Populært lige nu

Dansk Samtidscirkus stifter ny brancheforening

Den nystiftede brancheforening Dansk Samtidscirkus vil blandt andet arbejde for ligestilling af cirkus som scenekunstform og udbrede kendskabet til de nyere cirkusgenrer.  Cirkus har været...

Open call til Dramatiker Væksthus

Ansøgningsfrist 1. juli 2023

Esther Lee Wilkinson bliver huskoreograf på Odense Teater

Koreograf Esther Lee Wilkinson tiltræder i de kommende to sæsoner i en nyoprettet stilling som huskoreograf på Odense Teater. Odense Teater, ønsker et større fokus...
Annoncespot_imgspot_img

★★★★☆☆ Wallmans Viva hylder livsglæden i farverigt show

Wallmans slår dørene op til sit nye show i Cirkusbygningen for første gang siden 2019. Viva hedder showet meget passende, og det former sig da også som en lang hyldest til livsglæden i Wallmans professionelle underholdningsramme.

Wallmans er et dinner show, der kombinerer servering af høj kaliber med ditto underholdning af sang, dans og artisteri. Foretagendet bag er svensk, hvilket i Viva afspejles i både cast og dele af repertoiret.

Wallmanns Viva. Foto John Resborn.
Wallmanns Viva. Foto: John Resborn.

Den svenske sangskat

Både ABBA og Max Martin, der står bag titler som Britney Spears-hittet Baby One More Time er dog internationalt fælleseje, som alle kan synge med på. Det var der især mulighed for i ABBA-sekvensen, hvor vi selv havde stemt og dermed valgt en lille håndfuld melodier fra det enorme bagkatalog. Aftenens værtinde Drag Queen Miss Megan Moore styrtede rundt i salen med mikrofonen forrest, så adskillige tilskuere kunne krænge deres indre Frida eller Agnetha ud, mens showets seks sangere lod vellyden klinge i baggrunden.

Sangerne fik med Anton Eriksson i front til gengæld lov at hamre igennem i Max Martin-finalen, hvor de pink pailletter glimtede om kamp med de poppede powersange. Inden da havde sangerne bragt os gennem et Moulin Rouge 20’er-inspireret åbningsnummer og en backstage soulsession, hvor aftenens publikumsfavorit, smørtenoren Robert Lukian, crooner til den store guldmedalje. Elvis får også en sekvens, hvor især de tre kvindelige sangere Elin Malmgren¸ Louise Bottelet og Malin Eliason brænder stærkt igennem, mens det er de superseje dansere Fannie Johansson, Johanne Åkesson, Kajsa Björklund, Katrine Holmsnæs og Linnea Hult, der kommer i front i Therese Carlssons livlige koreografi til I Lived.

Wallmanns Viva. Foto John Resborn.
Wallmanns Viva. Foto: John Resborn.

Farveeksplosion og artistisk brillans

Der er skiftende koreografer på de enkelte numre, hvilket fungerer udmærket og giver bredde i udtrykket. Det kan være lidt sværere at følge den røde tråd i kostumerne, der stikker i mange retninger. Mest er det dog med en form for glamour, der klæder showet og ikke mindst Cirkusbygningens blændende smukt kuplede rum i Verner Pantons kulørte indretning, der forlænges i showets farveeksploderende lyssætning.

Sangnumrene fylder meget, men der bliver også plads til enkelte cirkusartister. Jeg faldt ganske for Jonathan Youngs tongue-in-cheek leg op og især i fuld fart ned ad sin Chinese Pool. Han giver sin artistiske brillans kant med en fortællende mimik og et glimt i øjet. Knap så interessante fandt jeg det umiskendeligt knalddygtige, men også meget tekniske Hand-to-Hand par Beate Surmiak og Jamie Swan. Han tog siden kegler i et smålummert badekarnummer, der fremstod mere som våd buks end sensuelt forførende, mens hun fandt ind i magiens paraplysvæv i finalen. Der findes uendeligt mange dygtige artister – ikke mindst i Sverige – som har noget mere karisma.

Wallmanns Viva. Foto: John Resborn.
Wallmanns Viva. Foto: John Resborn.

Superprofessionel underholdning

Firmandsbandet lagde solid bund og ramme omkring det hele, mens de blev hejst op og ned over scenen, og især guitarist Svante Hof af og til tog turen med sangerne rundt i salen. Wallmans-konceptet kommer tæt på sit publikum og det blev til en del ture rundt på de forskellige balkoner. Flot med sangerne placeret på stadigt nye steder, for min del en anelse kedeligt, når Miss Megan Moore igen var på tur med enten fødselsdagskage, mikrofon eller manisk insisteren på at blive hilst i tide og utide.

