Populært lige nu

Annoncespot_imgspot_img

Dramatiker William Lippert: Er teatercheferne ikke interesseret i ny dansk dramatik?

”Jeg bliver bekymret, når ingen teaterchefer (okay, på nær én) dukker op til de nye dramatikertalenters afgangsreading,” lyder det i denne kommentar fra William Lippert, der som nyligt uddannet dramatiker reflekterer over dramatikerens position i dansk teater.

Før sommerferien var jeg til afgangsreading på Folketeatret, hvor de to dimitterende dramatikere fra Den Danske Scenekunstskole fremviste deres svendestykker. En aften fuld af nerver for de to dimittender, for hvem mon kom og så deres stykker blive læst — og kunne det føre noget med sig? 

Annonce

Jeg blev selv færdig for et år siden, og huskede derfor tydeligt følelsen. Pandemien endte imidlertid med at reducere min medstuderendes og min store aften til en intim lille seance på spidsen af Refshaleøen, der kom i stand i sidste øjeblik. Der kom stort set ingen branchefolk og kun en teaterchef. Men som tingene så ud på daværende tidspunkt, var vi trods alt bare lettede over, at vi overhovedet kunne dimittere. 

Jeg havde langt højere forventninger til dette års afgangsreading. Datoerne var lagt fast længe i forvejen og invitationerne sendt ud, readingen fandt sted på Folketeatret i indre by, og der var bar efterfølgende. Men ak, der kom stadig kun en eneste teaterchef.

Jeg gik fra readingen den aften og tænkte, at fremmødet på den ene eller anden måde måtte sige noget om, hvordan det er at være dramatiker nu til dags. Specielt når det et vist andet sted i København er kutyme, at potentielle arbejdsgivere dukker op til elev-visninger. Måske det sagde noget om dramatikerens position i dansk teater? Hvis så, ville de fleste nok konkludere, at de befinder sig et sted ude i periferien. 

Kigger man på dramatikerens placering i uddannelsessammenhæng, kan man sådan set også argumentere for, at den er perifer. Dramatisk skrivekunst ligger nemlig i Aarhus, på trods af at alle andre linjer, der også hører under uddannelsen ‘iscenesættelse’ (tilsammen dramatisk skrivekunst, scenografi, instruktion, lys- og lyddesign) ligger i København.

Afstanden besværliggør selvsagt muligheden for at opbygge relationer til medstuderende i de faggrupper, man ellers kommer til at arbejde tættest med efter skolen. Den passer dog godt på den gamle trope om dramatikeren som en introvert og stille type, der er ræd for at lade nogen som helst røre sine tekster!

Jeg tror også, logistik må være hovedforklaringen på, at jeg blot havde et fagspecifikt forløb med instruktørerne og intet med nogle af de andre linjer. At det skaber en diskrepans imellem samarbejdsmetoder, giver sig selv, og det har jeg også siden hen oplevet på professionelle produktioner. Som scenekunstner er du nødt til at have en forståelse for de faggrupper, du arbejder med. Alligevel underviser man groft sagt hverken iscenesættere i at arbejde med levende dramatikere eller omvendt. 

Måske man kan drage en parallel mellem afstanden fra Aarhus til København og afstanden mellem dramatiker og resten af iscenesættelsesholdet på en given produktion? I klassisk forstand består en dramatikers arbejde jo i at skrive et manuskript og derpå aflevere det til instruktør og co. 

Nu og her, til gengæld, ser jeg hos mine iscenesættelseskollegaer en bevægelse mod en mere kollektivistisk og tværfaglig arbejdsform, et større fokus på proces, og hvordan hver faggruppe kan påvirke den. Det er i prøverummet, forestillingen skabes – ikke på dramatikerens hummer! – hvilket stemmer dårligt overens med min arbejdsbeskrivelse.

I det år jeg har været på markedet, har jeg tænkt meget på i hvilken retning, ny dansk dramatik egentlig bevæger sig mod. Om min egen kan jeg i hvert fald sige, at den peger mod den kollektive proces. Jeg prøver at finde min vej ind i prøverummet. Som jeg tolker ovenstående forhold, men også på baggrund af den erfaring jeg har gjort mig det seneste år, virker det som en uundgåelig retning, men også som en fuld af potentiale.

Hvor dramatikken overordnet set er på vej hen, skal jeg ikke kunne sige med sikkerhed. Men jeg tror ikke, at nogen kan være uenig med mig i, at DDSKS og dansk teater har en fundamental påvirkning på hinanden. Stort set alle i branchen har jo gået på den skole. De indgår i en slags kredsløb, i hvilket jeg til tider godt kan have svært ved spotte dramatik. For eksempel når ingen teaterchefer (okay, på nær én) dukker op til de nye dramatikertalenters afgangsreading. Hvis de stopper med at følge med i, hvad dramatikertalenterne skriver, hvem de overhovedet er, hvordan skal ny dansk dramatik så fortsat blive ved med at udvikle sig — eller nogensinde blive sat op på de danske scener?

Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.

Om William Lippert

William Lippert er uddannet i Dramatisk skrivekunst DDSKS, 2020. Han har bl.a. skrevet Mit navn er Greta!, Aveny-T, 2021 og Terningkvinden, Teater Momentum & Sort/Hvid, 2020.

Læs mere om ham her.

Seneste

Små storbyteatre – kommunalpolitikerne fastholder et bredt teaterliv i København

11 københavnske teatre får status som små storbyteatre i...

Odysseen set fra kvindens perspektiv – interview med Out of Balanz

Out of Balanz har givet Odysseen et twist og...

Navnenyt – Anna Lawaetz er ny seniorforsker på Det Kgl. Bibliotek

Det Kgl. Bibliotek har udnævnt Anna Lawaetz til seniorforsker...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Små storbyteatre – kommunalpolitikerne fastholder et bredt teaterliv i København

11 københavnske teatre får status som små storbyteatre i...

Odysseen set fra kvindens perspektiv – interview med Out of Balanz

Out of Balanz har givet Odysseen et twist og...

Navnenyt – Anna Lawaetz er ny seniorforsker på Det Kgl. Bibliotek

Det Kgl. Bibliotek har udnævnt Anna Lawaetz til seniorforsker...

Dansk satire på tysk – interview med Mille Maria Dalsgaard fra Bühnen Halle

Mille Maria Dalsgaard tiltrådte som teaterleder for Bühnen Halle...
Annonce
William Lippert
William Lippert
Dramatiker

Små storbyteatre – kommunalpolitikerne fastholder et bredt teaterliv i København

11 københavnske teatre får status som små storbyteatre i perioden 2025-2028. To andre teatre får støttemidler fra en anden pulje, et teater tages helt...

Odysseen set fra kvindens perspektiv – interview med Out of Balanz

Out of Balanz har givet Odysseen et twist og reaktualiserer fra 7. marts den græske myte om kong Odysseus som performancekoncert på AFUK Scene....

Navnenyt – Anna Lawaetz er ny seniorforsker på Det Kgl. Bibliotek

Det Kgl. Bibliotek har udnævnt Anna Lawaetz til seniorforsker pr. 1. marts 2024. Dermed styrker biblioteket indsatsen i forhold til fagområdet scenekunst. Anna Lawaetz er...