Populært lige nu

ISCENE LIVE på Scenekunstens Årsmøde – det sætter vi fokus på

Når Scenekunstens Årsmøde afholdes i Skuespilhuset mandag den 3. juni 2024 er det under det overordnede tema Scenekunstens Fremtid. ISCENE LIVE har tilrettelagt talks,...

Open call: In process – Udover konventionerne

Ansøgningsfrist d. 7. juni kl. 13:00
Annoncespot_imgspot_img

★★★☆☆☆ Skønne sangerinder i front for fest-fattig Mamma Mia-musical

Musicalen Mamma Mia er en forfladigelse af fordums forrygende Abba-hits. Den kvindelige trio i front er rørende, sjov og velsyngende, og danserne dygtige, men gejsten er gået af konceptet, der er en passionsløs genfortælling af filmen – uden charme og humor.

Det er næsten imponerende, hvor lidt fest de får ud af Abbas legendariske hits i musicalen Mamma Mia.

Annette Heick gør ellers, hvad hun kan for at fylde lidt substans i formatet, når hun med fine fortolkninger og god energi synger igennem som den danske Donna Svendsen, der drog til det græske øhav for at leve af en lille taverna. Dengang var hun gravid. Nu runder datteren Sofie (Matilde Zeuner Nielsen) de 20 år og skal giftes med sin udkårne Frej (René Wormark). De er et sødt ungt par, der ikke gør det store væsen af sig.

Musicalen Mamma Mia! i Tivolis koncertsal. Foto: Bjarne Stæhr

Med til brylluppet er tre gange potentielle far-skikkelser. Mor Donna havde gang i fyrene dengang for tyve år siden, så hvem der er ophav til datteren, er uvist. Fortælling er kendt fra filmen. Det er muligt, Annette Heick ikke helt matcher Meryl Streeps charmerende væsen, men hun gør, hvad hun kan for, at vi bliver underholdt på stolerækkerne – og det er fedt. For det er i samspillet med de to velsyngende veninder – en komisk stærk Bibi (Trine Gadeberg) og morsom Tanya (Nicoline Siff Møller), at fortællingen får liv.

LÆS OGSÅ: Nobody puts Baby in the corner – Musicalen Dirty dancing vender tilbage

En ting er deres sangstærke stemmer, der gør sangene til en nydelse at lytte med på, men de får også givet karaktererne liv og troværdighed, med såvel satirisk kant som komisk islæt. Det er dog ikke alle, der står lige stærkt. Gordon Kennedy er Henrik og han har ikke stemme til sangene, Jesper Lundgaard er den noget træmandsstive Stig, som Donna forblændes af, mens Peter Oliver Hansen får både karakter-kant og komik ind i sin Indiana Jones-klon Bill.  

Mamma Mia
Musicalen Mamma Mia! i Tivolis koncertsal. Foto: Bjarne Stæhr

Danserne er dygtige, og der er bestemt momenter med fed energi og festlig stemning, men konceptet synes bedaget. Koreografierne er uskønne, kostumerne kedelige, scenografien klodset, og det er mest af alt som om, gejsten er gået af konceptet.

Læs mere om musicalen og de medvirkende her

Seneste

Afonso Coelho modtager Ole Nørlyngs Talentpris

Ole Nørlyngs Talentpris tildeles en ung danser mellem 16 og...

Open call: In process – Udover konventionerne

Ansøgningsfrist d. 7. juni kl. 13:00

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Afonso Coelho modtager Ole Nørlyngs Talentpris

Ole Nørlyngs Talentpris tildeles en ung danser mellem 16 og...

Open call: In process – Udover konventionerne

Ansøgningsfrist d. 7. juni kl. 13:00

Holstebro Dansekompagni modtager donation til at styrke dansen lokalt

Holstebro Dansekompagni modtager en stor donation på 1,2 millioner...
Annonce
Rie Hammer
Rie Hammer
Rie Hammer, chefredaktør ISCENE. Tidligere ansvarshavende redaktør på teatermagasinet Teater1. Fra 2001-2006 anmelder og skribent på gratisavisen Urban og har sideløbende skrevet stykker for børn og unge. Rie Hammer er formand for Foreningen Danske Teaterjournalister, formand for Forenede Kritikere samt juryformand for Årets Reumert.
Annonce

Afonso Coelho modtager Ole Nørlyngs Talentpris

Ole Nørlyngs Talentpris tildeles en ung danser mellem 16 og 25 år, som har vist en imponerende teknisk kunnen, har en markant personlighed og et...

Open call: In process – Udover konventionerne

Ansøgningsfrist d. 7. juni kl. 13:00