Populært lige nu

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort, 79 år gammel. Det skriver Hotel Pro Forma i dag i en pressemeddelelse. Kirsten Dehlholm...

Københavns Kommunes Kultur- og Fritidsudvalg møder kritik efter uddeling af ny scenekunstpakke

Da Kultur- og Fritidsudvalget i Københavns Kommune for nylig udmøntede en ny scenekunstpakke, lød der kritik fra branchen om, at kommunen løb fra sine...

Roskilde 2024 Art & Activism – minianmeldelser af danseperformances

Roskildes Art & Activism-program bød blandt meget andet på en række danseperformances, som vi løbende giver minianmeldelser under festivalen. Under programmets tematiske overligger Utopia...
Annoncespot_imgspot_img

★★★★☆☆ Aarhus Revyen – skarpsleben satire og overlegen musikalitet

En ny udgave af Aarhus Revyen er på banen i en lidt svingende, men musikalsk overlegen version med et flot sammensat hold, der både mestrer den skarpslebne satire og diva-balladen.

Mikkel Schrøder og Christine Astrid overtog sidste år Rottefælden og gjorde den til Svendborg Sommerrevy, og nu er turen kommet til genoplivning af Aarhus Revyen, hvor de selv står på scenen sammen med Szhirley, Henrik Kofoed og Carsten Svendsen. Den første udgave af Aarhus Revyen er måske lidt hakkende og tekstligt svingende, men til gengæld moderne, musikalsk overlegen og charmerende velspillet.

Aarhus Revyen
Aarhus Revyen på Hermans i Tivoli Friheden. Foto Lars E.

IRMA – hjem til Aarhus?

Kapelmester Rasmus Friis Tvørfoss’ orkester og de to korsangere, Lene Nørrelykke og Anna Jessen, skaber vellyd fra start til slut. Lydmanden var ikke helt klar under åbningens hyldest til Aarhus klæge kælenavn, Smilets by, hvor lydbilledet mudrede voldsomt, og først mod slutningen af første del kom lyden på plads, så alle stemmer fortjent kom til deres ret resten af aftenen.

Første del blev afrundet med endnu en hyldest. Denne gang med Støttekoncert til hedengangne IRMA med hele holdet som ikoniske IRMA-piger. Bragende flot leveret medley, og selvom butikskæden næppe er hverken kendt eller elsket i Aarhus, mindede sangen os om, hvordan vi rangerer kriser på nærmest-fjernest-aksen. For hvem er der det nu, vi også identificerer med farverne blå og gul? Samme blik finder vi i Carsten Svendsens skarpe Så længe der er kaffe, hvor et udpluk af verdens presserende dårligdomme på mest danske puslingevis glemmes med en kop mokka.

Aarhus Revyen
Aarhus Revyen på Hermans i Tivoli Friheden. Foto Lars E.

Jeg mener det erotisk

Ensemblet lagde atter musikalsk sejt ud efter pausen med Poppen i toppen, hvor Birthe Kjærs sange bliver fortolket af Steffen Brandt, Jesper Binzer, Anisette, Lars Lilholt og Aqua-Lene. Ikke en revolutionerende idé i sig selv, men perfektioneret til sidste tangent, når teksterne sættes på melodier af de udvalgte fem fortolkere og leveres med lige dele parodi og musikalsk indlevelse. Forrygende underholdning.

Mere inderlig er Vase & Fuglsangs Curlingbarn, som Szhirley leverer som den lysende, fuldfedt syngende diva, hun er. En sang, der ligesom IRMA-hyldesten, har fokus på det nære i sin kritik af tidens familiestruktur, der hverken er nem for voksne eller børn.

Szhirley giver den også som en af de senere års faste indslag, influenceren med noget på hjerte. Hun står selv bag teksten i Sprogblomster sammen med Carsten Svendsen, der har bidraget med flere af revyens bedste tekster. Således også her, hvor Szhirleys karakter ”mener det erotisk”, mens hun tager ”paranoidbilleder” og sludrer om ”Forsvarets Eftersidningstjeneste” og andre af tidens hotte emner.

Aarhus Revyen
Aarhus Revyen på Hermans i Tivoli Friheden. Foto Lars E.

Skarpsleben, satirisk kyndelmissekat

Henrik Kofoed er skønt underspillet som auktionarius i Lars Bisgaard og Rasmus Søndergaards opdaterede version af Politisk auktionshus, som vi første gang så i Ganløse sidste år. Kofoed udbyder både radikale puslespil med syv brikker, der ikke passer sammen (det går til Lille Lars fra Nyhavn), psykisk terror og Paludans Bibliotek. Skarp satire med endnu mere bid end i Ganløse-versionen. Bid er der også i Vase & Fuglsangs Sam sam-råd om politisk ”sam sam-spil, sam sam-tale” og ikke mindst ”sort sam sam-vittighed,” som Henrik Kofoed og Mikkel Schrøder turnerer med brillans.

