Populært lige nu

Læs anmeldelser af forestillinger, du kan opleve på KLAP Festival i Esbjerg

KLAP - Teaterfestival for små og store, der før hed Aprilfestival, afholdes i år i Esbjerg. Festivalen afvikles 14.-21. april. Årets program byder på...

De glemte kroppe i moderne dans

Foreningen for integreret moderne dans har 10-års-jubilæum og inviterer i den anledning til Festivalen PÅ TVÆRS den 12.-14. april. Kunstnerisk leder Janne Weidinger Kristensen...

★★★★★☆ Aarhus Revyen 2024 – ung, blæret musikalsk revy har karakter

Aarhus Revyen, Hermans, Tivoli Friheden
Annoncespot_imgspot_img

Taneli Törma forsøger at gå i flow med naturen

Den finske performancekunstner Taneli Törma bruger naturen som medspiller og inspiration i sine stedsspecifikke forestillinger. ISCENE fangede ham mellem prøverne til en snak om menneskets hang til kontrol og regnskyl, der overrasker. 

Latteren flyder let fra Taneli Törma, da jeg fanger ham på telefonen en regnfuld onsdag formiddag. Den finske koreograf og danser er midt i prøverne på sin næste forestilling, men har indvilliget i at bruge sin frokostpause på at fortælle ISCENE om sin praksis. En praksis, der ofte kredser om naturens afsmitning på vores liv og hvad, vi mennesker kan lære af dens væsen. 

Taneli Törma er født og opvokset i Finland, men er i dag bosat i Odense. Flere af den yderst produktive kunstners forestillinger har været vist i Danmark, og for tiden er han aktuel med hele tre performances. 

Cover, som udforsker menneskets forhold til naturen, Dance of the Fishermen – en site specific, der finder sted i havne rundt omkring i Europa, og Alien, som inddrager lokalsamfund i undersøgelsen af dans som forbindende faktor. Den 19. november kan man desuden opleve Taneli Törmas digitale danse-performance YOU CAN DO IT som live stream og fra den 30. november gæste-performer han i Antoinette Helbings Mirror Project, der har premiere på Holmegaard Værk . 

Dance of the Fisherman af Taneli Törmä og Caroline McSweeney på Passage Festival. Foto: Karsten Piper.
Dance of the Fisherman af Taneli Törmä og Caroline McSweeney på Passage Festival. Foto: Karsten Piper.

Naturens luner som benspænd

Med sin kunst søger Taneli Törma efter nye måder at forene natur og mennesker på – ofte i det offentlige rum, fortæller han over telefonen:

”Jeg bruger naturen som inspiration og har tit lavet projekter udendørs. Jeg er meget bevidst om hvilken sæson, jeg arbejder i: hvis man for eksempel arbejder om vinteren, når der er mindre lys, er man mindre social, og om sommeren, når man har mere energi, er det mere oplagt at lave nogle mere udadvendte shows,” siger Taneli Törma og fortæller, at han flere gange har benyttet naturens luner som en slags kunstnerisk benspænd. Når man arbejder i naturen, ved man eksempelvis ikke, om det kommer til at regne eller storme, og hvordan det vil påvirke forestillingen, siger han. 

”Vi mennesker tror altid, vi ved, hvad der vil ske. Men hvis man slipper kontrollen, er man mere accepterende over for nuet og hvordan, det påvirker én som performer. Hvis jeg kan gå i flow med naturen, kan jeg være heldig at give publikum nye oplevelser og inspiration til, hvordan man kan tage den holdning med over i sit normale liv,” siger Taneli Törma. 

At ”gå i flow” med naturen definerer kunstneren fra det skovfagre Finland som en måde at forholde sig til den på, som er åben og accepterende frem for kontrollerende. ”Hvordan forholder man sig fx, når man går en tur i skoven – hører man musik, eller lytter man til omgivelserne? At blive inspireret af naturen er noget, jeg bruger meget i mit arbejde,” siger han. 

Taneli Törma i Mellemrum Thy. Foto: Lars Horn / Baghuset
Taneli Törma i Mellemrum Thy. Foto: Lars Horn / Baghuset

Regnen som dansepartner

I Cover, som Taneli Törma har lavet i samarbejde med den danske danser og koreograf Kitt Johnson, blev han i oktober bogstaveligt talt taget med bukserne nede af naturen, da forestillingen var en del af Mellemrum i Thy. Netop som hans figur i performancen skulle smide sin guldfarvede, klokkebesmykkede våddragt, kom regnen væltende ned over ham og understregede naturens magt over mennesket. Dragten symboliserede menneskets trang til at blære sig med sine ejendele som en måde at demonstrere kontrol med sine omgivelser. Men det pissede regnen, med Taneli Törmas egne ord, på. 

