Populært lige nu

Den underfundige sønderjyske humor skal stadig mærkes i Sønderborg Sommer Revy Show

I dag overtager Jeff og Kim Ace Schjerlund officielt ledelsen af Sønderborg Sommer Revy Show. Jeff Ace Schjerlund fortæller derfor her i ISCENEs serie...

Ny undersøgelse dokumenterer, at teateroplevelser fremmer trivsel blandt børn og unge 

Børn og unge kan få bedre trivsel gennem teateroplevelser. Det dokumenteres i en ny undersøgelse, som Teatercentrum og Sjællands Teater har lavet i samarbejde...
Annonce

Teater Katapult truet på livet efter kommunalt overraskelsesangreb

Aarhus Kommune vil i deres sparekatalog for 2023-2026 fjerne alt tilskud til Teater Katapult og dermed de facto lukke teatret uden anden årsag end besparelse.

Annonce

Aarhus Kommunes netop offentliggjorte sparekatalog for 2023-2026 foreslår, at hele Teater Katapults tilskud skal fjernes fra 2024.

”Det er helt uforståeligt og kommer totalt ud af det blå. Ingen, og heller ikke alle dem i kulturmiljøet, jeg taler med, har set det her komme. Jeg kan forstå, at kun ganske få har haft kendskab til den her skrivebordsløsning til udmøntning af besparelserne. Jeg håber inderligt, at byrådet kan se, at det vil være en kulturpolitisk katastrofe de facto at lukke Teater Katapult,” udtaler teaterchef Torben Dahl.

Formand for Teater Katapults bestyrelse, Morten Damkjær Boutrup, undrer sig også: ”Vi står netop nu i et samarbejde med Aarhus Kommune i den sidste fase af en proces med at blive omdannet fra forening til selvejende institution. Derfor kommer det her forslag fuldstændig som en tyv om natten.”

LÆS OGSÅ: Bora Bora: Flytning til Godsbanen er umulig eller uhørt dyr

Annonce

Stor produktivitet og en god forretning

Teater Katapults produktivitet og det, man giver tilbage til byen for de små 1,5 mio. kroner, teatret får i støtte, har i manges øjne altid været slående. Teater Katapult leverer kvalitets- og aktivitetsmæssigt fuldstændig på højde med de små storbyscener i byen trods langt mindre, fast offentlig støtte.

Det har kostet blod, sved og meget overarbejde at bygge det op, og nu står byen med et imponerende teater med flotte anmeldelser, stor anerkendelse fra Statens Kunstfond og stor betydning for scenekunstens fødekæde og den ny dramatik.

“Teater Katapult har gennem de seneste 10 år bidraget langt mere, end vores samarbejdsaftale med Aarhus Kommune tilsiger,” udtaler Torben Dahl.

”Det paradoksale ved situationen er, at når det handler om økonomi, så er Teater Katapult en rigtig god forretning for Aarhus Kommune. Seneste sæsonregnskab 2021/22 viser, at teatret skaffer penge til kommunen fra staten, Region Midt og fra salg af projektydelser til en række kommuner for ca. 2,5 mio. kroner. Så allerede det er en ren nettogevinst til Aarhus Kommune. Derudover kommer private fonde, sponsorer og billetindtægter, som giver over 5,7 mio. kr. i omsætning og 8-10 årsværk. Det er således en meget dårlig forretning at lukke teatret,” siger Formand for Teater Katapults bestyrelse, Morten Damkjær Boutrup.

”Og der har vi ikke engang nævnt den sociale og kulturelle kapital, som teatret tilfører, plus Katapult som væsentlig brik i den scenekunstneriske fødekæde med stor betydning for ny dansk dramatik blandt andet gennem arbejdet i vores udviklingsplatform, Katapult Akademiet,” supplerer teaterchef, Torben Dahl.

teater katapult kool kool kina
Teater Katapults kommende egenproduktion, KOOL KOOL KINA. Foto: Rasmus Wang Kaa/Blue Room Production

En del af den scenekunstneriske fødekæde fjernes

Teater Katapult har stået stadigt stærkere som drivende aktør for den nye danske dramatik. Hele fødekæden mistes både lokalt og nationalt – især i forhold til ny dansk dramatik men også i trappetrinnet mellem vækstlag og det professionelle, som Teater Katapult altid har favnet. Det vil med det nye forslag helt forsvinde.

”Det er meget dyrt for byen at miste. Ligesom vi alle ved, at økosystemerne omkring os er ved at kollapse, så er det præcis det samme her på scenekunstens område, hvis forslaget bliver gennemført,” siger Torben Dahl.

