Populært lige nu

Annonce

De har en ukuelig vilje til at bruge eget privatliv i kunsten

Det feministiske performance-kollektiv She She Pop fejrer 25 års jubilæum og hædres med en ærespris for dets særlige rolle i tysk teater. Nu gæster performerne CPH STAGE med forestillingen 50 Grades of Shame om sex, skam, køn og krop i en identitetspolitisk tidsalder. ISCENE tegner et portræt af gruppen, der aldrig bliver træt af at stille de ubekvemme spørgsmål.

Annonce

Hvad er sex? Hvad gør en kvinde til en kvinde og en mand til en mand? Og hvordan præger medierne vores forhold til erotik? Det er temaerne, når She She Pop gæster CPH STAGE med en svulstig fusion af det tyske stykke Frühlings Erwachen fra 1891 og masochist-bestselleren Fifty Shades of Grey fra 2012.

Forestillingen er hevet op af repertoire-skuffen med mere end 40 stykker, som She She Pop har produceret gennem 25 år. Med en ukuelig vilje til at bruge eget privatliv i kunsten har teaterkollektivet en særlig plads i den tyske teaterverden. Siden den allerførste performance Sesam, Sex und Salmonellen fra 1993 har gruppen forfinet og udviklet sin autobiografiske metode på trods af svingende kunstneriske trends. Og der bliver da heller ikke sparet på selvudleveringen i 50 Grades of Shame, når She She Pop indtager scenen på Nørrebro Teater.  

Syv kvinder og én mand

She She Pop blev dannet ved institut for teatervidenskab på Justus-Liebig-Universität i Gießen i 90’erne af syv kvinder, hvoraf alle stadig er en del af kollektivet. På trods af at en mandlig performer senere sluttede sig til gruppen, bliver den stadig ofte beskrevet som feministisk. Særligt hvad angår de flade arbejdsstrukturer, hvor ingen er chef, og alle kan træde til og overtage hinandens roller som dramaturg, scenograf, instruktør og performer.

Men også tematisk har She She Pop rod i kvindelige problematikker. Således blev Sesam, Sex und Salmonellen til i selvironisk og humoristisk frustration over kvindelige performeres vilkår i teaterbranchen. Vilkår, som She She Pop med sin succes dog har formået at rokke gevaldigt ved. Som en af de eneste uafhængige teatergrupper, har den optrådt på stort set alle Tysklands store scener med et spektrum af alsidige og slagkraftige kvindekarakterer.

Annonce
She She Pop i en ukarakteristisk alvorsfuld stund. Foto: Benjamin Krieg

Det feministiske islæt er dog ikke dogmatisk, og ironisk nok var det med forestillingen Testament fra 2010, som var den første med (hvide, heteroseksuelle) mænd i flere af de bærende roller, at She She Pop for alvor nåede ud til det brede publikum. Til stykket inviterede skuespillerne deres fædre med på scenen til en offentlig samtale om alderdom og forventninger børn og forældre imellem. Testament høstede topanmeldelser og spillede for udsolgte huse Tyskland over, ligesom det turnerede flere kontinenter tyndt.

Scenen som beskyttende rum

Den autobiografiske metode og iscenesættelsen af egne tanker, følelser og dilemmaer i hvad de kalder et ”beskyttende rum” – teatret – er She She Pops ekspertise. I teatret står man nok på scenen som performer, men alligevel kan der her tages hul på emner og problemstillinger, som hverdagen ikke altid giver plads til, lyder gruppens credo. ”At bruge sig selv og sin egen erfaring som eksempel og på den måde skabe en offentlig konfrontation i mødet med publikum” – sådan har medlem Lisa Lucassen formuleret kollektivets grundidé.

Dens nyeste stykke Oratorium, som lige nu er at opleve i Berlin, er et sigende eksempel. I en refleksion over privat ejendom og de samfundsmæssige spaltninger, det forårsager, at nogle har meget og andre lidt, deles tilskuerne op i sociale grupper i bedste interaktiv stil. ”Pensionister”, ”mødre med ringe alderssikring” og ”unge mænd uden fast indkomst” modtager alle en tekst, som de opfordres til at læse højt for hinanden. På humoristisk vis aktiveres publikum, omend flere af dem nok krummer et par tæer undervejs. ”De fleste mennesker kan ikke lide at tale om, hvad de ejer eller ikke ejer”, har Lisa Lucassen udtalt. Men i selskab med She She Pop er der ingen vej udenom.

