Populært lige nu

Årets ultimative højdepunkt i TeaterVejle

Det er tid for præsentation af sæsonprogrammer og i Vejle har teaterforeningen TeaterVejle i et par år satset stort på at sende deres trykte...

HamletScenen søger produktionsansvarlig

Ansøgningsfrist: 28. april 2024.
Annoncespot_imgspot_img

Kristian Grumme: “Publikum får en meget intim oplevelse, når skuespilleren er under en meter fra dem”

I 2021 kunne publikum for første gang officielt opleve Grummes Teater, da der var premiere på den stedsspecifikke vandreforestilling Baldersbæks Stemmer. ISCENE tog en snak med stifter og skuespiller Kristian Grumme om, hvorfra ideen til denne type vandreteater udsprang. Og om de fordele og udfordringer, der er ved formatet.

Kristian Grumme blev uddannet fra KFTS – Københavns Film & Teaterskole i 2016. Og det var under denne uddannelse, han tilegnede sig den viden og det gå-på-mod, der siden førte til, at han skabte sit eget teater.

“En af de ting, skolen lagde vægt på, var initiativ til at skabe projekter. Derfor ansøgte jeg, som det første efter endt uddannelse, Statens Kunstfond og fik en bevilling til udvikling. Det resulterede i, at jeg fik mod på at fortsætte med at skabe egne projekter, og derved opstod Grummes Teater,” fortæller Kristian Grumme. 

Inspireret af 9x9x9

I 2021 producerede Grummes Teater så den første, stedsspecifikke vandreforestilling, Baldersbæks Stemmer, i Baldersbæks Plantage, der ligger lige på grænsen mellem de tre kommuner Varde, Vejen og Billund. Men hvorfra udsprang ideen til at skabe netop denne type teater? Og hvorfor netop i Baldersbæks Plantage?

Skuespilholdet til Baldersbæks Stemmer, Grummes Teater 2022. Foto. Camilla Winther
Skuespilholdet til Baldersbæks Stemmer, Grummes Teater 2022. Foto. Camilla Winther

“Jeg havde læst meget om projektet 9x9x9, der var et samarbejde mellem Statens Museum for Kunst, Det Kongelige Teater og Gyldendal. Samspillet mellem stationær og levende kunst fascinerede mig. Derfor afsøgte jeg muligheden for at bringe det i spil i Baldersbæk, som ligger meget tæt på mit barndomshjem,” siger Kristian Grumme.

“Vi afprøvede konceptet i 2020 i et lille format under Corona-pandemien, hvor publikum vandrede i små grupper og fik nogle historier om stedet. Det blev meget positivt modtaget, så vi videreudviklede konceptet og kunne præsentere en færdig forestilling i 2021.” 

Teater i historiens egne rammer

For Kristian Grumme er der ikke tvivl om, at de stedsspecifikke vandreforestillinger kan noget helt særligt, fordi “man kan iscenesætte en historie i historiens egne rammer, hvor man kan inddrage naturen, bygningerne, myter, sagn mm.” 

“Vi laver faktisk en del research med historikere, rundvisninger, lokale fortællinger, interview mm. Der findes jo gode historier alle steder, så det er blot at grave dem frem. Jeg har været utrolig glad for samarbejdet med dramatiker Simone Isabel Nørgaard. Jeg synes, hendes dramatiske sprog komplimenterer de valgte steder. Desuden er det interessant at have øje for den lokale historie men samtidig se de lokale fortællinger i en kontekst, der er relevant for alle,” siger Kristian Grumme, der bl.a. også trækker på sin familie, når historierne til en forestilling skal vælges.

“Min bror er historiker, og jeg diskuterer ofte med ham, hvilke muligheder der er på de forskellige lokationer. Men der er flere ting, der spiller ind. Hvordan kan en rute tilrettelægges? Hvilke sceniske rum er der på de pågældende steder? Kan man arbejde inde og ude osv.,” siger Kristian Grumme om processen.

Kristian Grumme i Augustenborgs stemmer, Grummes Teater 2022. Foto. Camilla Winther
Kristian Grumme i Augustenborgs stemmer, Grummes Teater 2022. Foto. Camilla Winther

Mere intim teateroplevelse

“Publikum får en meget intim oplevelse, når vi fremfører en tekst foran 30 publikummer, hvor skuespilleren er under en meter fra dem. Flere publikummer har bemærket, at de føler, at skuespillerne taler direkte til dem, hvor jeg tror, at man til tider kan være distanceret fra publikum i en teatersal. Derudover er det nok en meget stærk kulisse, når man tager udgangspunkt i noget historisk materiale, som har udspillet sig lige dér, hvor man står,” siger Kristian Grumme.  

“Ofte tager vi udgangspunkt i nogle steder, der rummer meget historie, men jeg hører ikke selv til dem, der er gode til at læse, scanne QR-koder eller gå med høretelefoner, når jeg skal sætte mig ind i nyt materiale,” siger Kristian Grumme og tilføjer: “Jeg synes, vandreteater er en unik mulighed for at tilegne sig viden om stedet. Jeg har hørt flere sige; “Vi har boet her hele livet, men vi anede ikke, at der var sket det og det og det…” Det er jo interessant, når man kan vække folks interesse og nysgerrighed for de historier, man bor i nærheden af, gennem teater”.