”Regnen blev så at sige min dansepartner og et slags set design til forestillingen. Dér kommunikerede jeg virkelig med naturen,” siger han efterfulgt af et af sine karakteristiske, selvironiske grin. 

I arbejdet med Dance of the Fishermen, som blev vist på dette års Passage Festival, var performerne også prisgivet vejret. Her fik publikum kendskab til hidtil ufortalte historier fra lokale fiskere. Performancen, som har turneret i Danmark, Island, Irland og Færøerne, inddrog i hvert land kulturen og historien fra den havn, den finder sted i. Noget af det, Taneli Törma holder af ved at arbejde stedsspecifikt – og ofte udendørs – er det tab af kontrol, han som performer er nødt til at overgive sig til, fortæller han. 

”Vi mennesker bruger i høj grad naturen til at tilfredsstille vores egne behov. Hvis vi ikke lige har noget konkret at bruge den til, anser vi den for at være værdiløs. Vi indser ikke, at vi ved at ignorere naturen giver køb på alt det, den også kan give os, og at den ikke kun er vores hjem, men også dyrenes og planternes”.

Taneli Törma ALIEN. Foto: Riia Heinonen.
ALIEN. Foto: Riia Heinonen.

Dansens skrøbelige økosystem

Naturen er for Taneli Törma ikke blot en konkret medspiller og inspirationskilde, men også en måde at fungere i verden på, som det ifølge ham er værd at efterligne. Han trækker således en rød tråd fra naturens økosystemer til det danske dansemiljø. Efter hans mening lider miljøet for tiden under en skrøbelighed, som beror på den manglende respekt for branchens indbyggede økosystemer og fødekæder. 

”Lige nu er dans i Danmark meget skrøbeligt. Se bare på Bora Bora,” siger han og henviser til det aarhusianske danseteater, der på grund af en spareplan fra Aarhus kommune risikerer at skulle rykke til mindre lokaler, der vil besværliggøre scenens formidling af dans og visuelt teater.  

”Man kan ikke bare flytte noget, som fungerer, til et andet sted – ligesom man ikke bare kan fælde en masse træer og tro, at skoven så automatisk vil vokse et andet sted. Den danske dansescene har været berøvet sin grund mange gange og har ikke fået lov at gro. Politikerne tror, at hvis man nedlægger eller flytter et dansehus for at vinde nogle hurtige penge, kan det bare genopstå i andre lokaler eller andre byer. De har ingen tanke for kunstens økosystem,” siger Taneli Törma. 

For selvom han i høj grad bruger site specific-genren og naturen til at forbinde sig til andre, er der brug for en stærk base i form af gode øverum og stabile scener, hvorfra dansen kan blomstre, mener kunstneren og bliver i skovanalogien.

”Det er jo ikke en sund skov, hvis der kun findes én slags træ. Den skal bestå af forskelligartede udtryk, så hvert element kan støtte og komplimentere hinanden,” siger Taneli Törma, inden han vender tilbage til sine prøver på Teaterøen. 

Denne artikel er udgivet i et mediesamarbejde med Finlands Kulturinstitut med fuld redaktionel frihed for ISCENE.

Seneste

★★★★☆☆ Bone Whispers og Urbane Saints – Dansehviskere på himmelfart

Lene Boel og det internationale kompagni, Next Zone, havde...

Silas Holst stopper som professionel danser

Silas Holst har snart danset for sidste gang på...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

★★★★☆☆ Bone Whispers og Urbane Saints – Dansehviskere på himmelfart

Lene Boel og det internationale kompagni, Next Zone, havde...

Silas Holst stopper som professionel danser

Silas Holst har snart danset for sidste gang på...

Årets ultimative højdepunkt i TeaterVejle

Det er tid for præsentation af sæsonprogrammer og i...

Flere unge går i Det Kongelige Teater – interview med Kasper Holten

Den seneste årsrapport fra Det Kongelige Teater viser både...
Annonce
Nina Branner
Nina Branner
Uddannet i litteraturvidenskab og kulturjournalistik fra Universität der Künste i Berlin, og skriver om kultur og samfundsstof for blandt andre Dagbladet Information, Weekendavisen og Berlingske Medier.
Annonce

★★★★☆☆ Bone Whispers og Urbane Saints – Dansehviskere på himmelfart

Lene Boel og det internationale kompagni, Next Zone, havde torsdag aften premiere på Bone Whispers og Urbane Saints på Aveny-T. Syv forskellige dansere hvirvler,...

Silas Holst stopper som professionel danser

Silas Holst har snart danset for sidste gang på de skrå brædder, hvor han ikke længere skal have de store danseroller i musicals. Det...