Populært lige nu

DANISH+ – kurateret showcase er en del af dansk scenekunsts eksportsucces

Den internationale, kuraterede showcase DANISH+ løber af stablen 6. - 8. maj. Her stimler indkøbere fra 16 forskellige nationer sammen i Aarhus for at...

De nominerede til Årets Reumert 2024 – få overblikket her

De nominerede til Årets Reumert 2024 er i dag blevet offentliggjort med et bredt felt af genrer og produktioner fra hele landet repræsenteret. Som...

Lad sæson 25/26 blive en sæson med fokus på fairness for scenekunstnere

Produktionsselskabet prfrm opfordrer alle institutionsledere til at arbejde for, at sæson 25/26 bliver en sæson med fairness i højsædet med denne venlige påmindelse om...
Annoncespot_imgspot_img

★★★★★☆ Apollonian Blackout – den iscenesatte koncerts Gasolin-øjeblik

I ly af Vinterjazz-festivalen har Hess Is More-kollektivet med Apollonian Blackout skabt en musikalsk forestilling, der gør det uendelige scenerum på Sort/Hvid til et utopisk sted.

Iført solhat og gul-hvide, ternede ørkenveste ligner det afsindige projektensemble Hess Is More vel mest af alt tegneseriefigurer. De kanter sig forbi os i en overbefolket foyer, hen til et lille bord med synthesizere og sætter gang i lavmælt elektronik.

Annonce

Lige her er det måske vanskeligt at forestille sig, at holdet bag Apollonian Blackout er ude i et storstilet ærinde. Men det ændrer sig, skal jeg hilse og sige. Først forsvinder ét bagtæppe, siden endnu et, og før forestillingen er ovre, har scenerummet, ligesom musikken, forvandlet sig til et uendeligt dyb.

Apollonian Blackout
Apollonian Blackout på Sort/Hvid. Foto Christian Friedländer.

Salig tillid

Særligt hæfter man sig måske ved trommeslager Mikkel Hess’ blik. Da det første tæppe er væk, kommer han til syne sammen med flere andre musikere, og den stille elektronmusik bliver til forførende diskofunk. Det lille bord er nu et langbord, han har stillet sig op på det og kigger tavst ned i en mikrofon.

“Jeg kan ikke få dig til at blive”, messer han omsider med syntetisk stemme. I stedet slår han et glas an, forlader podiet og begynder at dele ud af servicet til publikum, der bruger det som koklokker. Han ser på os med salig tillid i øjnene, en tjenende ånd.

Apollonian Blackout
Apollonian Blackout på Sort/Hvid. Foto Christian Friedländer.

Afslappet absurdisme

Koreografisk og scenografisk hersker en afslappet absurdisme. Gule sireneblink, bowlingkegler, glitrende mudderkager og antikke drikkekalke pryder bordet side om side med håndholdt slagtøj, elektroniske instrumenter og en løssluppen elbassist.

På et tidspunkt efterlader ensemblet Maria Faust med sin altsaxofon i ensomt mørke, senere lægger flere af musikerne sig til at sove på gulvet, mens Daft Punk-klingende pulseringer afløses af fængslende afrocubanske rytmer.

Selv står jeg på det tidspunkt lige bag en bongospiller og skal, i det tågede drømmelys fra en meterstor spejlkugle, anstrenge mig for ikke at blive revet med. En syvårig dreng med blinkende skosåler har ikke samme tøven, han overgiver sig fuldt til den fællesdansende energi.

Apollonian Blackout
Apollonian Blackout på Sort/Hvid. Foto Christian Friedländer.

Drøm om kollektivisme

”Halløj, kan du høre mig?”, driller Mikkel Hess bag det sidste tæppe. Han er listet bort med en enorm marengskage. ”Skal vi synge videre?”, fortsætter han, og fra en sænket scene omgivet af et zebrafarvet ormehul, et utopisk-meditativt rum, bliver der læst digte om at hente vand i solskin og skabt støjsignaler fra en kontrabas.

Forestillingen finder og formidler en drøm om kollektivisme, de ternede ørkenveste bliver opdagelsesrejsende i et evigt foranderligt rum af melankoli og ekstase. Paradokset er, at musikken gennem sin absurde dramatisering kommer tættere på publikum. Det er fuldstændig tryllebindende.

Hvad Nikolaj Cederholm og Kåre Bjerkø i 1994 gjorde for teaterkoncerten med den bedårende absurditet Gasolin, har holdet bag Apollonian Blackout – Mikkel Hess, Tue Biering, Christian Friedländer og Dicki Lakha – måske nu gjort for den iscenesatte koncert.

Komposition: Mikkel Hess. Iscenesættelse: Mikkel Hess, Christian Friedländer, Dicki Lakha. Instruktionskonsulent: Tue Biering. Scenografi og rekvisitter: Christian Friedländer, Dicki Lakha. Kostumedesign: Henrik Vibskov. Lysdesign: Morten Kolbak. Lyddesign: Bjørn Winnem, Simon Winnem. Scenografisk assistent: Ellen Leer. Scenemester: Jonathan Svante Hjorth.

Medvirkende: Mikkel Hess, Raisa Castro, Maria Faust, Ida Duelund, Rasmus Vestervig, Michael Demsyn-Hanf, David Mason, Rune Harder Olesen, Sophia Castro, Cecilia Castro, Raydel Medina og Nikolaj Hess.

Apollonian Blackout spiller på Sort/Hvid 9. – 25. februar 2023.

Seneste

Open call: Gæstespil til Teater FÅR302

Ansøgningsfrist: 17. maj 2024

Den Jyske Opera stiller skarpt på flygtningekriser gennem nyt samarbejde 

I forbindelse med den kommende iscenesættelse af tjekkiske Bohuslav...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Open call: Gæstespil til Teater FÅR302

Ansøgningsfrist: 17. maj 2024

Den Jyske Opera stiller skarpt på flygtningekriser gennem nyt samarbejde 

I forbindelse med den kommende iscenesættelse af tjekkiske Bohuslav...

DANISH+ – kurateret showcase er en del af dansk scenekunsts eksportsucces

Den internationale, kuraterede showcase DANISH+ løber af stablen 6....

Lucia Vinde Dirchsen: “Der er plads til jer – lige præcis som dem, I er”

I sidste uge offentliggjorde Årets Reumert-juryen, at der fremover...
Annonce
Sune Anderberg
Sune Anderberg
Selvstændig kulturjournalist og kritiker, skriver fast for en række danske medier. Medlem af Reumert-juryen og Anmelderringen, cand.mag. i musikvidenskab fra Københavns Universitet.
Annonce

Open call: Gæstespil til Teater FÅR302

Ansøgningsfrist: 17. maj 2024

Den Jyske Opera stiller skarpt på flygtningekriser gennem nyt samarbejde 

I forbindelse med den kommende iscenesættelse af tjekkiske Bohuslav Martinůs opera, The Greek Passion, indgår Den Jyske Opera et ekstraordinært samarbejde med Røde Kors og...