+ – kurateret showcase er en del af dansk scenekunsts eksportsucces

Den internationale, kuraterede showcase DANISH+ løber af stablen 6....

Lucia Vinde Dirchsen: “Der er plads til jer – lige præcis som dem, I er”

I sidste uge offentliggjorde Årets Reumert-juryen, at der fremover...
Annonce
Trine Wøldiche
Trine Wøldiche
Redaktionssekretær, journalist og kritiker på ISCENE. Arbejder som freelance kulturjournalist, er medlem af Reumert-juryen og har Kulturmor.dk. Tidligere teaterkritiker for Jyllands-Posten og Dagbladet Information. Uddannet cand.mag i Moderne Kultur ved Københavns Universitet og bachelor i Dramaturgi ved Aarhus Universitet.
Annonce

★★★☆☆☆ Orlando – rodet og didaktisk debatteater

I tyske Uwe Cramers iscenesættelse af Virginia Woolfs klassiker Orlando vil Aalborg Teater sætte fokus på køn og identitet. Men hvor bogen stiller spørgsmål,...

Open call: Gæstespil til Teater FÅR302

Ansøgningsfrist: 17. maj 2024

Den Jyske Opera stiller skarpt på flygtningekriser gennem nyt samarbejde 

I forbindelse med den kommende iscenesættelse af tjekkiske Bohuslav Martinůs opera, The Greek Passion, indgår Den Jyske Opera et ekstraordinært samarbejde med Røde Kors og...