Populært lige nu

DANISH+ – kurateret showcase er en del af dansk scenekunsts eksportsucces

Den internationale, kuraterede showcase DANISH+ løber af stablen 6. - 8. maj. Her stimler indkøbere fra 16 forskellige nationer sammen i Aarhus for at...

De nominerede til Årets Reumert 2024 – få overblikket her

De nominerede til Årets Reumert 2024 er i dag blevet offentliggjort med et bredt felt af genrer og produktioner fra hele landet repræsenteret. Som...

Lad sæson 25/26 blive en sæson med fokus på fairness for scenekunstnere

Produktionsselskabet prfrm opfordrer alle institutionsledere til at arbejde for, at sæson 25/26 bliver en sæson med fairness i højsædet med denne venlige påmindelse om...
Annoncespot_imgspot_img

★★★☆☆☆ Den vægelsindede – Holberg sprængt i pangfarvede stykker

Hvad gør man, når man egentlig er skeptisk over for det værk, man instruerer? Katrine Wiedemann har fundet detonatoren frem på Det Kongelige Teater, hvor Holbergs Den vægelsindede mixes med Bonnie Tyler og cunnilingus.

Katrine Wiedemann har et anstrengt forhold til Holberg, det siger hun selv i programbogen til Den vægelsindede på Det Kongelige Teater. ”Vittighederne er ikke sjove i sig selv, og dele af plottet er præget af gammeldags dramatiske konventioner, som ikke står så stærkt.”

Annonce

Løsningen: et pangfarvet makeover, en opdateret tekst og absurd kropskomik til overflod. Ud med høvisk formalisme, ind med twerk, rullefald og cunnilingus. Berøringsangst kan man ikke beskylde Wiedemann for at lide af, Holbergs komedie får i den grad at mærke, at 300 år er gået siden fødslen.

Den vægelsindede på Det Kongelige Teater. Foto Natascha Tiara Rydvald.
Den vægelsindede på Det Kongelige Teater. Foto Natascha Tiara Rydvald.

Overgearet standup

Mest forgæves er foryngelsen i de sekvenser, hvor Holbergs barokke kækhed oversættes til brølende standup med ét gear: det højeste. Det er sådan, Nicolai Jørgensen angriber rollen som tjener for den vægelsindede modehandler Lucretia.

Hurtigt løber han tør for luft, sluger tiraderne og virker overgearet i sit pletfarvede joggingtøj. Stik modsat og uanfægteligt lattervækkende er han til gengæld, da han senere smider tøjet, skruer ned for stemmen og falbyder sin krop til en af sin enkefrues mange bejlere.

Den vægelsindede på Det Kongelige Teater. Foto Natascha Tiara Rydvald.
Den vægelsindede på Det Kongelige Teater. Foto Natascha Tiara Rydvald.

Vægelsindet har sat sig i opsætningen

Det er, som om vægelsindet har sat sig i selve opsætningens forståelse af, hvad det vil sige at være morsom. I nogle øjeblikke er kaotiske fællesskrig, ballonbryster og umotiverede fald et komisk ideal. I andre bygges der tålmodigt op til en dybere latter.

For eksempel i et storslået punktum før pausen, hvor Lucretia fremkalder sin udkårne – den holbergske klogeåge Peder Iversen – med en Bonnie Tyler-ballade. Det kan godt være, at Marie Bach Hansen med sine ubevægelige øjenbryn er et overraskende valg som komisk hovedrolle, men hun vokser stykket igennem, særligt med sit dialogiske nærvær.

Den vægelsindede på Det Kongelige Teater. Foto Natascha Tiara Rydvald.
Den vægelsindede på Det Kongelige Teater. Foto Natascha Tiara Rydvald.

Absurd overbud

Trods sin modstand mod Holberg tager Wiedemann teksten alvorligt, fortæller hun i programbogen. Måske er det mere præcist at sige, at teksten bliver udpint.

