Populært lige nu

DANISH+ – kurateret showcase er en del af dansk scenekunsts eksportsucces

Den internationale, kuraterede showcase DANISH+ løber af stablen 6. - 8. maj. Her stimler indkøbere fra 16 forskellige nationer sammen i Aarhus for at...

De nominerede til Årets Reumert 2024 – få overblikket her

De nominerede til Årets Reumert 2024 er i dag blevet offentliggjort med et bredt felt af genrer og produktioner fra hele landet repræsenteret. Som...

Lad sæson 25/26 blive en sæson med fokus på fairness for scenekunstnere

Produktionsselskabet prfrm opfordrer alle institutionsledere til at arbejde for, at sæson 25/26 bliver en sæson med fairness i højsædet med denne venlige påmindelse om...
Annoncespot_imgspot_img

★★★★☆☆ SURVIVORS – humoristisk, kropslig gennemlysning af hastigheden som ureflekteret vilkår

Teater FÅR 302 har dobbeltfinsk besøg med den pulserende forestilling Survivors, hvor svedende kroppe stiller spørgsmålstegn ved vores uendelige travlhed med et lunt, skævt smil.

Herboende koreograf Taneli Törmä står sammen med landsmændene fra Helsinkibaserede Studio Total bag den på samme tid enkle og finurlige danseforestilling om vores evige kamp med tiden mod uklare mål.

Annonce

Hvor løber de hen?

Pust – pust – pust. Med lukkede øjne, liggende på gulvet bølger Anna Lipponens mellemgulv op og ned, mens hun forcerer vejrtrækningen. Ved siden af varmer Troels Hagen Findsen samme mavemuskulatur op med cykelbevægelser i slowmotion. En stemme tæller ned. Tæller tiden. Minut for minut. Morgenens rutiner med kaffe og juice. På gulvet bliver øvelserne mere fokuserede, og så sidder de der.

Survivors
Survivors. Foto: Petri Tuhkanen.

Stirrer os i øjnene. Fastholder blikket. Men kun kort, så er de på benene og pumper videre. Armene flyder op og ned. Først kontrolleret, så næsten orgastisk, så vi nær tror, at de er ved at lette. De løber, fortæller stemmen, der fortsat afgiver minuttallet med tilsyneladende præcision og nu koblet til antal tilbagelagte kilometer. Hvor løber de hen? Hvorfor? Vi ved det ikke. De ved det ikke. Det slutter med et BAM, så hele publikumsrækken hopper.

Fake it until you make it

” I will… I want… I would like to”. Troels Hagen Findsen kæmper med sætningens endelige formulering, mens han samtidig tilsyneladende ubesværet gennemfører en stadig mere opskruet koreografi med piskende ben og sindrige armmønstre. Multitasking visualiseret. Men sætningen når aldrig i mål. Hvad er det, han vil fortælle, vise os. A feeling of happiness? Eller bare en eller anden følelse gemt derinde i ræset mod enden?

Survivors
Survivors. Foto: Petri Tuhkanen.

Anna Lipponen tager over. ”I am human,” gjalder hun og sætter gang i en nærmest aerobicinspireret trinserie, der banker derudaf med stadig stigende intensitet. Hendes ”go, go” modsvares af Findsens ”no, no” i et smilfremkaldende power play foran baggrundens skiftende farver, der i kombination med den dunkende rytme forlener den meget nærværende fysik med noget både drømmende og næsten maskinelt. Og så opløses hypnosen – eller bliver en anden – med bløde, bløde bevægelser og blide, blide stemmer: ”Fake it until you make it,” til tiden løber ud og mørket lukker sig om stilheden.

Oftest hader jeg, når træningsøvelser får lov at fylde i en forestilling. Men i Survivors kan det jo slet ikke være anderledes. Dynamikken mellem kroppenes sisyfostravlhed, som øvelser jo må siges at være det reneste udtryk for, og Anna Lipponens dobbeltbundede, men sprogligt glasklare tekst, giver en overraskende morsom gennemlysning af menneskets ureflekterede grundvilkår, hastighed.

Se forestilllingstrailer her.

Seneste

Den Jyske Opera stiller skarpt på flygtningekriser gennem nyt samarbejde 

I forbindelse med den kommende iscenesættelse af tjekkiske Bohuslav...

DANISH+ – kurateret showcase er en del af dansk scenekunsts eksportsucces

Den internationale, kuraterede showcase DANISH+ løber af stablen 6....

Lucia Vinde Dirchsen: “Der er plads til jer – lige præcis som dem, I er”

I sidste uge offentliggjorde Årets Reumert-juryen, at der fremover...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Den Jyske Opera stiller skarpt på flygtningekriser gennem nyt samarbejde 

I forbindelse med den kommende iscenesættelse af tjekkiske Bohuslav...

DANISH+ – kurateret showcase er en del af dansk scenekunsts eksportsucces

Den internationale, kuraterede showcase DANISH+ løber af stablen 6....

Lucia Vinde Dirchsen: “Der er plads til jer – lige præcis som dem, I er”

I sidste uge offentliggjorde Årets Reumert-juryen, at der fremover...

De nominerede til Årets Reumert 2024 – få overblikket her

De nominerede til Årets Reumert 2024 er i dag...

Aalborg Teater får ny ledelse

Aalborg Teater meddeler i dag, at to nye direktører...
Annonce
Anne Liisberg
Anne Liisberg
Kritik- og debatredaktør ISCENE. Fagansvarlig lex.dk. Cand. mag. i Dansk & Dramaturgi. Har siden 1985 arbejdet som instruktør, forestillingsleder, PR-ansvarlig, underviser, skribent, redaktør og producent af både kulturelle og kommercielle produktioner. Tidligere blandt andet fast anmelder på Teater 1 fra 2011-2016 og på Berlingske fra 2016-2019.
Annonce

Den Jyske Opera stiller skarpt på flygtningekriser gennem nyt samarbejde 

I forbindelse med den kommende iscenesættelse af tjekkiske Bohuslav Martinůs opera, The Greek Passion, indgår Den Jyske Opera et ekstraordinært samarbejde med Røde Kors og...

DANISH+ – kurateret showcase er en del af dansk scenekunsts eksportsucces

Den internationale, kuraterede showcase DANISH+ løber af stablen 6. - 8. maj. Her stimler indkøbere fra 16 forskellige nationer sammen i Aarhus for at...

Lucia Vinde Dirchsen: “Der er plads til jer – lige præcis som dem, I er”

I sidste uge offentliggjorde Årets Reumert-juryen, at der fremover kun er kønsneutrale priser. For skuespiller Lucia Vinde Dirchsen, der selv er nonbinær, er det...