Populært lige nu

Kære branche, vi har et fundamentalt problem!

Jeg vil gerne sige undskyld. Undskyld til min branche og mine kollegaer. Dem jeg har gået i skole med, dem jeg har arbejdet med,...

Endnu et stort tab for den danske dansescene

Flytningen af danseuddannelsen fra København til Holstebro blev - trods heftige protester fra såvel studerende og undervisere som dansemiljøet i Danmark - en realitet...

★★★★★☆ Grease – en upoleret, fejende forførende hyldest til fællesskabet

Det handler ikke kun om Danny og Sandys lovestory, når One and Only Musicals præsenterer en overdådig Grease i Frede Gulbrandsens sprudlende iscenesættelse, der...
Annoncespot_imgspot_img

Romaner på scenen

Der er ingen ende på de dramatiserede romaner, der også i sæson 2018/19 er stærkt repræsenteret på scenerne rundt om i landet. I 2017/18 viste Betty Nansen Teatret vejen med deres særdeles vellykkede dramatiseringer af Peer Hultbergs Requiem og Michel Houllebecqs Underkastelse, mens Det Kongelige Teater afsluttede sæsonen med en formidabel version af Klaus Rifbjergs Den kroniske uskyld. Om vi får lige så magiske forløsninger i den kommende sæson, ved vi endnu ikke, men her er et par bud på gamle som nye romaner, der tager springet til scenen.

MIN GENIALE VENINDE PÅ ODENSE TEATER – FORÅRET 2019
Da jeg så mig rundt ved poolen på sidste sommerferie, lå hver anden med en af de fire romaner, der udgør Elena Ferrantes helt igennem fantastiske skildring af et venskab i Napoli gennem seks årtier. Elena og Lila hedder de to umage veninder, der nok fødes i samme baggård, men får helt forskellige liv, helt forskellige karrierer og helt forskellige mænd – på nær den enkelte og helt fatale, som de begge slår sig på.

Min geniale veninde

I romanerne er synsvinkel og stemme 100 % Elenas, hvilket kan være en smule problematisk i forhold til at sætte dem på scenen, men da Ferrante skriver nærmest filmisk, er der håb for en lige dele realistisk og poetisk forestilling, hvor Sarah Boberg og Malene Melsen virker som de helt rigtige valg til at spille de barske kvinder fra Napoli.

DEN UENDELIGE HISTORIE PÅ AARHUS TEATER – 16. NOVEMBER – 21. DECEMBER
Aarhus Teater kaster sig også ud i Den uendelige historie (1979), tyske Michael Endes fantasy-fabel, der for mange er uløseligt forbundet til Limahls tidstypiske toner i titelsangen fra filmen fra 1984. Historien om drengen Bastian, der bliver mobbet og søger tilflugt i litteraturen, hvor han udkæmper farlige kampe og flyver med drager, er evigtgyldig. Den fortæller om ensomhed, venskab, kærlighed og om litteraturens rum, men mest af alt er det en spændende historie, der kalder på det bedste i Bastian – og i alle os, der åndeløst har læst med. Anton Hjejle, der debuterede i DR’s søndagsserie Liberty, spiller Bastian og Oh Land har skrevet ny titelsang

PELLE EROBREREN PÅ ØSTERBRO TEATER – 25. OKTOBER – 9. DECEMBER
Gad vide, hvem der nu om stunder tygger sig igennem Martin Andersen Nexøs tykke bind om Pelle, der først var en lille fattig dreng på landet, siden socialistisk agitator for at ende som samfundsbevarende, socialdemokratisk borgmester? Flere har nok set Bille Augusts patosforførende filmatisering fra 1987, der fokuserede på de første binds barndomshistorie om Lassefar og hans søn Pelles forsøg på at skabe en tilværelse i Danmark. Pelle Erobreren (1906-10) er en slags dannelsesroman, som Andersen Nexø revitaliserer. Hvor meget af romanen, der er med på Østre Gasværk, vides endnu ikke. Til gengæld ved vi, at den bliver sat op som musikteater, hvilket er et både modigt og lidt aparte valg for en i udgangspunktet ganske realistisk fortælling.

