Populært lige nu

Hvad nu, hvis Romeo og Julie ikke døde? Ny forestilling giver svaret

I den kommende uge har Københavns Shakespeare Kompagni verdenspremiere på en fortsættelse af William Shakespeares Romeo og Julie, der udspiller sig i en alternativ...
Annoncespot_imgspot_img

Flere bør have en nedskrevet strategi for publikumsudvikling

Ud af 190 kulturinstitutioner angiver 9 ud af 10, at de arbejder med publikumsudvikling. Men for at kulturinstitutioner kan kvalificere deres publikumsudviklingsindsatser, kræver det en målrettet strategi, viser ny undersøgelse fra Applaus.

Applaus’ nye undersøgelse, hvor 190 kulturinstitutioner fra hele landet har deltaget, viser, at 9 ud af 10 kulturinstitutioner arbejder med publikumsudvikling. Den viden og det indblik er afgørende for at kunne målrette sin strategi.  

Annonce

”92% kulturinstitutioner svarer, at de arbejder med publikumsudvikling. Det er en glædelig nyhed, men samtidig viser undersøgelsen også, at det er afgørende at arbejde strategisk og have de rette værktøjer for at skabe succes med sine publikumsudviklende initiativer,” uddyber Lene Struck-Madsen. 

En nedskrevet strategi øger effekten

Kun 4 ud af 10 har en nedskrevet strategi, og undersøgelsen viser, at dem, der prioriterer netop det, har en større chance for at kunne forberede den næste sæson. På tværs af kulturområdet er der variationer, og særligt museerne er hjemmevante i brug af data i arbejdet med publikumsudvikling. Også faktorer som segmentering og dataindsamling er afgørende for, om ens arbejde med publikumsudvikling har en effekt. 

“Forskelle mellem kulturområderne samt institutioner med høj omsætning og dem med færre ressourcer spiller ifølge vores undersøgelse en rolle, og også adgang til data er afgørende for kulturinstitutioners arbejde med publikumsudvikling. Dog handler arbejdet med publikum i fokus også i høj grad om, hvor godt kulturinstitutioner føler sig klædt på til at arbejde med data, de har adgang til. Det kræver viden, indblik og ikke mindst de rette strategier på tværs af organisationen,” siger Lene Struck-Madsen. 

Forankringen i organisationerne er afgørende, for at kulturinstitutionerne kommer i mål med deres arbejde med publikumsudvikling.

Hele rapporten kan læses her.

Om undersøgelsen ”Med publikum og data i fokus”:   

  • Undersøgelsen ”Med publikum og data i fokus” er udarbejdet og gennemført af Applaus i samarbejde med branche- og genreorganisationerne Dansk Live, Dansk Teater, DEOO, ODM, Tempi, Rosa, JazzDanmark og Art Music Denmark har Applaus udarbejdet og kvalificeret undersøgelsen. 
  • Rapporten er udarbejdet med udgangspunkt i resultaterne fra et rundsendt spørgeskema og 12 journalistiske interviews. Dataindsamlingen pågik i perioden 30. oktober til 19. november 2023.  
  • 190 institutioner deltog, fordelt på 56 scenekunstinstitutioner (29 % af det afrapporterede datasæt), 51 rytmiske spillesteder (27 %), 12 klassiske musikaktører og jazzensembler (6 %) og 71 museer (37 %) fra hele Danmark. 

Kilde: Applaus

Seneste

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Annonce
Annonce

SWOP hylder styrken i nærværet

Swop festival i Roskilde gik ikke ubemærket for sig, da Aaben Dans slap farvestrålende enhjørninger løs i gaderne og ophævede reglerne for bevægelse i...