Populært lige nu

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort, 79 år gammel. Det skriver Hotel Pro Forma i dag i en pressemeddelelse. Kirsten Dehlholm...

Københavns Kommunes Kultur- og Fritidsudvalg møder kritik efter uddeling af ny scenekunstpakke

Da Kultur- og Fritidsudvalget i Københavns Kommune for nylig udmøntede en ny scenekunstpakke, lød der kritik fra branchen om, at kommunen løb fra sine...

Roskilde 2024 Art & Activism – minianmeldelser af danseperformances

Roskildes Art & Activism-program bød blandt meget andet på en række danseperformances, som vi løbende giver minianmeldelser under festivalen. Under programmets tematiske overligger Utopia...
Annoncespot_imgspot_img

★★★★★☆ Et juleeventyr er gennemført til mindste detalje

Jacob Schjødts velfungerende iscenesættelse af Et juleeventyr på Aarhus Teater viser, hvordan en klassiker kan fornys og være traditionel på samme tid. Årets juleforestilling er hjertevarm og smuk at se på.

Det er allerede blevet nævnt utallige gange før, men Aarhus Teaters faste ensemblemedlem Jakob Madsen-Kvols er en fremragende skuespiller. I rollen som den ensomme, gamle gnier Ebenezer Scrooge formår Madsen-Kvols at skifte ubesværet mellem så forskellige følelser som indestængt vrede, hånlig foragt, spirende sorg og ubesmittet livsglæde. 

Charles Dickens’ Et juleeventyr er den hjertevarme fortælling om, hvordan kærlighed kan redde selv den mørkeste sjæl. I Jacob Schjødts iscenesættelse på Aarhus Teater rammes en god balance mellem det rørende, det fængslende og det morsomme. Der er skruet op på max, når det kommer til julestemning og festlige optrin med små input, der minder om humoren, som børnene kender fra fx Disney-tegnefilmen Frost, hvilket giver en fin kontrast til de noget mere dystre scener med Scrooge i ensomhed i sit kolde, mørke hjem.

et juleeventyr aarhus teater
Et juleeventyr, Aarhus Teater. Foto: Emilia Therese

Virkelighedstro scenografi

Et juleeventyr handler om den velhavende pengeudlåner Scrooge, som gennem sit liv har stødt alt og alle fra sig. På sin ensporede vej gennem livet har han været skyld i andre menneskers ulykke, fordi han ”dyrker guldet som en afgud,” som en besøgende juleånd så sigende bemærker det.

Juleaftens nat får Scrooge fire uventede besøg. Først af sin afdøde kompagnon Marleys genfærd, der i Anders Baggesens gråklædte, dramatisk lænke-svingende skikkelse springer ud af den slukkede pejs i Scrooges imponerende palæ af et hjem. Efter Marley følger tre juleånder, som vil vise Scrooge hans fortid, hans nutid og hans fremtid, som den ser ud, hvis han fortsætter sit liv i samme rille.

et juleeventyr aarhus teater
Et juleeventyr, Aarhus Teater. Foto: Emilia Therese

Langt det meste af forestillingen udspilles i Scrooges hjem, som i Benjamin La Cours scenografi er en virkelighedstro gengivelse af et højtloftet herskabshjem med malede træpaneler og enorme vinduespartier i den ene side, hvor trappen går op til første sal. Netop det virkelighedstro vil tiltale børnene på publikumsrækkerne. Ligesom de utallige, overdådige rekvisitter på julebordet og Karin Betz’ smukke, detaljerede kostumer næsten sender øjnene på overarbejde. Men det hele går op i en højere enhed, så når nu Aarhus Teater har haft kompetencerne og budgettet til at gå all-in, er der ingen grund til ikke at lade sig indfange og nyde resultatet.

