Populært lige nu

Kristian Grumme: “Publikum får en meget intim oplevelse, når skuespilleren er under en meter fra dem”

I 2021 kunne publikum for første gang officielt opleve Grummes Teater, da der var premiere på den stedsspecifikke vandreforestilling Baldersbæks Stemmer. ISCENE tog en...

★★★★☆☆ Familien Addams – visuelt overflødighedshorn i morbidt-charmerende musical 

Uhyggen er løs på den sjove måde på NørregadeTeatret i Maribo, der har inviteret den gale Familien Addams indenfor i en billedskøn og topmusikalsk...

Kære branche, vi har et fundamentalt problem!

Jeg vil gerne sige undskyld. Undskyld til min branche og mine kollegaer. Dem jeg har gået i skole med, dem jeg har arbejdet med,...
Annoncespot_imgspot_img

★★★☆☆☆ Araberkælling!

Elisa Kragerups Othello er nu en kvinde, men ellers er alt ved det gamle. Det handler stadig om den altædende, hævntørstige jalousi. Din, min og magthavernes.

Vi kalder det jalousi, men svenskerne har et stærkere, mere voldsomt og deskriptivt ord: svartsjuka, sortsyge. Netop, det er jo en veritabel sygdom, Othello lider af, en lidelse der injiceres i ham med onde ord og lumske løgne af den manipulerende og konspiratoriske snog Jago, der er en mester udi kunsten at sætte lus i skindpelsen.

Annonce

Elisa Kragerups version af Shakespeares storslåede kærlighedstragedie omskriver rollebesætningen på ét vigtigt punkt, nu er hærføreren ikke længere en sort mand, men en arabisk kvinde. Othellos elskede Desdemona er dog ikke blevet omformuleret til en mand, men hvorfor egentlig ikke? Som lesbisk kærlighedshistorie tilføjes der ikke noget til det grundlæggende menneskedrama.

Jonas Fly har lavet en imponerende scenografi af tårnhøje garderobemure med grå
jakkesæt til Othello på Det Kongelige Teater. Foto: Emilia Therese

Men hvorfor i det hele taget transformere Othello fra sort til araber? Måske af den praktiske grund, at ensemblemedlemmet Lila Nobel, der spiller titelrollen, har arabisk blod i kroppen (hendes far er fra Algeriet)? Måske fordi ‘Araberen’ er vor tids dominerende faktor, når det gælder fjendebilleder og fremmedfrygt?
”Den araberkælling!”, vrænger Jagos håndgangne mænd om generalen, der har forbigået løjtnanten ved en forfremmelse. Nu sætter misundelsen, hævntørsten og sortsygen ind. Jago udtænker en plan for, hvordan de destruktive og hadefulde følelser, han retter mod Othello, kan overføres til Othello selv. Hun skal slagtes. Hendes livs lykke skal smadres med udspekulerede og intrikate midler. Hun skal ædes op indefra i mødet med sin egen altfortærende jalousi og nedkalde tragedien over sig selv.

Peter Plauborg og Emma Sehested Høeg i Othello på Det Kongelige Teater. Foto:
Emilia Therese

Hævntørstens potentiale?
Jonas Flys imposante scenografi af tårnhøje garderobemure med grå jakkesæt hele scenen rundt, trækker Shakespeares militære 15-1600-tals intrige ind i nutiden, ikke kun i krigens verden, men også i politikkens og finansens: banditter i habitter, som man siger.

Jago (Jens Jørn Spottag) er banditten over dem alle, den instrumentaliserede skurk. Hvad stykket spørger sit publikum om, er: Har også du hævntørstens kriminelle potentiale i dig? Kan også du forfalde til destruktiv jalousi? Og hvad stykket gerne vil have os til at overveje: Hvad sker der, hvis sortsygen ikke blot får ét menneske til at rive sin elskede med sig i faldet? Hvad nu, når tragedien ikke er personlig, men politisk? Hvad nu, hvis en nations magthavere injicerer en hel befolkning med sortsyge? Svaret er naturligvis uhyggeligt. Som sådan er Elisa Kragerups Othello en både indlysende og småbanal politisk kommentar.

Seneste

Læs anmeldelser af forestillinger, du kan opleve på Aprilfestival i Syddjurs Kommune

Aprilfestival i Syddjurs Kommune er kortere end normalt. Festivalen...

★★★★★☆ LIBERTY – højoktanenergisk kropsekstravagance fanger kreativitetens eufori og trummerum

Kristján Ingimarsson fejrer sit 25 års jubilæum på Pavillon...

★★★★☆☆ Elektra – outreret kvindeportræt i tv-thriller-klæder

Richard Strauss’ opera om den hævngerrige Elektra, der sværger...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Læs anmeldelser af forestillinger, du kan opleve på Aprilfestival i Syddjurs Kommune

Aprilfestival i Syddjurs Kommune er kortere end normalt. Festivalen...

★★★★★☆ LIBERTY – højoktanenergisk kropsekstravagance fanger kreativitetens eufori og trummerum

Kristján Ingimarsson fejrer sit 25 års jubilæum på Pavillon...

★★★★☆☆ Elektra – outreret kvindeportræt i tv-thriller-klæder

Richard Strauss’ opera om den hævngerrige Elektra, der sværger...

★★★★★☆ Starchitects – højenergisk hyldest til børns kreativitet

Motionhouse er tilbage på Baltoppen LIVE med en højenergisk...

★★★★★☆ Arven – fremragende ensemblespil i stærkt repertoirevalg

Arven på Det Kongelige Teater er magisk teater, man...
Annonce
Klaus Rothstein
Klaus Rothstein
er kritiker, kommentator og journalist ved Weekendavisen, studievært på Skønlitteratur P1 og forfatter til en håndfuld essaysamlinger og debatbøger om litteratur, kultur og politik.
Annonce

Læs anmeldelser af forestillinger, du kan opleve på Aprilfestival i Syddjurs Kommune

Aprilfestival i Syddjurs Kommune er kortere end normalt. Festivalen løber af stablen 21.-23. april i Rønde og Ebeltoft på Djursland. Men årets program byder...

★★★★★☆ LIBERTY – højoktanenergisk kropsekstravagance fanger kreativitetens eufori og trummerum

Kristján Ingimarsson fejrer sit 25 års jubilæum på Pavillon K med den energifræsende, morsomme og poetiske LIBERTY, der fletter bidder fra hans forestillinger til...

★★★★☆☆ Elektra – outreret kvindeportræt i tv-thriller-klæder

Richard Strauss’ opera om den hævngerrige Elektra, der sværger død over sin mor, er på Det Kongelige Teater blevet til en scenisk tung, men...