Instruktør Jacob Schjødts meget vellykkede fortolkning af Hamlet på Vendsyssel Teater er tro mod teksten, men samtidig politisk højaktuel. Citatet “Der er råddenskab i Danmarks rige” bliver den overordnede ramme og giver nutidigt genklang.
Det kendte citat “Der er råddenskab i Danmarks rige” lyder helt i begyndelsen af instruktør Jacob Schjødts tekstnære udgave af Shakespeares tragedie Hamlet. Og sidst i forestillingen gentages det som et ekko med replikken ”Danmark er et fængsel”.
Den kendte klassiker om den danske kongesøn Hamlet, der skal hævne sin far, der er blevet myrdet af sin bror, bliver nutidigt relevant i Hjørrings nye teaterbygning, idet den bærende ramme for forestillingen både er Danmarks politiske og Hamlets personlige isolation.
Da Hamlets fars genfærd fortæller ham, at han er blevet myrdet, begynder Hamlets eksistentielle krise og indadvendthed. Som skærende kontrast står den indledende kærlighedsscene, hvor den ubekymrede Hamlet er i tæt omfavnelse med Ofelia. Men kort efter runger genfærdets dystre stemme på scenen bygget op i et mylder af forskellige plateauer og trapper, som skuespillerne aktivt kan bruge i gestaltningerne af deres magtintriger. I scenografien og kostumerne af Carsten Burke Kristensen blander det gamle sig med det nye ligesom den bærende fortolkningsramme.
Levende teater
Men Hamlet på Vendsyssel Teater bliver især levende, fordi skuespillerne brillerer; de spiller til og med hinanden, undertiden afbrudt af klare direkte henvendelser til publikum. I modsætning til opsætningen på Kronborg i år ånder tragedien og bliver vedkommende, så publikum kan engagere sig selv i de mange fortællinger, der stiller de store betydningsfulde spørgsmål til kærlighed, magt, sorg, samfund og død.
Særligt fremtrædende står den prisbelønnede Elliott Crosset Hoves gnækkende og intellektuelle Hamlet plus den unge Asta Kamma Augusts unikke både stærke og skrøbelige Ofelia. Men hele ensemblet er absolut værd at se.