HamletScenen inviterer i Juliet’s Birthday Bash til fødselsdag i et Shakespeare-univers med kærlighed som hovedtema. Publikum fester med Juliet, prins Hamlet, Ofelia, Romeo, Mercutio og andre berømtheder. Dronning Gertrud er vært på Hamletscenens nye indendørsscene i den tidligere kaserne ved Kronborg, hvor vi forkæles med velkomstdrink og 3-retters middag krydret med drama.
Det går ikke stille for sig. Stemningen sættes allerede ved indgangen med lys, blomster og fotostation. Hamlets ven tager imod i baren, hvor lyserøde, søde velkomstdrinks og ildrøde tomater på pinde sætter en feminin og velsmagende scene for vores første møde med Hamlet og de mange berømte influencers, han kender. De hilser og konverserer alle publikum, inden Dina Rosenmeier introducerer sin jysktalende og sexfikserede Dronning Gertrud, der indtager hele rummet.
Ingredienserne er en skønsom blanding af sanselige oplevelser. Både det vi spiser men også Shakespeare, der møder fashionable instagrammers, værket Hamlet, der møder værket Romeo og Julie, mad som performance, og publikum som deltagere. Grænserne er flydende, og det bliver aldrig kedeligt, selvom skuespillerne skal navigere med mange ubekendte, når der skal holdes sammen på det hele.
3-retters kærlighedsdrama
En klat smør med farvet krymmel på et bræt fungerer som pladsanvisning i Hamletscenens indendørsscene, Thaliasalen, og selvom vi må nøjes med udsigten til Kronborg Slot, er salen festligt pyntet med fire langborde overhængt med blomsterranker og rispapirlamper. Lysdesigner Igor Halicki har sat pink og rødlige kærlighedslys, der virker både magisk og transformerende fra det ene rum til det andet, der i sig selv er Instagram værdige.
Blomsterne præsenteres med symbolsk betydning og peger samtidig på roller fra Shakespeares værker, ligesom blomstertemaet gentages i maden. Madkunstner og kok Tine Galatius præsenterer retterne i optrin, der sender Shakespeare, fiskeboller og lyserød mousse bevinget afsted med citater og betydningslag. Alt står i kærlighedens navn, og maden er ingen undtagelse.
Det smager fint, men opleves som spiselig scenografi, som vi indtager lettere fnisende, mens rollerne sidder ved bordenderne og konverserer os afslappet. Talerne binder de forskellige universer sammen, og publikum byder ind med tilråb foranlediget af små roller placeret under tallerkenerne. Romeo crasher festen uden invitation og mærker alle fordommene mod sin familie, ikke mindst da han kysser Juliet.
Queer-politisk dagsorden
Karaktererne mødes på tværs af historien om Hamlet, hans venner, kæresten Ofelia og den fordomsfulde dronningemoder, der nedværdiger alle undtagen sin niece Juliet. Hamlet er den klimabevidste søn, der laver quiz om madspild og dyrevelfærd, mens hans venner viser sig mere queer og woke, end han forestillede sig. Juliet spilles af May Lifschitz, der er transkvinde, hvilket er en pointe for rollen.
Mercutio ses i et energisk nærværende spil af Daniel Neil Ash, der samtidig er aftenens DJ. Karl Heding har komponeret musik og lyddesign, der skaber sammenhængskraft mellem de mange brudstykker af stemninger og historier. Kostumedesigner Catia Hauberg Engels sprudlende farverige kostumer er små værker i sig selv, der i høj grad tegner karaktererne fra lilla bølgende tyl til rå, sorte og cool udtryk.
Der er ikke den store udvikling i historien eller karakterspillet, men der opstår nogle dramaer, der blandt andet fører til breakouts i mindre rum og yderligere improvisering med publikum som små intimteatre. Det er godt udtænkt og giver plads til et sceneskift med en festlig entré af desserten og et intenst og hudløst klimaks i en fysisk og ærlig konfrontation, der forløses af musik, fest og farver.
Forestilling modnes
Instruktør, scenografi og iscenesætter Jeremy M. Thomas-Bøgsted brænder for eksperimenterende teater og nyfortolkninger af klassisk teater gennem kreativ co-creation, og Juliets fødselsdagsfest er ingen undtagelse. De klassiske historier flettes ind i en populær iscenesættelse med et generøst koncept til en bred målgruppe.
Trods den fine opsætning og gæstfrihed har forestillingen på premieredagen ikke sat sig helt endnu, hvor skuespilpræstationerne stritter lidt i forskellige retninger. Det er også ærgerligt, at så få af dem krediteres på HamletScenens egen hjemmeside og skal søges frem på andre sites. En rolleliste ville skabe et overblik over, hvem vi skal møde til festen.
Det er et særdeles krævende at væve dette patchwork sammen, så det bliver sømløst i sine mange komponenter. Juliet’s Birthday Bash er bestemt en festlig og seværdig oplevelse, der givetvis vil udvikle sig meget i løbet af de kommende forestillinger. Forhåbentlig får vi lov til at se mere af samme skuffe i fremtiden, da det ligner en trend, der er vigtig for at åbne nye, interessante vinkler på scenekunstens klassikere, og HamletScenen er derfor på en vigtig mission her.
Instruktør, scenografi og iscenesætter: Jeremy M. Thomas-Bøgsted. Madkunstner og kok: Tine Galatius. Lysdesigner: Igor Halicki. Komponist og lyddesigner: Karl Heding. Kostumedesigner: Catia Hauberg Engel. Kostumiér: Mette Morild Kapper. Forestillingsleder: Angelique Giroir. Dramatiker: Jeremy M. Thomas-Bøgsted (frit efter William Shakespeare). Produceret af HamletScenen.
Medvirkende: May Lifschitz, Stanley Bakar, Dina Rosenmeier, Daniel Neil Ash, Annamaria Tolstrup Hansen, Ayaz Shah, Camilla Ludvigsen, Jacob S. Andersen, Josefine Mølbak Jensen, Martin Viktor Larsen, Mohamad Toni Al Taleb.
Spiller på HamletScenen den 28. februar – 18. marts 2023.