Populært lige nu

Sex på scenen med hjælp fra intimcoach

Interview med skuespiller Anne Plauborg

Managing Discomfort med generøsitet og kærlighed

TOASTERs festival Managing Discomfort er i fuld gang på Husets Teater og byder efter en påskepause på tre dobbeltforestillinger mere over de næste tre...
Annoncespot_imgspot_img

★★★★★☆ Brøgger – kalejdoskopisk kabaret om kvindeliv

Jeanett Albeck fra Sort Samvittighed rammer vores køn og hjerter i sin fortolkning af BRØGGER, der både giver lyst til at genlæse forfatterskabet og til at tage en stor, saftig bid af livet.

”Jeg vil have det hele”, proklamerer Jeanett Albeck med smægtende livslyst og smuttende øjne, mens hun betragter os gennem ruden foran det tomme, hvide scenerum, vi netop har passeret for at finde på plads på sæderækkerne. Som en passage gennem jomfrueligt terræn, som et tomt papir, der skal fyldes.

Og fyldt bliver både rum, øjne og ører, når Albecks sanselige og slagkraftige performance møder Suzanne Brøggers cool, men ikke mindre sanselige tekster i en punket forløsning, der blinker koket, sparker råt konfronterende og vugger os stille på armen. 

Brøgger
Brøgger på Østerbro Teater 2019. Foto: Sara Galbiati

Det starter muntert med altædende appetit på livet og nøgtern registrering af mor, der ”ikke var som andre mødre”. Nej, det tør siges, men Albeck får os næsten til at nynne lidt med på sangene om den traumatiserende, selvmordstruede – eller måske mere opmærksomhedssøgende – mor. ”Neuroserne blev fælles”, lyder det lakonisk og måske blev Brøgger selv en heks af dette skæbnefællesskab med sit ophav. Og måske ikke – det er ikke vigtigt i denne forestilling, der ikke handler om Brøggers liv, men bruger hendes distinkte, litterære stemme til at skabe en kalejdoskopisk kabaret af kvindeliv. En almengyldig og næsten tidsløs fortælling, der kaotisk skarpslebent banker en lige højre ind i vor tids bornerthed, slår vinduet op og spenderer en vise, der hylder seksualiteten, sensualiteten og kunsten. 

Det peaker i teksten Voldtægt fra Brøggers debut Fri os fra kærligheden (1973), der fra sit lette anslag kryber mere og mere isnende ind i vores kroppe og tvinger os til at se fornedrelsen trin for trin, eller akt for akt, som Brøgger insisterende har bygget teksten op. 

Det slutter livsbekræftende med Tidens uendelighed fra Ja (1984), hvor vi læner os tilbage i Albecks stærke stemme, først uset bag den duggede rude, så kiggende dragende ud. Da vi atter forlader rummet via scenen er den fyldt med billeder, billeder af liv, og vi går ud fulde af appetit på det svære, men smukke liv, som de to seje og generøse damer øser over os. Her er ingen svar, men modsætningsfulde sproglige og musikalske bud, som vi ikke kan undgå at mærke og tage med os ud i natten. 

Brøgger
Brøgger på Østerbro Teater 2019. Foto: Sara Galbiati

Vægten ligger på Brøggers tidlige tekster fra 70-80’erne, der udfordrer datidens kvindesyn og kønsroller, som også på lange stræk er nutidens. Men Brøgger og Albeck stikker dybere med deres kompromisløse, men lattermilde afsøgning af eksistensvilkåret for kvinden, datteren, moren, elskerinden. Liv Helm har iscenesat med en punk og pragt, som bringer mindelser om hendes fænomenale Og nu: Verden! på Husets Teater i 2016. Freya Sif Hestnes bidrager med en kunstrefererende scenografi, der skaber stærke visuelle billeder, men også bliver en fortælling i fortællingen, idet rummet fyldes, lukkes og atter genåbner transformeret. 

Brøgger er en suveræn stemme i dansk litteratur – og hvor har vi dog brug for at høre hendes tankeklare tekster, der spidder smerten, men har lysten i centrum. Jeanett Albeck og holdet bag scenen forløser med en kærlighed og konfrontationslyst, som vi kun kan være taknemlige for. Læs forfatterskabet og drag til Republique for en personlig, intelligent og lidenskabelig fortolkning af det.

https://www.youtube.com/watch?v=eOrEP7HBY7k&feature=youtu.be&utm_source=Republiques+Nyhedsbrev&utm_campaign=cd8edc725b-2+for+1-rabat+SELVMORDETS+ANATOMI_COPY_01&utm_medium=email&utm_term=0_679c09f6b0-cd8edc725b-143739013&mc_cid=cd8edc725b&mc_eid=d37b0e5b44

Seneste

Fredericia Musicalteater bliver omfattet af scenekunstlovens §5

Kulturministeriet meddeler her til morgen, at Fredericia Musicalteater fra...

Kontinuerligt fokus på musikdramatisk udvikling

Interview med Nathalie Mellbye

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Fredericia Musicalteater bliver omfattet af scenekunstlovens §5

Kulturministeriet meddeler her til morgen, at Fredericia Musicalteater fra...

Kontinuerligt fokus på musikdramatisk udvikling

Interview med Nathalie Mellbye

De glemte kroppe i moderne dans

Foreningen for integreret moderne dans har 10-års-jubilæum og inviterer...

Læs anmeldelser af forestillinger, du kan opleve på KLAP Festival i Esbjerg

KLAP - Teaterfestival for små og store, der før...
Annonce
Anne Liisberg
Anne Liisberg
Kritik- og debatredaktør ISCENE. Fagansvarlig lex.dk. Cand. mag. i Dansk & Dramaturgi. Har siden 1985 arbejdet som instruktør, forestillingsleder, PR-ansvarlig, underviser, skribent, redaktør og producent af både kulturelle og kommercielle produktioner. Tidligere blandt andet fast anmelder på Teater 1 fra 2011-2016 og på Berlingske fra 2016-2019.
Annonce

Fredericia Musicalteater bliver omfattet af scenekunstlovens §5

Kulturministeriet meddeler her til morgen, at Fredericia Musicalteater fra 1. januar 2025 får et permanent årligt tilskud på finansloven på 9,8 mio. kroner og...

Kontinuerligt fokus på musikdramatisk udvikling

Interview med Nathalie Mellbye