Populært lige nu

Kaptajnen på skibet – Forenede Forestillingsledere, Regissører og Rekvisitører 

Forestillingsledere, regissører og rekvisitører er nogle af de mere usynlige faggrupper i scenekunsten, men de spiller en afgørende rolle i de fleste forestillinger. Ofte...
Annoncespot_imgspot_img

Fem minutter før online-premieren på Nordkraft gik hele nettet ned

En teaterforestilling får et noget andet udtryk, når skuespillerne sidder hjemme hos sig selv og leverer deres replikker foran computerens webcam. Alligevel har Teater Nordkraft i Aalborg i lyntempo tilpasset deres succesforestilling Dig og mig ved daggry til et nyt, digitalt format.

Minna Johannesson er instruktør på og dramatiker bag Teater Nordkrafts forestilling Dig og mig ved daggry, som spillede første gang i foråret 2018. Hun er desuden kommende teaterchef på Teater Nordkraft og tiltræder posten 1. maj, selvom stedet lige nu er gabende tomt. ISCENE fangede hende på telefonen til en snak om, hvordan man hos Teater Nordkraft hurtigt sadlede om og fik transformeret forestillingen til at spille online for de mange skoleklasser, der allerede havde købt billetter til den fysiske genopsætning.

Minna Johannesson
Minna Johannesson

En stærk tekst

Dig og mig ved daggry bygger på Sanne Munk Jensen og Glenn Ringtveds anmelderroste roman af samme navn, og teaterversionen vandt da også en Reumert for bedste børne- og ungdomsforestilling i 2019. Dig og mig ved daggry er historien om den 17-årige Louise, der – sammen med sin kæreste Liam – begår selvmord ved at springe ud fra Limfjordsbroen. 

I hele april i år skulle den udsolgte genopsætning efter planen have spillet på teatret. Men så kom corona-nedlukningen. I stedet sendes forestillingen nu online. Lidt som en videokonference, hvor publikum kan se små billeder af alle skuespillerne på skærmen samtidigt.

»Vi besluttede os for at kaste os ud i dette eksperiment,« forklarer Minna Johannesson om den noget hurtige beslutning. »Vi havde fem dage til at lave forestillingen på ny, hvilket viste sig at være i underkanten. Alle skuespillerne sidder hjemme hos sig selv, og prøverne har fundet sted på ZOOM, som er et digitalt medie til videoopkald. Vi har arbejdet med at oversætte manus til det digitale format. Forestillingen udspiller sig i to tider. Før og efter Louises død. På scenen vises forskellen let ved hjælp af for eksempel lys, men nu måtte vi gøre noget andet.«

Minna Johannesson og holdet bag Dig og mig ved daggry er meget bevidste om de styrker og svagheder, deres nye version af forestillingen byder på.

»Der er selvfølgelig noget, vi er nødt til at gå på kompromis med i den digitale version. Når man ser forestillingen live, ser man mere end bare teksten. Der er billeder og fysiske handlinger, som fortæller mere end ordene, og giver et mere komplekst billede af historien. Men der er også fordele ved formatet. Nu er det kun teksten, og den kan selvfølgelig stå ret skarpt uden at blive mudret til. Det er jo en super god bog. Man kommer også utroligt tæt på skuespillerne, der taler ind i kameraet. Det giver en større nærhed end i salen. Det er hele tiden helt tæt på. Men selvfølgelig bliver det en mere skrabet version end i teatersalen«. 

Ikke film og heller ikke helt teater

Modsat teater, hvor oplevelsen finder sted her og nu med skuespillere og publikum i samme lokale, er den digitale version af Dig og mig ved daggry optaget på forhånd. 

»Vi besluttede, at det skulle laves i et onetake for at ligne teater mest muligt. Vi ville ikke klippe i det. Vi havde ønsket, at vi kunne sende live hver dag, men vi havde ikke teknikken til at klare det, og vi havde ikke lige hundredetusind til at investere i teknisk udstyr. Man kan godt mærke, at det er et onetake. Der er nogle små fejl, og det føles mere som teater, fordi der ingen klip er. Det skulle have en kvalitet i sig selv. Vi kunne jo ikke på fem dage lave en film, der kunne måle sig med en rigtig film.«

»Det er altid bedre at prøve end helt at lade være,« siger Minna Johannesson. Og den følelse har været den vigtigste fremdrift for Teater Nordkraft i processen med at omskabe Dig og mig ved daggry til onlineformatet.

Dig og mig ved daggry på Teater Nordkraft før den blev digital. Foto: Louise Dybbro

»Jeg ville hellere gøre det sådan her, hvor skuespillerne taler lige ind i kameraet, end bare at filme forestillingen på scenen, som den så ud. Jeg tror, man får mere nærhed og intensitet ud af denne version end det andet. Teater er jo for mig, at man mødes i en sal og ser noget live. Så selvfølgelig er det her et kompromis,» understreger Minna Johannesson.

»Jeg er glad for, at vi gjorde det. Jeg synes, det kan noget i alle sine fejl, dårlige lyd og al sin utilstrækkelighed. Jeg oplever, at skuespillerne formidler teksten, så jeg stadig bliver rørt og griner af den. Selvom de bare spiller ind i kameraet, får de den til at leve.«

Repremiere på computeren

Mandag den 20. april havde Teater Nordkraft premiere på den digitale version af Dig og mig ved daggry, hvor halvfems 9.-klasse elever så med fra hvert deres hjem.  