Publikum har da også ofte en holdning. Ikke kun til den aktuelle iscenesættelse, men også til, hvor Grummes Teater kunne spille næste gang, fortæller Kristian Grumme.

“Det er sjovt, for når vi har spillet, modtager jeg ofte henvendelser bagefter, hvor folk spørger; “Kunne I ikke tage et kig på det her sted?” eller “Det ville være oplagt, at I kom herop…” Det er jo fantastisk med et publikum, der engagerer sig så meget og pludselig også kan se muligheder på baggrund af en forestilling, de lige har set. Det sætter fantasien i gang”. 

Skuespilholdet til Augustenborgs Stemmer, Grummes Teater 2022. Foto. Camilla Winther
Skuespilholdet til Augustenborgs Stemmer, Grummes Teater 2022. Foto. Camilla Winther

Somme tider vælges guld fra

Selvom teatret har haft succes med de to første stedsspecifikke vandreforestillinger, Baldersbæks Stemmer og Augustenborgs stemmer, der kunne opleves i slotsparken ved Augustenborg Slot i 2022, så er der selvfølgelig også udfordringer ved formatet. Fx når man skal koge 300 års historie ned til en 1,5 time.  

“Det er jo også altid en udfordring at lave en forestilling uden for meget teknik. En sjov anekdote var, da vi havde prøver i Augustenborg. Der lavede vi en scene i vandkanten af Augustenborg Fjord. Det eneste, vi ikke havde taget højde for, var, at vandstanden hele tiden forandrede sig i forhold til tidevandet,” fortæller Kristian Grumme.

LÆS OGSÅ: ISCENEs anmeldelse af Baldersbæks Stemmer

Omgivelserne som med- og modspiller

Der er også de helt lavpraktiske faktorer som vejr og vind, der spiller ind, når man fremfører forestillingerne under åben himmel.

“Spiller vi i højt solskin, kan det bidrage til en mere munter stemning, men i Augustenborg spillede vi også under noget tordenbulder uden at det regnede. Det lagde lige et ekstra lag dramatik til nogle tekstpassager. Er der for meget vind i træerne, vandskvulp eller ekko i en slotssal, så skal der virkelig også arbejdes med stemmen. Kirsten Olesen havde en skøn monolog i slotssalen på Augustenborg Slot, men med stuk og parketgulve rungede det som bare pokker, hvilket jo også er en udfordring, når man gerne vil bruge omgivelserne, som de er,” lyder det som afslutning fra Kristian Grumme, der glæder sig til, at han til maj kan afsløre lokationen for den næste vandreforestilling, der spiller i august måned i år. Denne gang på et sted, hvor mere end 1000 års historie skal komprimeres i én forestilling.   

Seneste

Årets Reumert indfører kønsneutrale priser

Fra og med i år vil der ikke længere...

KLAP – teaterfestival for små og store i Esbjerg

Den første udgave af teaterfestivalen under navnet KLAP er...

Managing Discomfort – flot varieret festival over to måneder

Performancefestivalen med det foruroligende navn Managing Discomfort er netop...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Årets Reumert indfører kønsneutrale priser

Fra og med i år vil der ikke længere...

KLAP – teaterfestival for små og store i Esbjerg

Den første udgave af teaterfestivalen under navnet KLAP er...

Managing Discomfort – flot varieret festival over to måneder

Performancefestivalen med det foruroligende navn Managing Discomfort er netop...

Lad sæson 25/26 blive en sæson med fokus på fairness for scenekunstnere

Produktionsselskabet prfrm opfordrer alle institutionsledere til at arbejde for,...

SWOP festival: Danseglæde og fællesskaber, som knytter bånd 

Hvilken rolle spiller dansen i vores liv, og hvordan...
Annonce
Rie Hammer
Rie Hammer
Rie Hammer, chefredaktør ISCENE. Tidligere ansvarshavende redaktør på teatermagasinet Teater1. Fra 2001-2006 anmelder og skribent på gratisavisen Urban og har sideløbende skrevet stykker for børn og unge. Rie Hammer er formand for Foreningen Danske Teaterjournalister, formand for Forenede Kritikere samt juryformand for Årets Reumert.
Annonce

Årets Reumert indfører kønsneutrale priser

Fra og med i år vil der ikke længere være priskategorier, som peger på køn i Årets Reumert-show. I stedet indføres to nye kategorier,...

KLAP – teaterfestival for små og store i Esbjerg

Den første udgave af teaterfestivalen under navnet KLAP er blevet afviklet i Esbjerg i løbet af den forgangne uge med masser af oplevelser for...

Managing Discomfort – flot varieret festival over to måneder

Performancefestivalen med det foruroligende navn Managing Discomfort er netop afsluttet efter lidt over to måneder med to forestillinger om ugen. Festivalen, der er arrangeret...