Helt enestående er Carsten Svendsen i egen tekst Kyndelmissen. Et sært oppusteligt kattedyr, der med stadig mere crazy-hysterisk stemmeføring ondulerer og afskriver samtlige helligdage, kirkelige som kommercielle. Så skingrende skævt og syleskarpt kan man også skære satire.

Aarhus Revyen på Hermans i Tivoli Friheden. Foto Lars E.
Aarhus Revyen på Hermans i Tivoli Friheden. Foto Lars E.

Aarhus er tilbage på revykortet

Det hele må naturligvis slutte med en omgang Spørg Aarhus, hvor Carsten Svendsen også trækker stikket hjem i en kostelig Jørgen Leth-parodi. Birgitte Næss-Schmidt har iscenesat i et lidt hektisk tempo, der nok skal finde et mere præcist leje efter et par dage. Rikke Juellunds scenografi opererer med det enkle i fint samspil med Lasse Spangenbergs mere opulente IRMA-piger og elegante diva-rober.

Aarhus har atter fået en revy, og selvom alt ikke lykkes denne gang, er der masser at bygge på for det initiativrige og dygtige direktørpar.  

Tekst og musik: Mikkel Schrøder, Christine Astrid, Rasmus Friis, Carsten Svendsen, Vase & Fuglsang og Jan Svarrer, Leif Maibom, Lars Bisgaard & Rasmus Søndergaard, Jacob Weble, Merete Mærkedahl, Birgitte Næss-Schmidt, Thomas Pakula, Szhirley, Jens Krøyer, Birthe Kjær, Kasper Le Fevre, Quincy Jones, Stephen Nørrelykke m.fl.

Instruktion: Birgitte Næss-Schmidt. Scenografi: Rikke Juellund. Kostumer: Lasse Spangenberg. Korarrangementer: Lene & Stephen Nørrelykke. Kapelmester: Rasmus Friis Tvørfoss. Producent: Mikkel Schrøder/Det’ Revy ApS.

Medvirkende: Szhirley, Carsten Svendsen, Henrik Koefoed, Christine Astrid og Mikkel Schrøder. Kor: Lene Nørrelykke og Anna Jessen. Orkester: Rasmus Friis Tvørfoss, Jakob Jønne Juul og Stephen Nørrelykke.

Aarhus Revyen 2023 spiller 31. marts – 4. maj 2023 på Hermans i Tivoli Friheden.

Seneste

Hand to hand – europæisk samtidscirkus-projekt på PASSAGE Festival 2024

Hvordan kan samtidscirkus i offentlige rum bidrage til en...

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening...

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort,...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Hand to hand – europæisk samtidscirkus-projekt på PASSAGE Festival 2024

Hvordan kan samtidscirkus i offentlige rum bidrage til en...

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening...

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort,...

Her er de nominerede til Revyernes Revy 2024

I dag kan Skuespillerforeningen af 1879 og Revyernes Revys...

★★★★★☆ Genesis – komplekse samtidsproblematikker i et forrygende og originalt artistisk sprog

Det spritnye danskbaserede, internationale cirkuskompagni Copenhagen Collective debuterede forleden...
Annonce
Anne Liisberg
Anne Liisberg
Kritik- og debatredaktør ISCENE. Fagansvarlig lex.dk. Cand. mag. i Dansk & Dramaturgi. Har siden 1985 arbejdet som instruktør, forestillingsleder, PR-ansvarlig, underviser, skribent, redaktør og producent af både kulturelle og kommercielle produktioner. Tidligere blandt andet fast anmelder på Teater 1 fra 2011-2016 og på Berlingske fra 2016-2019.
Annonce

Hand to hand – europæisk samtidscirkus-projekt på PASSAGE Festival 2024

Hvordan kan samtidscirkus i offentlige rum bidrage til en bæredygtig udvikling af cirkusdisciplinerne – og samtidig skabe lokalt forankrede forbindelser på tværs af erhverv...

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening i et kunstnerisk kredsløb? Og hvad gemmer kunstnerne selv? Den digitale bevægelse i samfundet har...

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort, 79 år gammel. Det skriver Hotel Pro Forma i dag i en pressemeddelelse. Kirsten Dehlholm...