Populært lige nu

Her er de otte nominerede skuespillere til Teaterflisen 2024

Nu kan hele landet igen være med til at afgøre, hvilken kendt skuespiller, der i år skal have sin bronzekarikatur støbt ned i en...

Bud på ny scenekunstreform: Seks indsatsområder skal bringe scenekunsten ind i fremtiden 

Dansk Teater fremlagde mandag deres forslag til en eventuelt kommende scenekunstreform, da Scenekunstens Årsmøde løb af stablen i Skuespilhuset under CPH STAGE.  Dansk Teater har...
Annoncespot_imgspot_img

★★★☆☆☆ Lyset over Skagen: Gode sangere, men for banal og musikalsk monoton til at fænge

Sangerne er fremragende og scenografiens levende lyssætning fænger flot, men musicalen Lyset over Skagen, skæmmes af banale tekster, kedelig musik og karakterer, der fremstår på grænsen til rene karikaturer.

Det begynder ellers så smukt, da de to kunstnerkvinder Anna Ancher (Nicoline Siff Møller) og Marie Krøyer (Silke Biranell) går arm i arm hen over scenen, som var det P. S Krøyers maleri Sommeraften på Skagen Sønderstrand, der blev bragt til live. Men det smukke lys og billedskønne scener, hvis kompositioner er hentet fra virkelighedens malerier, er desværre ikke nok til at holde historien om den danske kunstnerkoloni i live. For hvad er det musicalen vil?

Lyset over Skagen
Lyset over Skagen, 2019. Foto: Jens Peter Engedal

Her er fortællingen om ægteparret Krøyer. Manden er manisk, syg og besat af konen, der ikke vil ham. Konen, Marie Krøyer, søger kunstnerisk og eksistentiel frihed, som hun finder hos en anden mand. Mens malerparret Anna og Michael Ancher, i modsætning til Krøyer, både kan elske og give hinanden plads.

Ren karikatur

Men historien har svært ved at finde et fokus og få karaktererne bragt til live. Den maniske P.S. Krøyer, suser omkring med en plettet palet i hånden og lommelærken klar til en slurk. Vi bliver bare ikke klogere på, hvem han er bag det drikfældige ydre og hidsige temperament, og han fremstår mere som en kunstner-karikatur end et følende menneske. Hans modsætning er ægteparret og malervennerne Michael og Anna Ancher, der bistår med magelig ro og venlige smil, uden at vi kommer ind under huden på dem som mennesker. Imens får Marie Krøyer en kende mere figur i kraft af hendes kamp for at opnå en kunstnerisk frihed.

Lyset over Skagen
Lyset over Skagen, 2019. Foto: Jens Peter Engedal

Her er store personligheder fra virkeligheden med visioner for kunsten og Skagen, men menneskene bag bliver vi aldrig klogere på.

Fortællingen flakser

Fortællingen stritter – her er lidt fra alle hylder. Fx er der lagt op til satire i scenen fra Sicilien, hvor en tjener (Anders Bircow) med stærk accent, mener, mænd skal tage for sig af retterne – og her menes kvinder. En ”sketch” man måske kunne have overvejet at modernisere en kende, set i lyset af #Metoo anno 2019.

Der er sanghyldester til Skagens natur, bakker og udvikling, som var vi del af en turistbrochure, og trekantsdramaet mellem P.S. Krøyer, Marie og den svenske komponist Hugo Altvén (Joachim Knop), uden at de store dramatiske udsving kan mærkes.

Sangerne gør det godt

Silke Biranell er både sød, charmerende og utroligt velsyngende som Marie Krøyer. Tomas Ambt Kofod kæmper med banale tekster og monotone melodier og har svært ved at få psykologisk substans i den maniske P.S Krøyer, mens Michael (Jesper Lundgaard) og Anna Ancher (Nicoline Siff Møller) fremstår sympatiske, men uden større menneskelig dybde.

Skuespillerne gør, hvad de kan for at få liv i fortællingen og byder stærkt ind med smittende energi og gode stemmer. Men kompositionerne er monotone, og man savner en melodi og et dramatisk flow, der kan løfte fortællingen og musikken ud af en formmæssig tomgang.

Seneste

Vinderne af Årets Reumert 2024: Få det fulde overblik

For fjerde år i træk blev Årets Reumert-priser torsdag...

Teater Fluks i nyt samarbejde om hjemstavnspoesi

Syv kommuner, syv unikke vandreforestillinger, et stort tværkommunalt samarbejde...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Vinderne af Årets Reumert 2024: Få det fulde overblik

For fjerde år i træk blev Årets Reumert-priser torsdag...

Teater Fluks i nyt samarbejde om hjemstavnspoesi

Syv kommuner, syv unikke vandreforestillinger, et stort tværkommunalt samarbejde...

Dukkeværkstedets magiske univers

Interview med dukkemager Amanda Axelsen Sigaard

Cikaros i Tid i rum – interview med Signe Løve Anderskov

Der mangler ikke kun scener, men også prøvelokaler til...
Annonce
Rie Hammer
Rie Hammer
Rie Hammer, chefredaktør ISCENE. Tidligere ansvarshavende redaktør på teatermagasinet Teater1. Fra 2001-2006 anmelder og skribent på gratisavisen Urban og har sideløbende skrevet stykker for børn og unge. Rie Hammer er formand for Foreningen Danske Teaterjournalister, formand for Forenede Kritikere samt juryformand for Årets Reumert.
Annonce

Vinderne af Årets Reumert 2024: Få det fulde overblik

For fjerde år i træk blev Årets Reumert-priser torsdag aften uddelt i ODEON i Odense. Uden hensyntagen til køn blev årets stærkeste scenekunstpræstationer hyldet. Det...

To scenekunstnere blandt de nominerede til Kulturministeriets ligestillingspris- og diversitetspris

Der er i alt 12 nominerede til årets Bodil Koch pris, som er Kulturministeriets ligestillings- og diversitetspris. Blandt årets nominerede er skuespiller Marie-Lydie Nokouda og...

Teater Fluks i nyt samarbejde om hjemstavnspoesi

Syv kommuner, syv unikke vandreforestillinger, et stort tværkommunalt samarbejde og samarbejde med lokale kunstnere, inddragelse af lokale unge og en meget stor mængde hjemstavnspoesi...