Populært lige nu

Læs anmeldelser af forestillinger, du kan opleve på KLAP Festival i Esbjerg

KLAP - Teaterfestival for små og store, der før hed Aprilfestival, afholdes i år i Esbjerg. Festivalen afvikles 14.-21. april. Årets program byder på...

De glemte kroppe i moderne dans

Foreningen for integreret moderne dans har 10-års-jubilæum og inviterer i den anledning til Festivalen PÅ TVÆRS den 12.-14. april. Kunstnerisk leder Janne Weidinger Kristensen...

★★★★★☆ Aarhus Revyen 2024 – ung, blæret musikalsk revy har karakter

Aarhus Revyen, Hermans, Tivoli Friheden
Annoncespot_imgspot_img

Nina Davidsen var teaterkritiker med veludviklet humorinstinkt

Teateranmelderen Nina Davidsen er død, 77 år gammel. Teaterkritiker af den barske skuffe. Mindeord af teateranmelder ved Dagbladet Information Anne Middelboe Christensen. 

Nina Davidsen var en kvinde med sine meningers mod. Hun var teaterkender med styr på både teaterhistorien og på teaterinstruktørernes greb. Hun var teaterkritiker af den barske skuffe – ikke mindst gennem sine mere end 25 år som filmanmelder og teateranmelder ved Dagbladet Information.

Nina Davidsen er nu død, 77 år gammel. Hun blev født i 1944. Hun arbejdede i mange år som bibliotekar på Statens Teaterskole (nu kaldet Den Danske Scenekunstskole) i København. Hun begyndte som filmanmelder ved magasinet Levende Billeder, men kom så senere til Information. Her udvidede hun sit anmelderområde og kastede sig også over teatret.

Masser af selvironi

Som kritiker blev hun en vigtig stemme i det offentlige rum. I den danske kunstdebat var hun et respekteret navn – og en anmelder, der både skabte glæde og frygt med sine anmeldelser. Hun kunne være barsk, men hun havde også en heftig humor. Krydret med selvironi og overleverenergi.

Da Nina Davidsen fyldte 70 år i 2014, skrev teateranmelderen Jakob Steen Olsen i Berlingske, at et rygte sagde, at de studerende på Filmskolen kaldte hende Slagteren fra Information.  Og det skal såmænd nok passe. For hun var nådesløs, hvis hun ikke syntes, at en film eller en teaterforestilling var god nok.

Sideløbende med anmelderiet oversatte hun tyske bøger og dramatiske tekster. Hun oversatte bl.a. klassikere af Bertolt Brecht og Heiner Müller – og af den belgiske forfatter Hugo Claus, hvis stykke Serenade hun fordanskede sammen med sin mand, Jens Bille. Stykket blev spillet på Husets Teater i København i 2002.

Klar i mælet

Selv lærte jeg Nina Davidsen at kende, da jeg kom til Dagbladet Information som teateranmelder og danseanmelder i 1995. Som kollega var hun aldeles klar i mælet over for mig: Revyerne og komedierne var hendes domæne. Dem skulle jeg ikke røre ved. Og sådan blev det selvfølgelig.

Desværre var Nina Davidsens krop ikke så stærk som hendes psyke. Det så faktisk sort ud. Men i 1998 gennemgik hun en voldsom operation. Hun fik transplanteret både hjerte og lever – og heldigvis gik det godt. Hun kom sig imponerende hurtigt og begyndte igen at skrive anmeldelser for bladet – samtidig med at hun fortsatte sit job på teaterskolen.

I 2009 valgte hun dog at holde op som anmelder for at gå på pension. Et par år senere, i 2012, udgav John Chr. Jørgensen bogen Da kvinderne blev journalister med en liste over de 350 mest bemærkelsesværdige, kvindelige journalister i Danmark fra 1700-tallet og frem. Her var Nina Davidsen naturligvis med på listen.

Ingen tøven

Når man i dag genlæser nogle af Nina Davidsens mange veloplagte anmeldelser, kan man se, hvor skarpt og uforfærdet hun vinklede sine tekster. Ingen tøven. Ingen pylren. Bare lige på og hårdt.

Som hun skrev i en anmeldelse af Holberg på GrønnegårdsTeatret i 2007: “Ligesom morlille ikke kan flyve, har Erasmus Montanus også svært ved at lette”. Så var det sagt.

Nogle gange kunne hun skrive temmelig elitært, men også med så heftigt afsæt, at læseren nok alligevel forstod meningen bag sætningerne med den høje lix.

Hendes sidste anmeldelse i Information var symbolsk nok en boganmeldelse af Birgitte Hesselaas bog Det dramatiske gennembrud om 1990’ernes dramatik.

“Dette er syndfloden, subsidiært fem minutter i eller et minut over,” skrev hun om bogen. Og konkluderede: “Så kort, og selvsagt groft, kan 90’er generationens rundhorisont beskrives.”

Når man læser denne positive og fagligt anerkendende anmeldelse i dag, fornemmer man samtidig, hvordan Nina Davidsen fangede undergangsdramatikkens alvor – og hvordan hun forstod sin samtids dramatik helt ind til benet.

Trang til humor

Selv var hun vild med komikken og den groteske satire – med særlig sans for revyens form. Alligevel langede hun ud efter danskernes trang til humor, da hun anmeldte Cirkusrevyen i 2008:

“Hvorfor danskerne i en eller anden årlig, international gallup altid fremstår som klodens lykkeligste folk, forekommer tilbagevendende mystisk; mystikken bliver ikke mindre af en begavet/lystig aften i cirkusteltet,” skrev hun og fortsatte:

“Humorinstinktet må være vores kollektive redningskrans i suppedasen.”

Netop Nina Davidsens egen veludviklede humor forvandlede sig sammen med hendes store teaterfaglige viden til stærke pointer i hendes teaterkritik. Hendes anmeldelser er præcise samtidsskildringer af teaterhistorien, forestilling for forestilling, år efter år. Hendes anmeldelser tåler genlæsning her mange år efter – og skaber både eftertanke og teaterglæde.

Æret være hendes minde.

Seneste

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

★★★★☆☆ Bone Whispers og Urbane Saints – Dansehviskere på himmelfart

Lene Boel og det internationale kompagni, Next Zone, havde...

Silas Holst stopper som professionel danser

Silas Holst har snart danset for sidste gang på...

Årets ultimative højdepunkt i TeaterVejle

Det er tid for præsentation af sæsonprogrammer og i...
Annonce
Anne Middelboe Christensen
Anne Middelboe Christensen
Cand.mag. i dansk og teatervidenskab. Teateranmelder og danseanmelder ved Dagbladet Information siden 1995 og børneteateranmelder ved teateravisen.dk siden 2004. Underviser i kulturjournalistik. Foredragsholder, bl.a. om Bournonvilles balletter. Forfatter til bl.a. ’Sylfiden findes’ (2008) og ’Begejstring og brutalitet. En guide til anmelderens rolle’ (2012). Dramaturg ved Vendsyssel Teater 2017-20. Medlem af Reumertjuryen siden 2008. Foto: Jacob Stage
Annonce

★★★★☆☆ Bone Whispers og Urbane Saints – Dansehviskere på himmelfart

Lene Boel og det internationale kompagni, Next Zone, havde torsdag aften premiere på Bone Whispers og Urbane Saints på Aveny-T. Syv forskellige dansere hvirvler,...