Sammen med Region Midt, Danske Dramatikere, Den Danske Scenekunstskoles dramatikerlinje og en lang række andre partnere, er Katapult midt i opbygningen af et center for ny dansk dramatik i Aarhus, Katapult Akademiet. Det må i givet fald stoppe helt. Et levende dansk teater i fremtiden behøver nationalt en styrkelse af den ny dramatik. Ingen i Danmark gør som Katapult på det område pt.

Mere kulturfattig by

Teater Katapult har opnået flere Reumert-nomineringer, priser og anerkendes af Statens Kunstfond for kvaliteten af det kunstneriske arbejde – bl.a. skal teatrets egenproduktion, Insideren, om den stadigt aktuelle udbytteskattesag, med støtte fra Statens Kunstfond repræsentere Danmark på verdens største kulturfestival, Edinburgh Festival Fringe, i 2023.

Teater Katapult har et kvalitativt og tæt repertoire året rundt med nationale og internationale gæstespil samt en co- og en egenproduktion årligt plus borgerprojektet StorySlam, Katapult Akademiet for ny dansk dramatik mm.

Repertoiret er til et andet publikum end eksempelvis de to andre voksenteatre i byen, Aarhus Teater og Svalegangen. I Aarhus findes en landsdelsscene og to forskellige progressive, men klassiske voksenteatre. Nu foreslås det, at Aarhus kun skal have ét kommunalt betalt voksentaleteater. Det er det samme som i de noget mindre byer Odense og Aalborg. ”Er det de byer, Aarhus sammenligner sig med?”, spørger Torben Dahl og fortsættter: ”Hvis man ser på den eksplosive befolkningsudvikling i Aarhus de seneste 30 år sammenlignet med, at der ikke er kommet flere men færre teatre i byen i den periode, så er der langt mindre teater per indbygger nu end dengang. Kommunen kommer til at skabe en meget kulturfattig by”.

Lokale-rokade-øvelse med Bora Bora og Teater Katapult

Teater Katapult har eksisteret i mere end 20 år som selvstændigt teater med egen scene i Aarhus. I 2012 flyttede teatret efter pres og en lang forhandlingsproces ud af eget hus i Rosensgade og ind på Godsbanen for at blive dét producerende teater på Aarhus Kommunes nye, prestigiøse kulturproduktionscenter i centrum for den nye bydel Aarhus K (K for kultur), der i disse år for alvor er ved at skyde op og blive beboet.

At Katapult lod sig overtale til at bakke op om kommunens visioner i 2012 og flytte til Godsbanen, viser sig, hvis spareforslaget gennemføres, således nu at blive skæbnesvangert for teatret, da kommunen de facto vil lukke teatret i endnu en lokale-rokade – og ikke på grund af kvaliteten af Katapults arbejde.

”Det er en vildfarelse at tro, at man kan presse danseteatret Bora Bora ind på Godsbanen i vores nuværende lokaler. Når det går op for Aarhus Kommune, vil man med det her forslag stå med et tomrum på Godsbanen. For hvilken scenekunst skal så være på kulturproduktionscentret Godsbanen, der har samme produktivitet som Katapult og kan tiltrække mere end 7.000 publikummer årligt? Man kan selvfølgelig starte helt forfra,” slutter Torben Dahl.

Find besvarelsen et andet sted

Formand, Morten Boutrup og teaterchef, Torben Dahl siger samstemmende: ”Teater Katapult leverer på en lang række parametre – og mere end vi har aftalt. Det vil vi gerne blive ved med, hvis Aarhus Kommune vil. Derfor anbefaler vi at finde besparelsen på de små 1,5 mio. et andet sted, hvor konsekvenserne ikke er så altødelæggende som her.”

Seneste

★★★★★☆ POW POW POW – en nådesløs fuldtræffer fra et marginaliseret helvede

Christina Hagens pistoldigte POW POW POW skyder med ord-projektiler...

★★★★☆☆ OR – charmerende rap Shakespeare-pastiche

Det lille Københavns Shakespeare Kompagni formår med små midler...

Nyhedsbrev

Udforsk videre

Annonce

★★★★★☆ POW POW POW – en nådesløs fuldtræffer fra et marginaliseret helvede

Christina Hagens pistoldigte POW POW POW skyder med ord-projektiler af stærkeste kaliber på Revolverscenen på Teater Republique. Skuespiller Ida Cæcilie Rasmussen spiller svidende nådesløst...

★★★★☆☆ OR – charmerende rap Shakespeare-pastiche

Det lille Københavns Shakespeare Kompagni formår med små midler at give traditionen moderne kant i deres sprudlende udgave af intrigekomedien OR, der med afsæt...