Populært lige nu

Annoncespot_imgspot_img

Koreografikonkurrencen i Dansekapellet 2023 – vækstlaget sender sociale budskaber 

Koreografikonkurrencen i Dansekapellet blev afviklet med i alt 12 vidt forskellige fine værker skabt af unge, spirende koreografer. Med stort nærvær, musikalitet og nysgerrighed blev vi inviteret ind i historier af både alvor, humor og social ansvarlighed. Årets vindere blev Emma Rask og Rosalina Holmgaard for deres magisk smukke The lighthouse.

2. pladsen gik til Helena Alves og Mar Espona Moret med det velspillede, humoristiske værk Argh, mens 3. pladsen gik til Thea Ester Saniel-Thomasens to mystiske væsener i Unknown Invites. Uppercut Danseteaters Mark Philip var aftenens konferencier, som veloplagt præsenterede de mange værker for en propfyldt sal. 

Konkurrencen er forudgået af workshops med coaching, og efter forløbet gives der feedback. Scene og lys stilles til rådighed, så deltagerne får skabt fuldgyldige iscenesættelser. Bredden er stor i både alder og erfaring indenfor aldersgrænsen 13-23 år. Nogle er under uddannelse, andre har længere professionel erfaring. Fælles for alle er en lyst og et mod til at få de koreografiske ideer tryktestet og udfordret.

Koreografikonkurrencen i Dansekapellet 2023. Foto: Linn Fletcher
Mark Phillip sammen med vinderne af koreografikonkurrencen i Dansekapellet 2023. Foto: Linn Fletcher

Tidsbilleder i forandring

Konkurrencen er også et vindue til fremtidens dans, og det der optager unge koreografer i dag. Koreograferne sætter vigtige ord på deres ideer, der favner emner som venskaber, sociale koder, personlig udvikling, klima, dyreliv og universet. Temaerne afspejler en stor social ansvarlighed, men også en evne til at bruge nysgerrighed, undren og humor som kreativ drivkraft.

De fleste værker danses solo eller som duetter bortset fra en enkelt trio og et større ensemble. Sidstnævnte værk hed Process, og titlen understreger en af hovedpointerne i konkurrencen, nemlig at det handler mere om rejsen end om at vinde. En proces er en serie af handlinger mod en idé eller et mål, og denne aften var vi vidne til mange smukke rejser.

Flere værker har fokus på eksistens, opbrud, foranderlighed og tilpasning. En duet viser afstemte stemningsskift i korte sekvenser, andre udfordrer moderne teknik med spændende små detaljer i fx fingre og arme helt ned til mikrobevægelser. Andre tilføjer teater, vildskab og ord til dansen eller går helt tæt på publikum for at skabe nye perspektiver og vende ting på hovedet. 

Koreografikonkurrencen i Dansekapellet 2023. Foto: Linn Fletcher
Argh vandt 2. pladsen til Koreografikonkurrencen i Dansekapellet 2023. Foto: Linn Fletcher

Natur og social ansvarlighed

En del tager naturens perspektiv. Fx med nysgerrig udforskning af bevægelser fra tæt sammenfiltring til selvopholdelse. En solo er som et sitrede insekt med hurtige, artikulerede og groteske bevægelser fyldt med humor. Andre har helt konkrete, sociale budskaber om havfuglenes forsøg på at eksistere i et habitat fyldt med plastik. En trio viser tilhørsforhold med urban stammedans, tegnsprog og tale. 

Vinderne af konkurrencen har taget den nysgerrige udforskning et stykke videre, så værket får en klar signatur og kant. Unknown Invites går over grænsen til det ukendte med sit ”alien” dragende univers. De høje, sorte hovedbeklædninger forlænger kroppene og skaber spændende udtryk til junglelyde og sang. 

Argh er et kreativt, legende partnerskab om et tabu, folk der skriger i gaden, og hvordan vi forholder os til anderledes opførsel i det offentlige rum. Med spidsfindig humor og artikulerede udtryk skabes rumlighed for at være den, man er. De argumenterer i dans og ord, mens den ene bærer den anden på skulderen med en ironiserende naturlighed. 

Koreografikonkurrencen i Dansekapellet 2023. Foto: Linn Fletcher
Koreografikonkurrencen i Dansekapellet 2023. Foto: Linn Fletcher

Det professionelle blik

De tre dommere var Marie Brolin-Tani, som er kunstnerisk leder hos Holstebro Dansekompagni, Reumert-nominerede Jacob Stage samt Toniah Pedersen blandt andet kendt fra både X-Factor, Vild med Dans og Voice Junior. De unge dansere var derfor i kyndige hænder med faglige blikke fulde af indsigt i vækstlaget. 

Kriterierne for bedømmelsen gik på den grundlæggende idé, kompositionen, forholdet til musikken, brugen af rummet, samspillet mellem danserne og det samlede performative udtryk. Lysdesigner Peter Lykke har undervist i lys i en særskilt workshop med koreograferne. Sammen med musik og kostumer får de unge koreografer afprøvet at skabe fulde iscenesættelser, der understøtter en grundlæggende idé og vision. 

