Populært lige nu

Annonce

★★★★★☆ Danmark er et fængsel

Instruktør Jacob Schjødts meget vellykkede fortolkning af Hamlet på Vendsyssel Teater er tro mod teksten, men samtidig politisk højaktuel. Citatet “Der er råddenskab i Danmarks rige” bliver den overordnede ramme og giver nutidigt genklang.

Annonce

Det kendte citat “Der er råddenskab i Danmarks rige” lyder helt i begyndelsen af instruktør Jacob Schjødts tekstnære udgave af Shakespeares tragedie Hamlet. Og sidst i forestillingen gentages det som et ekko med replikken ”Danmark er et fængsel”.

Den kendte klassiker om den danske kongesøn Hamlet, der skal hævne sin far, der er blevet myrdet af sin bror, bliver nutidigt relevant i Hjørrings nye teaterbygning, idet den bærende ramme for forestillingen både er Danmarks politiske og Hamlets personlige isolation.

Da Hamlets fars genfærd fortæller ham, at han er blevet myrdet, begynder Hamlets eksistentielle krise og indadvendthed. Som skærende kontrast står den indledende kærlighedsscene, hvor den ubekymrede Hamlet er i tæt omfavnelse med Ofelia. Men kort efter runger genfærdets dystre stemme på scenen bygget op i et mylder af forskellige plateauer og trapper, som skuespillerne aktivt kan bruge i gestaltningerne af deres magtintriger. I scenografien og kostumerne af Carsten Burke Kristensen blander det gamle sig med det nye ligesom den bærende fortolkningsramme.

Levende teater

Men Hamlet på Vendsyssel Teater bliver især levende, fordi skuespillerne brillerer; de spiller til og med hinanden, undertiden afbrudt af klare direkte henvendelser til publikum. I modsætning til opsætningen på Kronborg i år ånder tragedien og bliver vedkommende, så publikum kan engagere sig selv i de mange fortællinger, der stiller de store betydningsfulde spørgsmål til kærlighed, magt, sorg, samfund og død.

Annonce

Særligt fremtrædende står den prisbelønnede Elliott Crosset Hoves gnækkende og intellektuelle Hamlet plus den unge Asta Kamma Augusts unikke både stærke og skrøbelige Ofelia. Men hele ensemblet er absolut værd at se.

Seneste

Nyhedsbrev

Udforsk videre

Mette Garfield
Mette Garfield
Mette Garfield er cand. mag. i litteraturvidenskab og kulturjournalistik. De sidste ca. 13 år har hun arbejdet med formidling af scenekunst, særligt det eksperimenterende tværdisciplinære felt, som anmelder, kurator og skribent.

Sådan fik luminariet MYRIAD et bæredygtigt, kulturelt samarbejde til at vokse på tværs af kommunegrænser

Et luminarium er en meget stor oppustelig skulptur fyldt med lyd, lys og farver. Tre aktører fra forskellige kommuner er gået sammen om at...

★★★★★☆ Ny dramatik frisk fra tryk spidder sprogekvilibristisk samtiden i 3 SKUESPIL

Johan Sarauw og Jo Hedegaard har gennem tre sæsoner kørt parløb på Teatret Slotsgården som instruktør og scenograf, men også som dramatikerduo. Det samarbejde...