Del

6. januar løber finalen på et nyt projekt af stablen på Aarhus Teater, hvor vinderne af TeaterAnmelderiet 2021/22 kåres. 350 gymnasieelever fra fire østjyske gymnasier har i løbet af efteråret dystet i at producere teateranmeldelser på forskellige platforme.

TeaterAnmelderiet er et samarbejde mellem DMJX og Aarhus Teater, der også stod bag projektet Gentænk Teateranmeldelsen i Kulturhovedstadsåret 2017 i Aarhus. Projektet fortsætter i næste sæson.

En ung stemme i kulturdebatten

Det unge danske teaterpublikum skal vækkes til live tidligt. Og næste generation af teatergængere og kulturforbrugere skal have de bedste forudsætninger for at se, forstå og fortolke scenekunst – og samtidig deltage aktivt og indsigtsfuldt i den kulturelle debat. Det var en af konklusionerne, som Gentænk Teateranmeldelsen, skabt af Have Kommunikation, DMJX og Aarhus Teater, nåede frem til i 2017.

TeaterAnmelderiet står på skuldrene af dette projekt og giver gymnasieelever indsigt i scenekunsten, hvor de skriver klassiske teateranmeldelser til print og remedierer dem på andre platforme. Og samtidig deltager de i kulturdebatten med en journalistisk, personlig og faglig stemme.

“TeaterAnmelderiet er en ny og frisk måde at arbejde med analyse og formidling i danskfaget. Analysearbejdet bliver kropsliggjort i en fed og højst elevaktiverende teaterworkshop, hvor teatrets fagsprog dramatiseres og grines ind, og elevernes formidling sættes under en skarp journalistisk no-bullshit lup. Yderst inspirerende for såvel elever som lærere,” siger dansklærer på Egaa Gymnasium, Annemette Wendelboe Løkke, der deltager i TeaterAnmelderiet.

Styrke den kvalificerede kulturanmeldelse

I sammenfatningen af Gentænk Teateranmeldelsen blev det klart, at den kvalificerede kulturanmeldelse i medierne længe har været under pres. Dels på grund af økonomiske udfordringer på redaktionerne og konkurrence fra såkaldte ”hverdagsanmeldere” på sociale medier.

DMJX og Aarhus Teater har etableret TeaterAnmelderiet for at inspirere en ny generation til at forny og højne den offentlige kultursamtale på alle de platforme, hvor danskerne måtte befinde sig.

“Hvis vi vil styrke den kvalificerede teateranmeldelse, kræver det, at morgendagens teateranmeldere vækkes til live tidligt. Derfor giver det rigtig god mening at begynde dette vigtige arbejde med DMJX allerede i gymnasieskolen,” siger teaterdirektør på Aarhus Teater, Trine Holm Thomsen, om projektet.

teaterAnmelderiet Aarhus Teater
TeaterAnmelderiet vil styrke den kvalificerede kulturanmeldelse. Foto: Aarhus Teater

TeaterAnmelderiet 2021/22

I september 2021 afholdt Aarhus Teater et kursus for dansklærere fra de fire deltagende østjyske gymnasier – Aarhus Katedralskole, Egaa Gymnasium, Århus Statsgymnasium og Favrskov Gymnasium. Her blev de introduceret til den klassiske teateranmeldelse og anmeldelser på nye, typisk digitale, platforme og de deltog i forskellige skriveøvelser for at blive klædt bedst muligt på til at undervise deres elever i teateranmelderi.

Eleverne har skullet dyste i tre kategorier

  • En klassisk skriftlig anmeldelse, som vi kender den fra aviser og web.
  • En anmeldelse i et nyt format (fx digitalt, SoMe, podcast, klippe/klistre, kunstværk – kun fantasien sætter grænser)
  • Den bedste detalje (for også at kunne honorere en overskrift, en billedtekst, en idé eller andet, der har noget spændende)

I november – december så eleverne Aarhus Teaters opsætning af Christian Lollikes Kagefabrikken. I alt 350 gymnasieelever sad parat med notesblokken på Scala for at danne sig en personlig og kvalificeret mening om forestillingen. Det var et krav, at eleverne hurtigt herefter skulle skrive en anmeldelse og producere en anmeldelse til en anden platform end den skriftlige.

Herefter læste de i alt 13 klasser klassekammeraternes anmeldelser. Hver klasse har efterfølgende indsendt et bidrag i hver kategori til nominering. I alt 17 anmeldere er nomineret i de tre kategorier.

Jury og vindere

Juryen, der nominerer 3 x 5 kandidater og kårer vinderne, består af:

  • Anders Lange, DMJX, var også med i Gentænk Teateranmeldelsen i 2017
  • Anne Middelboe Christensen, anmelder Information og underviser på KUA
  • Mette Klakstein, skuespiller og medvirkende i Kagefabrikken, som eleverne har anmeldt
  • Silja Marie Andersen Houtari, elev på Egaa Gymnasium
  • Sissel Worm Glass, teaterpædagog i AT Læring og underviser på Aarhus Katedralskole

De elever, der bedst formår at anmelde (vurdere, perspektivere og diskutere) Kagefabrikken, vinder til finalen 6. januar på Aarhus Teater. Vinderne modtager et diplom og et gavekort til Aarhus Teater.

Finalen skulle have fundet sted i et fyldt Scala, men p.g.a. coronanedlukningen finder den sted virtuelt, hvor juryen i bedste Oscar-stil begrunder valget af vinderne i de forskellige kategorier.

Læs mere om TeaterAnmelderiet her.

Kilde: Pressemeddelelse, Aarhus Teater