Vi skal såmænd nok more os og nyde showet uden at behøve skråle hej hvert andet øjeblik, så en lidt mere elegant værtsstil ville hæve barren for mig. Det sagt, var Miss Moore ganske skøn i sit Dolly Parton lipsync-nummer, der godt kunne have tålt mere fokus og mindre kage. Så havde jeg såmænd også svunget stofservietten heftigere over hovedet, som vi gjorde til hyldest mangen gang i aftenens løb.

Wallmans er superprofessionel underholdning med knivskarpe musikere og charmerende artister i en buket af mestendels virkelig velfungerende numre, der gør netop det, showets titel proklamerer: hylder livet. Jeg kunne ønske mig mere kant, men der er bestemt fuld garanti for en sjov aften i byen i Cirkusbygningen.

Fakta:

Instruktion og produktionsdesign: Johan Espeland. Musikalsk instruktør: Figge von Wachenfeldt. Assisterende instruktør og vokal coach: Albin Fredy Ljungqvist: Koreografer: Nellie Bethel / Sian Playstedt, Johan Espeland, Kim Ace Scherlund, Thomas Rosendal; Therese Carlsson, Zain Odelstål. Cirkuskoreografer: Beata Surmiak, Jamie Swan, Jonathan Young. Kostumedesign: Karen Christoffersen. Lysdesign: Mikael Kratt. Lyddesign: Magnus Högkvist. Film og animation: Peter Andrén Produktion. Vokalarrangementer: Figge von Wachenfeldt, Pierre Oxenryd. Scenografi: Ljus & Dekor i Halmstad AB. Rigging: Ljus & Dekor i Halmstad AB Frydenbergs Production.

Sangere: Alexander Beyer, Anton Eriksson, Elin Malmgren¸ Louise Bottelet, Malin Eliason, Robert Lukian. Cirkusartister: Beate Surmiak, Jamie Swan, Jonathan Young. Dansere: Fannie Johansson, Johanne Åkesson, Kajsa Björklund, Katrine Holmsnæs, Linnea Hult. Musikere: Daniel Stigberger (piano), Gustav Vikström Seltman (perkussion), Martin Karlsson (bas), Svante Hof (guitar) og værtinde: Miss Megan Moore.

Spiller i Cirkusbygningen 22. september 2022 – 30. juni 2023.

Seneste

To festivaler for børn i pinsen og den kommende uge

Pinse-weekenden bliver startskuddet på to festivaler for børnefamilierne. Først...

Vejrudsigt for scenekunsten: Det er vigtigt at tage den akavede samtale

Som optakt til Living on the edge – IETM...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

To festivaler for børn i pinsen og den kommende uge

Pinse-weekenden bliver startskuddet på to festivaler for børnefamilierne. Først...

Vejrudsigt for scenekunsten: Det er vigtigt at tage den akavede samtale

Som optakt til Living on the edge – IETM...

Tårnby Park Performance Festival 2023 – med kunsten som vejviser

Siden den første festival i 2021 har Tårnby Park...

Aveny-T er sikret økonomisk endnu et år

Aveny-T tildeles 3,5 millioner kroner af de 320 millioner...
Annonce
Anne Liisberg
Anne Liisberg
Cand. mag. i Dansk & Dramaturgi. Har siden 1985 arbejdet som instruktør, forestillingsleder, PR-ansvarlig, underviser, skribent, redaktør og producent af både kulturelle og kommercielle produktioner. Tidligere blandt andet Sport & Kulturchef i DGI Byen & Øksnehallen, fast anmelder på Teater 1 fra 2011-2016 og på Berlingske fra 2016-2019.
Annonce

★★★★☆☆ Til de lyse morgener – på bittersød udflugt med festens rus og melankoliens tomhed

Til de lyse morgener føles som lige dele teater og polterabend. Som en del af konceptet Udflugten tager Aarhus Teater publikum med på en...

To festivaler for børn i pinsen og den kommende uge

Pinse-weekenden bliver startskuddet på to festivaler for børnefamilierne. Først fylder Passage mini festivalen lystgården Flynderupgård ved Espergærde og derefter byder Teater ZeBU og Børnekulturhus...

Vejrudsigt for scenekunsten: Det er vigtigt at tage den akavede samtale

Som optakt til Living on the edge – IETM Aarhus 2023 var temaet for denne uges morgenbriefing hos Performing Arts Platform forholdet mellem Danmark,...