Når CPH Stage byder sine tre nye bestyrelsesmedlemmer velkommen, er det med målet om at styrke bestyrelsens kompetencer indenfor en række centrale områder. De tre medlemmer vil således bidrage med kompetencer indenfor fundraising, jura, internationalt arbejde, organisering, kommunikation og politisk interessevaretagelse. Festivalen stifter samtidig et Advisory board.
Begge tiltag understøtter den udvikling, festivalen har gennemgået de seneste par år. Festivalens bestyrelse har arbejdet målrettet mod et klarere bestyrelsesfokus på konsolideringen af festivalens økonomi og organisation, samtidig med at man har ønsket at sikre festivalen en endnu bredere forankring i teaterbranchen. Dette sker nu med et stærkt, teaterfagligt Advisory board, der kan bidrage til udviklingen af CPH Stage som hele Danmarks teaterfestival.
De nye bestyrelsesmedlemmer er Projektchef for TrygFonden Natasha Al-Hariri, tidligere kulturdirektør i Bikubenfonden Mette Marcus og direktør i Dansk Kulturinstitut Camilla Mordhorst. De tre medlemmer indtræder i bestyrelsen på festivalens bestyrelsesmøde i juni.
Afsked med stiftere af festivalen
Med de nye medlemmer siger CPH Stage samtidig farvel til tre af de oprindelige bestyrelsesmedlemmer, nemlig Pelle Koppel (Teater V), Laura Ramberg (Hamletscenen) og Søren Normann Hansen (Det Kongelige Teater). De fører dog alle tre arbejdet med festivalen videre som medlemmer af festivalens nye Advisory board.
”Først og fremmest skal der lyde en kæmpe tak til Laura, Pelle og Søren for deres kæmpe indsats for CPH Stage gennem alle årene. Uden deres dedikerede, engagerede og vedholdende indsats ville vi ikke have kunnet fejre 10-års jubilæum i år. Jeg glæder mig over, at de fortsætter arbejdet i vores nye Advisory board, der skal være med til at sikre, at den nye bestyrelse kommer til at have det bedst tænkelige scenekunstrelevante beslutningsgrundlag. Og så glæder det mig utrolig meget, at vi har kunnet tiltrække 3 nye – og meget stærke – medlemmer til bestyrelsen. Natasha, Mette og Camilla kommer til at give os en endnu større bredde i bestyrelsen og vil være med til at bringe os endnu stærkere ind i de næste 10 år af CPH STAGE’s historie,” udtaler bestyrelsesformand Pia Allerslev om ændringen i organisationen.
Fokus på udvikling
Afgående næstformand for bestyrelsen og kommende forperson for Advisoryboardet, Pelle Koppel, udtaler:
“Da Teater V, Husets Teater, Teater Grob (Blaagaard Teater) og CafeTeatret (Teater Sort/Hvid) stiftede CPH Stage tilbage i 2013 og gennemførte den første festival, var det med kæmpe ambitioner og drømmen om at skabe en stor, årligt tilbagevendende, national festival. Den skulle samle de bedst mulige forestillinger fra hele landet såvel som præsentere internationale forestillinger, der kunne inspirere alle. Jeg er super stolt af, at vi i dag, 10 år efter, står med en festival, der i min optik i høj grad er lykkedes med netop dette – og vi er ovenikøbet også kommet på finansloven. Men vi skal videre og fortsat udvikle os. Derfor er det nu blevet tid til at ryste posen yderligere og få nyt blod med ombord. Jeg ser frem til fortsat at sætte mit præg på videreudviklingen af festivalen, som forperson for festivalens Advisory board.”
Det nye Advisory board kommer til at bestå af 10-12 personer fra scenekunstbranchen og vil bibringe festivalen en endnu bredere forankring i scenekunstbranchen. Advisory boardet skal bistå med evaluering, inspiration og input til festivalen. Det skal desuden være med til at kvalitetssikre samt tilpasse festivalens udviklingstiltag. Det er dermed med til at styrke festivalens indsats som en samlende national festival for hele scenekunsten og publikum over hele landet. Første møde for festivalens Advisory board ligger i efteråret 2023.
Den nye bestyrelse for CPH Stage
CPH Stages bestyrelse vil fra medio juni bestå af følgende medlemmer:
Pia Allerslev (Formand)
Peter Westphael (Randers Teater)
Jesper Nymark (Danwatch)
Maja Ries (Mungo Park)
Per Nylykke (Danmarks Idrætsforbund)
Natasha Al-Hariri (TrygFonden)
Mette Marcus
Camilla Mordhorst (Dansk Kulturinstitut)