Populært lige nu

DANISH+ – kurateret showcase er en del af dansk scenekunsts eksportsucces

Den internationale, kuraterede showcase DANISH+ løber af stablen 6. - 8. maj. Her stimler indkøbere fra 16 forskellige nationer sammen i Aarhus for at...

De nominerede til Årets Reumert 2024 – få overblikket her

De nominerede til Årets Reumert 2024 er i dag blevet offentliggjort med et bredt felt af genrer og produktioner fra hele landet repræsenteret. Som...

Lad sæson 25/26 blive en sæson med fokus på fairness for scenekunstnere

Produktionsselskabet prfrm opfordrer alle institutionsledere til at arbejde for, at sæson 25/26 bliver en sæson med fairness i højsædet med denne venlige påmindelse om...
Annoncespot_imgspot_img

★★★☆☆☆ Kometen kommer – sød, men rodet Mumi-fortælling for de mellemste børn

Tove Janssons Mumi-mesterværk Kometen Kommer er i et samarbejde mellem Anemonen og Teater Graense-loes blevet til en sød dukkeforestilling med ambitioner om noget mere, end den magter at forløse.

En komet har kurs mod jorden og truer freden i den rare Mumidal. Verden er ved at blive støvet og grå, så Mumi og vennen Sniff beslutter sig for at drage afsted mod Observatoriet i De ensomme bjerge for at se, om de kan finde et svar på, hvad der sker.

Annonce

De sejler afsted på en tømmeflåden og møder både en grævling, Snorkfrøkenen og en storm, på deres færd ned ad floden.  

kometen kommer anemonen
Kometen kommer, Anemonen og Teater Graense-loes. Foto: Anne Sofie Vermund

Søde dukker og fine projektioner

Publikum er med på rejsen, siddende på begge sider af den lille runde drejescene, der er placeret midt i rummet. Universet foldes ud i rummet med papirklip, skyggespil og overheadprojektioner i form af visuals, der fylder salens vægge med stemningsmættede farver og sort-hvidt skyggeteater. Her kan nydes en stjernehimmel, et hav under overfladens mens Mumi svømmer, og en tallerken med falafler som der spises fra når Mumi er sulten.  

På den lille drejescene i salens midte styrer de to performere, Henriette Aarup og Christine Gaski, de to små, håndholdte dukker, der forestiller Mumi og Sniff. Dukkerne er søde og ligner bestemt også bogens billeder, men bortset fra, at Sniff kan dreje det ene øre lidt, har dukkerne ikke så mange udtryksmuligheder, og det hæmmer lidt interessen for deres personlighed.  

kometen kommer anemonen
Kometen kommer, Anemonen og Teater Graense-loes. Foto: Anne Sofie Vermund

Svært at se

Ambitionerne er høje på Anemonen, som har skabt Kometen kommer sammen med Teater Graense-loes. Og det er da også en spændende idé at samle universet som en helhed, en behagelig lille hule, med plads til at opleve trygheden fra Mumidalen og blive opslugt af stjernehimlen, alt imens vi følger de to dukker på tur og ser de fine papirklipsilhuetter på væggen.

Derfor er det også ærgerligt, at de mange projektioner ikke står rigtigt skarpt og skæmmes af sorte skyggekanter, som bryder illusionen. De to performere skal føre dukkerne, så publikum på begge sider af drejescenen kan se, og det betyder, at der bliver en del spil fra siden, som sammen med dukkernes ikke så store størrelse, gør det lidt svært at se, hvad der sker.

Kometen kommer er en sød og velmenende børneforestilling, der trods mange fine anslag og flotte papirklip, ikke helt formår at forløse potentialet.

Performere: Henriette Aarup, Christine Gaski. Dukkemager, Instruktør: Katrine Karlsen. Instruktør – genopsætning: Adelaide Sofie Bentzon. Scenograf: Sissel Romme. Komponist: Andreas Busk. Manuskript: Caspar Haarløv. Dramaturg: Sidsel Ramdal. Medkomponist og Lyddesigner: Kristian Hverring. Assisterende lyddesigner: Laurits Jongejan. Konsulent: Catherine Poher. Koreografisk konsulent: Ellen Kilsgaard. Assisterende dukkemagere: Pernille Lehnert, Karin Ørum og Kristian Knudsen.

Spiller på Anemonen 25. januar – 20. februar 2022.

Seneste

Den Jyske Opera stiller skarpt på flygtningekriser gennem nyt samarbejde 

I forbindelse med den kommende iscenesættelse af tjekkiske Bohuslav...

DANISH+ – kurateret showcase er en del af dansk scenekunsts eksportsucces

Den internationale, kuraterede showcase DANISH+ løber af stablen 6....

Lucia Vinde Dirchsen: “Der er plads til jer – lige præcis som dem, I er”

I sidste uge offentliggjorde Årets Reumert-juryen, at der fremover...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Den Jyske Opera stiller skarpt på flygtningekriser gennem nyt samarbejde 

I forbindelse med den kommende iscenesættelse af tjekkiske Bohuslav...

DANISH+ – kurateret showcase er en del af dansk scenekunsts eksportsucces

Den internationale, kuraterede showcase DANISH+ løber af stablen 6....

Lucia Vinde Dirchsen: “Der er plads til jer – lige præcis som dem, I er”

I sidste uge offentliggjorde Årets Reumert-juryen, at der fremover...

De nominerede til Årets Reumert 2024 – få overblikket her

De nominerede til Årets Reumert 2024 er i dag...

Aalborg Teater får ny ledelse

Aalborg Teater meddeler i dag, at to nye direktører...
Annonce
Rie Hammer
Rie Hammer
Rie Hammer, chefredaktør ISCENE. Tidligere ansvarshavende redaktør på teatermagasinet Teater1. Fra 2001-2006 anmelder og skribent på gratisavisen Urban og har sideløbende skrevet stykker for børn og unge. Rie Hammer er formand for Foreningen Danske Teaterjournalister, formand for Forenede Kritikere samt juryformand for Årets Reumert.
Annonce

Den Jyske Opera stiller skarpt på flygtningekriser gennem nyt samarbejde 

I forbindelse med den kommende iscenesættelse af tjekkiske Bohuslav Martinůs opera, The Greek Passion, indgår Den Jyske Opera et ekstraordinært samarbejde med Røde Kors og...

DANISH+ – kurateret showcase er en del af dansk scenekunsts eksportsucces

Den internationale, kuraterede showcase DANISH+ løber af stablen 6. - 8. maj. Her stimler indkøbere fra 16 forskellige nationer sammen i Aarhus for at...

Lucia Vinde Dirchsen: “Der er plads til jer – lige præcis som dem, I er”

I sidste uge offentliggjorde Årets Reumert-juryen, at der fremover kun er kønsneutrale priser. For skuespiller Lucia Vinde Dirchsen, der selv er nonbinær, er det...