Pelle Erobreren

FRIT FLET PÅ TEATER S/H OG TEATER MUNGO PARK KOLDING – 16. FEBRUAR – 16. MARTS
Kollektivbogen Frit flet, som var flettet af Line Knutzon, Mette Moestrup og Naja Marie Aidt i 2014 er ikke en roman, men sniger sig alligevel med som et interessant bud på en dramatisering fra et andet tekstunivers. Bogen, der blander digte, essays, breve, logbøger, sange og billeder, fik rosende ord med på vejen som et overflødighedshorn af en bladrebog, der handler rigtig meget om og føles rigtig meget som krop. Fem kvinder er på scenen i instruktørhænderne på Liv Helm, der nok kan forvandle det monstrøse tekstkorpus til seværdigt teater.

KONGENS FALD PÅ DET KONGELIGE TEATER – 16. NOVEMBER – 21. DECEMBER (Herefter AARHUS TEATER 10. JANUAR – 9. FEBRUAR 2019)
Johannes V. Jensens beretning om den vægelsindede Kong Christian 2. og drømmeren Mikkel Thøgersen er snart utallige gange blevet kåret som Danmarks bedste roman. Måske fordi den fanger den version af den danske folkesjæl, der blafrer mellem mindreværd og storhedsvanvid – smukt symboliseret i kongens gentagne ture over Lillebælt, mens han prøver at beslutte sig for at forhandle med den jyske adel eller ej. Denne ganske dystre undergangshistorie har Johannes V. Jensen pakket ind i en ordentlig omgang ramasjang og kulørt sprogbrug – og det er nok denne kombination af sprudlende sprog, knaldeffekter og eksistentiel karakteristik af og ikke mindst opgør med den danske folkesjæl, der har sikret romanen stjernestatus. Det Kongelige Teater og Aarhus Teater sætter Kongens Fald på scenen og lover storladent og drabeligt drama om det danske vægelsind.

Seneste

★★★★☆☆ Brøl – poetisk og forførende akrobatik

Cantabile 2 har tidligere haft succesfulde samarbejder med det...

Vi siger også ”ja tak” til større åbenhed og mere dialog

Denne kommentar er skrevet af udvalgsleder Gitta Malling, på...

★★★★☆☆ Familien Addams – visuelt overflødighedshorn i morbidt-charmerende musical 

Uhyggen er løs på den sjove måde på NørregadeTeatret...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

★★★★☆☆ Brøl – poetisk og forførende akrobatik

Cantabile 2 har tidligere haft succesfulde samarbejder med det...

Vi siger også ”ja tak” til større åbenhed og mere dialog

Denne kommentar er skrevet af udvalgsleder Gitta Malling, på...

★★★★☆☆ Familien Addams – visuelt overflødighedshorn i morbidt-charmerende musical 

Uhyggen er løs på den sjove måde på NørregadeTeatret...

Kære branche, vi har et fundamentalt problem!

Jeg vil gerne sige undskyld. Undskyld til min branche...

★★★★☆☆ Hus på hus – sorgfuld erindringspoesi

Teater Asterions Hus rækker ind i smerten med den...
Annonce
Anne Liisberg
Anne Liisberg
Cand. mag. i Dansk & Dramaturgi. Har siden 1985 arbejdet som instruktør, forestillingsleder, PR-ansvarlig, underviser, skribent, redaktør og producent af både kulturelle og kommercielle produktioner. Tidligere blandt andet Sport & Kulturchef i DGI Byen & Øksnehallen, fast anmelder på Teater 1 fra 2011-2016 og på Berlingske fra 2016-2019.
Annonce

★★★★☆☆ Brøl – poetisk og forførende akrobatik

Cantabile 2 har tidligere haft succesfulde samarbejder med det prisvindende franske dansekompagni Libertivore. Brøl er blevet til gennem co-produktioner med flere aktører og havde...

Vi siger også ”ja tak” til større åbenhed og mere dialog

Denne kommentar er skrevet af udvalgsleder Gitta Malling, på vegne af Kunstfondens Projektstøtteudvalg for Scenekunst, som svar på en artikel bragt på ISCENE. I artiklen...

★★★★☆☆ Familien Addams – visuelt overflødighedshorn i morbidt-charmerende musical 

Uhyggen er løs på den sjove måde på NørregadeTeatret i Maribo, der har inviteret den gale Familien Addams indenfor i en billedskøn og topmusikalsk...