Populært lige nu

Hvad nu, hvis Romeo og Julie ikke døde? Ny forestilling giver svaret

I den kommende uge har Københavns Shakespeare Kompagni verdenspremiere på en fortsættelse af William Shakespeares Romeo og Julie, der udspiller sig i en alternativ...
Annoncespot_imgspot_img

★★★★★★ Backbone – cirkusmagi udfordrer tyngdekraften og hylder fællesskabet

Baltoppen LIVE har atter besøg af det fænomenale australske cirkuskompagni Gravity & Other Myths. Denne gang med den hæsblæsende Backbone, der bjergtagende leger med styrke og gruppedynamik.

Baltoppen er fuld – og med god grund. To gange før har det australske cirkuskompagni Gravity & Other Myths (GOM) besøgt Ballerup med deres internationale gennembrudsforestilling A Simple Space

Annonce

Denne gang kommer de med Backbone, som de har turneret verden rundt med siden 2017. Det er nytænkende cirkus på højt artistisk plan, som fik salen til at gispe af begejstring med sine grænsesøgende greb.

Backbone
Backbone med Gravity and Other Myths. Foto Hamish McCormick.

Samarbejdets excellence

Først ligger de alle på scenen, mens lyset går op. En ridder i rustning står bag dem. Så starter en heftig aktivitet. Småsnakkende flyttes spande, sten og stave på plads. Tøj skiftes, de to musikere kommer på plads og så er vi i gang med først to, så tre, så fire mand høj. Som en enhed bevæger de sig. Ud og ind mellem hinanden. Altid sammen, også når de springer, hopper, danser hen over scenens guld, som de hastigt dækker med en form for jord.

Backbones artisteri er koncentreret om spring, balancer og pyramide-numre, men mest af alt er den en visualisering af gruppen og samarbejdets excellence. Koreografien spreder og samler dem, men altid med den underliggende præmis, at ingen af disse brillante vovestykker kunne lade sig gøre uden hinanden. De griber, de kaster, de sparker, de løfter, de ruller, de balancerer på hinandens hoveder højt, højt oppe i fire mands formationer.

Backbone
Backbone med Gravity and Other Myths. Foto Darcy Grant.

Graciøs kraft 

Det handler om styrke. I håndstandens forskellige variationer. På to spande, på hinanden, i yndefulde akrobalancer, hvor det menneskelige næsten ophæves i æstetisk formfuldendthed. I stenenes tyngde. Stenene holdes i strakt arm i kappestrid. De slæbes, som kroppene selv bliver slæbt. De hænger faretruende over dem, der så graciøst poserer lige under det fyldte net. Styrken svirper i elastikkens smæk mod maver. Styrken findes i den fart, de formelig flyver med – kun i momenter brudt af trin i slowmotion forstærket i lyssætningens skarpe præcision af blåt, hvidt og grønt.

Så er alt stille et kort nu, før det atter brager løs med flyvende kroppe, lette greb og en helt integreret piskende lydside, hvor trommens slag og violinens strøg møder keyboardets maskinelle lyde. Vanvittige baglæns saltoer til en andens skuldre, løft op gennem pyramidens midte, balance på ryggen på en enkelt stav tæt på scenens loft, vandring fra skulder til næstemands hoved. Tyngdekraften udfordres med et utal af variationer – og trods artisternes tydelige koncentration ofte med et skævt smil på læben.

Backbone
Backbone med Gravity and Other Myths. Foto Hamish McCormick.

Cirkus drager publikum

Backbone får en til uafbrudt at holde vejret for så at juble sin beundring ud. Det er scenisk og cirkusteknisk overskud, så det basker, i fuld symbiose med musik, scenografi og lyssætning til en let afkodelig, men netop ikke overfortalt historie om styrke og fællesskab.

Baltoppen LIVE har min fulde respekt for sit fine og insisterende repertoire af cirkus af høj international standard. Det er der et publikum til, som det noget yngre, skandinaviske Acting for Climate også viste på Ofeliakaj i sidste uge. Genren vokser og ses stadigt oftere også i hybridvarianter med andre scenekunstarter. Desto særere er det, at Danmark fortsat ikke har en professionel cirkusuddannelse, men må sende aspirerende artister udenlands – hvor de ofte bliver.   

Se forestillingstrailer her.

Se dokumentar om tilblivelsen af Backbone her.

Fakta:

Instruktør: Darcy Grant. Lys- og scenedesign: Geoff Cobham. Komposition og musikere: Elliot Zoerner og Shenton Gregory.Kreativt team: Jacob Randell, Jascha Boyce, Lachlan Binns, Mieke Lizotte, Lewie West, Martin Schreiber, Joanne Curry, Lachlan Harper, Lewis Rankin og Jackson Manson

Medvirkende: Jacob Randell, Jascha Boyce, Lachlan Binns, Alyssa Moore, Kevin Beverley, Jordan Hart, Rachael Boyd, Lachlan Harper, Joren Dawson, Jackson Manson, Nick Martyn og Alexey Kochetkov.

Spiller på Baltoppen 8. – 11. september 2022.

Seneste

Vi skal tale håbet op gennem kunsten

SWOP festivalens seminar for professionelle blev i år afholdt...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Annonce
Anne Liisberg
Anne Liisberg
Kritik- og debatredaktør ISCENE. Fagansvarlig lex.dk. Cand. mag. i Dansk & Dramaturgi. Har siden 1985 arbejdet som instruktør, forestillingsleder, PR-ansvarlig, underviser, skribent, redaktør og producent af både kulturelle og kommercielle produktioner. Tidligere blandt andet fast anmelder på Teater 1 fra 2011-2016 og på Berlingske fra 2016-2019.
Annonce

Vi skal tale håbet op gennem kunsten

SWOP festivalens seminar for professionelle blev i år afholdt under overskriften The Regenerative Power of Art. Med en dyster keynote af Mikkel Krause Frantzen...