Aalborg Teaters familiemusical Oliver Twist fortæller den evigt aktuelle historie om den gæve dreng, der må finde sin snørklede sti gennem tilværelsen, og om de skæbner, der efterlades på perronen, mens fremskridtet buldrer afsted.
Martin Ringsmose og Sven Ørnøs dramatisering er overordnet set fornemt udført. Ikke alene er historien klart og sikkert fortalt, men forestillingen insisterer også på ikke at tale ned til det yngre publikum, som Aalborg Teater utvivlsomt også sigter efter med denne forestilling. Mørket får sin retmæssige plads, men det næste grin er aldrig langt væk, og vekselvirkningen giver forestillingen den varierede tyngde, som sande klassiske fortællinger er gjort af.

Forfriskende og finurligt
Martin Ringsmoses iscenesættelse alternerer mesterligt mellem de imposante ensemblescener og de finurlige karakterskildringer, som udfolder sig forestillingens mindre scener. I løbet af to timer udfoldes Dickens’ notorisk omfangsrige persongalleri af teatrets ensemble, og der er mange gode præstationer at vælge imellem.
Ulrik Windfeldt-Schmidts drengede og ligefremme stil som titelkarakteren er forfriskende uden at kamme over i det nuttede, og Fagins uhyggelige charme portrætteres storartet af Steffen Berenthz Eriksen. Blot for at nævne et par stykker.

Stærkt univers
Marie Í Dalis visuelt simple men plastiske scenografi fungerer glimrende i samspillet med Kasper Daugbergs lysdesign. Med simple justeringer glider fortællingen igennem det industrialiserede Londons betændte gader og skifter fra Themsens ildevarslende dis til Mr. Brownlows hyggelige stuer til en lurvet hule, hvor Fagin residerer som en victoriansk Ali Baba.
Når scenografien for alvor foldes ud, sker det både i højden og i dybden, og her kommer den virkelig til sin ret. Det sker fx, når Oliver jages vildt op og ned ad de dunkle trapper, mens den alt for ofte benyttede hæve-/sænkescene virker mere praktisk end æstetisk.

For alle aldre
Komponist og kapelmester Niels Søren Hansens ambitiøse arrangementer er med få undtagelser elegant integreret forestillingen igennem, og stykkets musikalske refræner og vokalarrangementer er ikke alene velklingende men ligeledes en stærk dramaturgisk markør.
Når ordet ‘familie’ tilføjes enten ‘forestilling’ eller ‘musical’, fristes man ofte af den tanke, at afsenderen i virkeligheden mener ‘børneforestilling’ eller ‘-musical’, men her er der vitterligt tale om en musical, som er vedkommende for folk i alle aldersgrupper. Det solide spil, den stemningsfulde musik og den velfortalte historie er godt selskab fra start til slut.
Forfatter: Charles Dickens. Iscenesættelse: Martin Ringsmose. Scenografi og kostumer: Marie Í Dali. Koreograf: Esa Alanne. Dramatisering: Martin Ringsmose, Sven Ørnø. Komponist og kapelmester: Niels Søren Hansen. Sangtekster: Sven Ørnø. Lysdesign: Kasper Daugberg. Lyddesign: Rune Abel Aagaard. Forestillingsleder: Pia Rose, Naja Hvid Brimer. Scenemester: Kry Balslev.
Medvirkende: Ulrik Windfeldt-Schmidt, Patrick A. Hansen. Kathrine Høj Andersen. Steffen Berenthz Eriksen, Marcus Gad Johansen, Clara Josephine Manley, Evrim Benli, Østen Borre Simonsen, Jørgen W. Larsen, Nanna Buhl Andresen, Marta Holm, Christian Iversen. Orkester: Niels Søren Hansen, Liv Vester Larsen, Lasse Sandkamm, Brian Woetmann.
Spiller på Aalborg Teater 19. november – 22. december 2022.