Julesalmer med et strejf af electronica

Ud over juleånderne og de mennesker, der spiller vigtige roller i Scrooges liv, som hans tabte kærlighed Belle (Isa Marie Henningsen) og hans ubegribeligt loyale assistent Bob (Christian Hetland), lader Schjødt også ensemblet træde frem forrest på scenen som fortællere. Både alene og i mindre grupper. Men altid klædt i lange, sorte frakker, høje, sorte hatte pyntet med en julet kristtorn og med en lille lygte i hånden.

et juleeventyr aarhus teater
Et juleeventyr, Aarhus Teater. Foto: Emilia Therese

Mette Klakstein Wiberg er på samme tid sødmefuld og stærk både som fremtidens juleånd og som Scrooges afdøde søster Fanny. Ulrik Windfeldt-Schmidt, som en del af børnene blandt publikum måske vil genkende fra hans rolle i DR-serien Backstage, er overbevisende som den lille, syge Tim. Et så uskyldigt og barnligt ansigt skal man lede længe efter – og så endda hos en 22-årig mand, der bliver færdiguddannet skuespiller næste sommer. Og der er ingen, der kan spile øjnene op i forundring som Anne Plauborg, så det kan ses helt fra bagerste række i salen. Hendes spøjst udseende udgave af fortidens juleånd – med slidt krinoline og firkantet 1800-tals fuldskæg – er ganske enkelt skøn. 

Selvom Et juleeventyr absolut er en klassiker, får Schjødts opsætning alligevel et nyt, friskt præg. Ikke mindst via musikken, som er arrangeret af Aarhus Teaters huskunstner Marie Højlund i samarbejde med Anders Boll og Steffen Lundtoft. Velkendte salmer som Det kimer nu til julefest og Dejlig er den himmel blå fremføres i nye, flerstemmige versioner af de medvirkende skuespillere – og indimellem med et lækkert strejf af electronica i det underliggende beat. 

et juleeventyr aarhus teater
Et juleeventyr, Aarhus Teater. Foto: Emilia Therese

Lydsiden leder tankerne hen på teatrets Lyden af de skuldre vi står på (2017), hvor Højlund og Boll også stod bag musikken. Salmerne bidrager til den overordnede julestemning, som lige får et ekstra nøk i vejret, da store, hvide snefnug langsomt begynder at dale ned fra oven. Der er julemagi i luften på Aarhus Teater – til glæde for både voksne og børn.

Seneste

★★★★★☆ Et skærsommernats drøn – dekonstrueret woke-schwung galore

Et skærsommernats drøn på Teatret Slotsgaarden er et intelligent,...

Hand to hand – europæisk samtidscirkus-projekt på PASSAGE Festival 2024

Hvordan kan samtidscirkus i offentlige rum bidrage til en...

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

★★★★★☆ Et skærsommernats drøn – dekonstrueret woke-schwung galore

Et skærsommernats drøn på Teatret Slotsgaarden er et intelligent,...

Hand to hand – europæisk samtidscirkus-projekt på PASSAGE Festival 2024

Hvordan kan samtidscirkus i offentlige rum bidrage til en...

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening...

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort,...

Her er de nominerede til Revyernes Revy 2024

I dag kan Skuespillerforeningen af 1879 og Revyernes Revys...
Annonce
Trine Wøldiche
Trine Wøldiche
Redaktionssekretær, journalist og kritiker på ISCENE. Arbejder som freelance kulturjournalist, er medlem af Reumert-juryen og har Kulturmor.dk. Tidligere teaterkritiker for Jyllands-Posten og Dagbladet Information. Uddannet cand.mag i Moderne Kultur ved Københavns Universitet og bachelor i Dramaturgi ved Aarhus Universitet.
Annonce

★★★★★☆ Et skærsommernats drøn – dekonstrueret woke-schwung galore

Et skærsommernats drøn på Teatret Slotsgaarden er et intelligent, stringent mashup af blankvers, shakespearesk seriøsitet, rablende farcetempo, balstyriske karakterer og samtidssatire, der svider, forløst...

Hand to hand – europæisk samtidscirkus-projekt på PASSAGE Festival 2024

Hvordan kan samtidscirkus i offentlige rum bidrage til en bæredygtig udvikling af cirkusdisciplinerne – og samtidig skabe lokalt forankrede forbindelser på tværs af erhverv...

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening i et kunstnerisk kredsløb? Og hvad gemmer kunstnerne selv? Den digitale bevægelse i samfundet har...