Det er interessant for både koreografer, dansere og publikum at udforske de forskellige æstetiske fortolkninger i værkerne. Komponenterne tilsammen er bærende for publikums oplevelse og historiens forløsning. Men især værker med én klar, bærende vision i dramaturgisk udvikling lykkedes godt i de korte formater, vi her har med at gøre.

Koreografikonkurrencen i Dansekapellet 2023. Foto: Linn Fletcher
Unknown Invites modtog 3. pladsen til Koreografikonkurrencen i Dansekapellet 2023. Foto: Linn Fletcher

Talentudvikling giver pote

Dansekapellets kunstneriske leder, Cher Geurtze, fortæller publikum, hvordan talentudvikling støtter skridtet fra studiet til at få en scene med mulighed for at arbejde videre med en idé, udnyttelse af rummet, teknik og performance. Det ligger godt i tråd med Dansekapellets egen filosofi om at være nysgerrigt udforskende gennem dans. Det er er også en mulighed for at blive set og få et skub til karrieren.

Det er vi slet ikke i tvivl om med et vinderværk som The lighthouse. Det er en lille perle, der med simple virkemidler blæser publikum omkuld med sin æstetik og klare, poetiske historiefortælling. Rummet oplyses af en enkelt håndholdt lampe, der gradvist udvider rummet og med veldisponeret dramaturgisk opbygning ender i en eksplosion af musikalitet, bevægelse og kunstinstallation i ét værk. 

Koreografikonkurrencen i Dansekapellet 2023. Foto: Linn Fletcher
Koreografikonkurrencen i Dansekapellet 2023. Foto: Linn Fletcher

Koreografisk skaberglæde

Et af aftenens større sceneskift klares med en håndstandskonkurrence, hvor man kan vinde forestillingsbilletter. Efter pausen kan vi også nyde et lille udpluk fra Uppercut Danseteaters trilogi Plejer er Død af kunstnerisk leder Stephanie Thomasen. Duetten Couple Therapy blev smukt og intenst leveret i grisehaler og jakkesæt og et hav af papir af Mark Philip og Georgia Ritani.

Det er en stor oplevelse at se vækstlaget udfolde så meget nysgerrighed, kærlig humor og omtanke på deres rejse som koreografer. De mange koreografiske værktøjer blev anvendt med stor æstetisk lydhørhed og musikalitet. Det lover godt, at der i så tidlig en alder kommer så fuldgyldige bud på fremtidens koreografi. 

LÆS OGSÅ: Interview med Stephanie Thomasen om Koreografikonkurrencen

uppercut danseteater

Denne artikel er udgivet i et mediesamarbejde med Uppercut Danseteater med fuld redaktionel frihed for ISCENE.

Årets vindere:
1. pris: Emma Rask og Rosalina Holmgaard med The lighthouse
2. pris: Helena Alves og Mar Espona Moret med Argh
3. pris: Thea Ester Saniel-Thomasen med Unknown Invites

Koreografikonkurrencen blev afholdt for 15. gang af Dansekapellet, Uppercut Danseteater og Dans i Nordvest i Dansekapellet den 2. april 2023.

Seneste

★★★★★☆ Allerdybest nede – depressionen synliggjort med dukker

Allerdybest nede på Bådteatret visualiserer depressionens dybe afgrund og...

Små storbyteatre – kommunalpolitikerne fastholder et bredt teaterliv i København

11 københavnske teatre får status som små storbyteatre i...

Odysseen set fra kvindens perspektiv – interview med Out of Balanz

Out of Balanz har givet Odysseen et twist og...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

★★★★★☆ Allerdybest nede – depressionen synliggjort med dukker

Allerdybest nede på Bådteatret visualiserer depressionens dybe afgrund og...

Små storbyteatre – kommunalpolitikerne fastholder et bredt teaterliv i København

11 københavnske teatre får status som små storbyteatre i...

Odysseen set fra kvindens perspektiv – interview med Out of Balanz

Out of Balanz har givet Odysseen et twist og...

Navnenyt – Anna Lawaetz er ny seniorforsker på Det Kgl. Bibliotek

Det Kgl. Bibliotek har udnævnt Anna Lawaetz til seniorforsker...
Annonce
Dorte Grannov Balslev
Dorte Grannov Balslev
Cand.mag. i musik- og dansevidenskab. Arbejder som selvstændig konsulent for blandt andet Det Kongelige Teater. Her har hun gennem 17 år blandt andet stået for dramaturgi på børneforestillinger, udarbejdelse af hjemmesidetekster til skoler og i samarbejde med Forlaget Alinea også skrevet og redigeret læremidler om scenekunst til skoler.

★★★★★☆ Allerdybest nede – depressionen synliggjort med dukker

Allerdybest nede på Bådteatret visualiserer depressionens dybe afgrund og den slidsomme vej tilbage til en form for nomalitet. Sophie Zinkernagels smertende rå tekst forløses...

Små storbyteatre – kommunalpolitikerne fastholder et bredt teaterliv i København

11 københavnske teatre får status som små storbyteatre i perioden 2025-2028. To andre teatre får støttemidler fra en anden pulje, et teater tages helt...

Odysseen set fra kvindens perspektiv – interview med Out of Balanz

Out of Balanz har givet Odysseen et twist og reaktualiserer fra 7. marts den græske myte om kong Odysseus som performancekoncert på AFUK Scene....