Hvert et ord får en scenisk kommentar med på vejen. Joen Højerslev udlægger i rollen som den flamboyante bejler Apicius en frokostmenu som en erotisk mimer. Og Andreas Jebro følger trop som tjeneren Christoffer, der gestikulerer sin herres ord med slesk smidighed og gadeflair.

Begge roller har store kvaliteter i udvalgte momenter, men lider også under, at opsætningen går så glubsk til værks: Hvert et ord skal endevendes, alt skal emme af komisk overskud, men ender til tider som absurd overbud.

Den vægelsindede på Det Kongelige Teater. Foto Natascha Tiara Rydvald.
Den vægelsindede på Det Kongelige Teater. Foto Natascha Tiara Rydvald.

Trodsopsætning ligner mest bare en eksplosion

Den vægelsindede står scenisk skarpt med Maja Ravns farvede humørringe, som de medvirkende farer rundt i. Og det moderniserede take på Holberg er konsekvent fra start til slut, så forestillingen virker på mange måder helstøbt trods sin amokløbne absurdisme.

Wiedemanns opsætning har flere stærke musikalske indslag, hvor de komiske spredehagl samler sig til kraftige pletskud. Vægelsind betaler sig. Det erfarer Lucretia også til sidst, hvor Marie Bach Hansen meget stærkt får hendes ubeslutsomhed til at fremstå som en kvalitet, ikke en last.

Man forstår godt Wiedemanns skepsis over for Holbergs komedie, der kan virke løs i dramaturgien. Og måske er det denne slags trodsopsætninger, der skal til for at sprænge sig frem til et værks kvaliteter. Det lykkes i få lykkelige øjeblikke, andre gange ligner det mest bare en eksplosion.

Fakta

Tekst: Ludvig Holberg. Iscenesættelse og bearbejdelse: Katrine Wiedemann. Scenografi og kostumedesign: Maja Ravn. Koreografi: Niclas Bendixen. Lysdesign: Egil Barclay Høgenni Hansen. Lyddesign: Rasmus Kreiner.

Medvirkende: Marie Bach Hansen, Nicolai Jørgensen, Marie-Lydie Nokouda, Rasmus Fruergaard, Lila Nobel, Christiane G. Koch, Nicolaj Kopernikus, Joen Højerslev og Andreas Jebro.

Spiller i Skuespilhuset, Det Kongelige Teater 23. september – 1. november 2022.

Seneste

Open call: Gæstespil til Teater FÅR302

Ansøgningsfrist: 17. maj 2024

Den Jyske Opera stiller skarpt på flygtningekriser gennem nyt samarbejde 

I forbindelse med den kommende iscenesættelse af tjekkiske Bohuslav...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Open call: Gæstespil til Teater FÅR302

Ansøgningsfrist: 17. maj 2024

Den Jyske Opera stiller skarpt på flygtningekriser gennem nyt samarbejde 

I forbindelse med den kommende iscenesættelse af tjekkiske Bohuslav...

DANISH+ – kurateret showcase er en del af dansk scenekunsts eksportsucces

Den internationale, kuraterede showcase DANISH+ løber af stablen 6....

Lucia Vinde Dirchsen: “Der er plads til jer – lige præcis som dem, I er”

I sidste uge offentliggjorde Årets Reumert-juryen, at der fremover...
Annonce
Sune Anderberg
Sune Anderberg
Selvstændig kulturjournalist og kritiker, skriver fast for en række danske medier. Medlem af Reumert-juryen og Anmelderringen, cand.mag. i musikvidenskab fra Københavns Universitet.
Annonce

Open call: Gæstespil til Teater FÅR302

Ansøgningsfrist: 17. maj 2024

Den Jyske Opera stiller skarpt på flygtningekriser gennem nyt samarbejde 

I forbindelse med den kommende iscenesættelse af tjekkiske Bohuslav Martinůs opera, The Greek Passion, indgår Den Jyske Opera et ekstraordinært samarbejde med Røde Kors og...