Netop de ubehagelige spørgsmål er dem, She She Pop ynder at stille med sig selv som udgangspunkt. Et andet eksempel er Trust fra 1998, hvor gruppen i et selvironisk ”table dance-show” opfordrede tilskuerne til offentligt at vurdere deres værdi som kvindelige kunstnere. Den autobiografiske metode hos de garvede performere er således ikke så meget målet, som det er midlet til at reflektere over og stille skarpt på samfundsaktuelle temaer.  

Hvad skammer du dig over?

Om de danske teatergængere er lige så villige – eller vant til – at sætte sig selv i spil i ”teatrets beskyttende rum” vil She She Pops besøg på Nørrebro Teater vise, når den individuelle og kollektive lyst sættes under lup i 50 Grades of Shame. Det satiriske drama Frühlings Erwachen, som forestillingen er inspireret af, skabte i sin tid røre med historien om en seksuelt uforløst ungdom. E.L. James’ Fifty Shades of Grey kastede som bekendt lys over de hårdtslående bondage-fantasier, som mange moderne kvinder angiveligt dyrker i det skjulte. En ”moderne seksualundervisning tilsat middelalderlig dødedans” er, hvad She She Pop selv beskriver fusionen af de to stykker litteratur på scenen som.

Det er ikke første gang, at She She Pop benytter sig af hverken klassiske eller mere farverige, moderne tekster, og gruppen har således reciteret alt fra Shakespeare og Kleist til Tschechow og David Foster Wallace. Den unikke evne til at personliggøre materialet og hæve det op til et universelt plan er en af begrundelserne for, at She She Pop i år modtager Berliner Theaterpreis. ”Med sine kloge og underholdende, i bedste forstand populære forestillinger, har de ikke kun bidraget til at etablere en kollektiv skrivepraksis, men også en solidarisk arbejdsmetode, et feministisk modstykke til de etablerede teatres traditionelle strukturer”, hedder det i talen, som vil blive fremført for kollektivet i denne måned på Theatertreffen-festival i Berlin.

Tyske veteraner som Herbert Fritsch og Frank Castorf har tidligere haft æren af at modtage den prestigefyldte teaterpris, men i år er første gang, at en uafhængig teatergruppe er blevet valgt som modtager. Den demokratiske tilgang til scenekunstarbejdet som She She Pop repræsenterer, bliver af mange opfattet som et modspil til den tyske tradition for Stadttheater og opfattelsen af, at de statsstøttede teatre er mere kvalitetsbevidste end den frie scene. Berliner Theaterpreis er derfor en anerkendelse af She She Pops store talent og mangeårige indflydelse på scenekunsten – både personligt og på et højere plan.

Læs mere om She She Pops 50 Grades of Shame, som er dette års åbningsforestilling på CPH Stage.

Artiklen er udgivet i et mediesamarbejde med Goethe-institut Dänemark.

Seneste

Nyhedsbrev

Udforsk videre

Søren Møller: Anmeldelser er en afgørende del af det økosystem, som udgør hele teaterbranchen

Direktør for Østre Gasværk Teater Søren Møller talte om...

Niels Erling: ”Hvis vi havde løst kampen mellem fornuft og følelse, så var der ikke mere suppe at koge på den pind”

Dramatiker Marie Bjørns Lov mig aldrig at glemme handler om en...

Tre scenekunstnere udvalgt til Den Unge Kunstneriske Elite

Statens Kunstfond har netop udvalgt 13 kunstnere til det...
Nina Branner
Nina Branner
Uddannet i litteraturvidenskab og kulturjournalistik fra Universität der Künste i Berlin, og skriver om kultur og samfundsstof for blandt andre Dagbladet Information, Weekendavisen og Berlingske Medier.
Annonce

Søren Møller: Anmeldelser er en afgørende del af det økosystem, som udgør hele teaterbranchen

Direktør for Østre Gasværk Teater Søren Møller talte om vigtigheden af anmeldelser til Foreningen Danske Teaterjournalisters årlige prisuddeling på Folketeatret i sidste uge....