Som altid, når der er teknik involveret, gav det lidt udfordringer. »Forestillingen er optaget og bliver streamet live,« forklarer Minna Johannesson. »Fem minutter før premieren gik hele nettet ned på Nordkraft. Det endte med, at vores tekniker streamede hele forestillingen via sin telefon. Vi startede også med en teknisk fejl, men efter fem minutter kørte det bare.«

Heldigvis havde de tekniske problemer ingen betydning for eleverne, der så med fra start til slut. Efter forestillingen har publikum mulighed for at skrive spørgsmål til skuespillerne i chatten, og den mulighed blev udnyttet fuldt ud. 

»Der var flere, der skrev kommentarer om, at de havde siddet og tudet og helt glemt, at de bare så noget på en skærm. Stoffet i forestillingen føles naturligt gennem et kamera. Det handler om en 17-årig pige, som man ville forvente at møde online. Det er klart en fordel, at det er unge, der er målgruppen«. 

Minna Johannesson var desuden positivt overrasket over, hvor reflekterede de unge var. »De stillede både spørgsmål om handlingen og emnet i forestillingen, men de var også meget interesserede i selve formatet. Hvordan det var for skuespillerne at optræde på denne måde«. 

Succes trods skønhedsfejl

Teater Nordkraft har på deres hjemmeside indsat en disclaimer, der skal gøre publikum opmærksomme på, at de ikke kan forvente samme kvalitet i onlineversionen, som de normalt oplever på teatret. 

For Minna Johannesson har dette været en væsentlig detalje. »Det er vigtigt, at folk ved, at der er noget, vi har brugt otte uger på, og så er der denne, som vi har brugt en uge på. Der er dele af lyden, der er helt af h til. Derfor er det vigtigt for os at få det med i formidlingen. Jeg vil gerne, at folk skal se det som et eksperiment. Det handler også lidt om faglig stolthed og forventningsafstemning.« 

»Publikum har selvfølgelig fået tilbudt at få pengene tilbage for de billetter, de har købt. Men alle skolerne har holdt ved deres billetter og takket ja til at se onlineversionen i stedet,« fortæller Minna Johannesson. »Vi er også blevet kontaktet af flere lærere fra skoler rundt om i landet, der er interesserede at se forestillingen med deres elever. Der er desuden to offentlige forestillinger, som alle kunne købe billet til. De er allerede helt udsolgt, så måske skal der være flere. 

LÆS OGSÅ: Er digitalt teater vejen frem til et nyt publikum?

Vi er selvfølgelig super glade for, at folk stadig vil betale for at se forestillingen. Det er jo en forestilling, vi håber at kunne spille igen i fremtiden, så vi kan ikke bare slippe den ud gratis nu.«

Selvom den digitale version af Dig og mig ved daggry indtil videre har været en succes, så er onlineteater ikke en genre, som Minna Johannesson regner med at satse på i fremtiden. »Det er et spændende medie. Selvom det aldrig kan erstatte en rigtig forestilling, er det måske noget, vi kan arbejde videre med ved siden af. Det digitale kan på ingen måde erstatte det rigtige teater. Jeg håber ikke, at det her er fremtiden for teatret. Vi håber, at vi kan spille rigtigt teater igen til efteråret. Men man skal jo forberede sig på alle scenarier. Hvis det viser sig, at forsamlingsforbuddet varer flere måneder ind i efteråret, må vi jo overveje, om det er noget, vi skal gøre igen.« 

Læs mere om forestillingen i digital version her.

Artiklen er udgivet i et mediesamarbejde med Teater Nordkraft med fuld redaktionel frihed for ISCENE.

Seneste

Teaterkonference 2024: Hvad skal en ny scenekunstreform?

En stor del af teaterbranchen var samlet til Teaterkonferencen...

Livet er lige her og nu – generalforsamling i Frederikshavn Teaterforening

ISCENE lagde vejen forbi den årlige generalforsamling i Frederikshavn...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Teaterkonference 2024: Hvad skal en ny scenekunstreform?

En stor del af teaterbranchen var samlet til Teaterkonferencen...

Livet er lige her og nu – generalforsamling i Frederikshavn Teaterforening

ISCENE lagde vejen forbi den årlige generalforsamling i Frederikshavn...

Dansehallerne søger scene-/driftstekniker

Ansøgningsfrist: 15. april 2024
Annonce
Trine Wøldiche
Trine Wøldiche
Redaktionssekretær, journalist og anmelder på ISCENE. Har Kulturmor.dk. Teaterkritiker for Jyllands-Posten, tidligere for Dagbladet Information. Uddannet cand.mag i Moderne Kultur ved Københavns Universitet og bachelor i Dramaturgi ved Aarhus Universitet.
Annonce

Teaterkonference 2024: Hvad skal en ny scenekunstreform?

En stor del af teaterbranchen var samlet til Teaterkonferencen i Nykøbing Falster i sidste uge for at diskutere en ny scenekunstreform. Debatten forløb roligt,...

Livet er lige her og nu – generalforsamling i Frederikshavn Teaterforening

ISCENE lagde vejen forbi den årlige generalforsamling i Frederikshavn Teaterforening, der i år havde indbudt skuespiller Rasmus Krogsgaard til at præsentere næste års program...