Populært lige nu

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort, 79 år gammel. Det skriver Hotel Pro Forma i dag i en pressemeddelelse. Kirsten Dehlholm...

Københavns Kommunes Kultur- og Fritidsudvalg møder kritik efter uddeling af ny scenekunstpakke

Da Kultur- og Fritidsudvalget i Københavns Kommune for nylig udmøntede en ny scenekunstpakke, lød der kritik fra branchen om, at kommunen løb fra sine...

Roskilde 2024 Art & Activism – minianmeldelser af danseperformances

Roskildes Art & Activism-program bød blandt meget andet på en række danseperformances, som vi løbende giver minianmeldelser under festivalen. Under programmets tematiske overligger Utopia...
Annoncespot_imgspot_img

Udviklingsplatformen for Scenekunst har åbnet nye lokaler i København

Efter lang tids søgen kunne kunne Udviklingsplatformen for Scenekunst endelig byde branchen indenfor i et nye lokaler på Nørrebro den 1. september. Her kan kunstnere fra det frie felt fremover leje lokaler til træning og udvikling og i fremtiden også finde plads i et kontorfællesskab.

Det er tre år siden, vi forlod lokalerne på Otto Busses Vej – og ingen havde regnet med, at det skulle tage så lang tid at finde nye lokaler. Men København er en dyr by, og det har været hårdt arbejde at finde en bygning, der egnede sig til formålene – og som var til at betale.

Alle har brug for kollegaer

Det er lykkedes! Og i de nye lokaler på Baldersgade kan kunstnere fra det frie felt nu leje rum til udvikling og prøveforløb i enten den store eller lille sal. Og Udviklingsplatformen for Scenekunst (UP) kan endelig selv arrangere brancheevents, kurser og møder under eget tag. Næste år udvides også med en ny form for kontorfællesskab på samme adresse, så endnu flere kan få deres daglige gang på UP.

Målet har hele tiden været at skabe rammer for, at scenekunstnere kan udvikle deres kunst og netværke med hinanden. For selvom scenekunst er en kollektiv kunstform, så er det ofte også et ensomt job at være selvproducerende kunstner. Vi har alle sammen brug for kolleger, og selvom man sagtens kan skrive sine ansøgninger og udvikle ideer hjemme hos sig selv, så er det uhyre værdifuldt at kunne gå på arbejde og gå hjem og holde fri. Den selvproducerende kunstner har nemlig aldrig rigtigt fri.

Det er fedt at være kunstner – men det er også virkelig hårdt arbejde

Mange taler i disse år om work-life-balance. Det gør kunstnere også. Vi lider under den romantiske forestilling om den skabende kunstner, der dedikerer al sin tid og sit liv til kunsten. Det er der mange, der gør. Men kunstnere skal også tage sig af familiemedlemmer og lave mad og vaske tøj og skrive ansøgninger i en uendelig strøm og holde sig orienteret om Open Calls og på at skabe gode netværk, som måske kan medvirke til at give mulighed for at producere det værk, man bruger så meget tid på at skabe. Det holder aldrig op. Heller ikke når man har været 20 år i branchen og aldrig har fået en lønforhøjelse.

Selvfølgelig kan UP ikke rykke det store for den enkelte kunstner. Det skal kunstnerne selv gøre. Men vi kan tilbyde rum og kollegaskab, og det er noget, mange har efterlyst.

Vi er ikke alene

Der findes allerede en del velbesøgte og meget værdsatte platforme rundt om i landet, der gør noget af det samme, og flere af stederne samarbejder også med UP om at tilbyde relevante udviklingsforløb til scenekunstnere. I København har Forsøgsstationen i mange år været et helle for mange grupper og i de senere år har HAUT kunne tilbyde residencies og sparring for dele af branchen.

I Aarhus gør Performing Arts Platform en kæmpe forskel for det frie felt og både Pavillon K i Vordingborg, Nordisk Teaterlaboratorium i Holstebro, Birca på Bornholm og flere andre understøtter det frie felt af scenekunstnere. Men ikke desto mindre er der, især i hovedstadsområdet, et meget stort behov for lokaler til udvikling, og vi håber, at et sted mellem 30 og 50 grupper årligt vil få glæde af UP’s nye lokaler.

I visse perioder tilbyder vi gratis forløb i de nye lokaler gennem Open Calls. Vi lægger fx ud med fem uger til fem forløb her i efteråret. Professionelle grupper kan allerede leje prøvesale og selv betale for det, og vi vil også leje vores sale ud til mere etablerede scener, revyer og konferencer i perioder. De kan betale mere for lokalerne og demed bidrage til at holde lejepriserne nede for kunstnerne fra det frie felt og til, at vi i perioder kan udbyde gratis Tid i Rum forløb. Vi er, når alt kommer til alt, alle en del af den samme branche og derfor kan det også være interessant at være i hus med fagfæller, der laver noget helt andet. Hvis det går godt, får vi måske en dag mulighed for igen at kunne tilbyde honorerede udviklingsforløb.

Hub for international udveksling

Når vi er kommet godt i gang, vil vi invitere til temamøder og andre brancheevents, og vi vil være åbne for ideer fra branchen til events, der med fordel kan afvikles i vores rammer. Men vi tager tingene et skridt ad gangen, for vi kan ikke det hele på én gang.

I den sidste tid har vi samlet borde, skruet ting op, lavet ny hjemmeside, testet booking- og låsesystemer og alt muligt andet praktisk, samtidig med at vi har holdt mange af vores eksisterende tilbud i live. Vi har været på IETM, Waves, Kulturmødet på Mors og Nordiske møder. Lige om lidt modtager vi de første internationale kunstnere i vores Moving Identities samarbejde. Det sidste har vi virkelig set frem til. Vi drømmer nemlig om at være et hub for international udveksling.

Vi tror fuldt og fast på, at især kunstnere fra det frie felt har stor glæde af at blive en del af internationale netværk, og vi er helt på toppen over at skulle lægge hus til kunstnere fra Spanien, Norge, Estland, Tyskland og Belgien i de kommende år. Dem vil du også kunne møde, når vi byder ind til samtaler og visninger i årene der kommer.

Vi ses i Baldersgade!

Denne kommentar er udtryk for skribentens egen holdning.

Seneste

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening...

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort,...

Her er de nominerede til Revyernes Revy 2024

I dag kan Skuespillerforeningen af 1879 og Revyernes Revys...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening...

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort,...

Her er de nominerede til Revyernes Revy 2024

I dag kan Skuespillerforeningen af 1879 og Revyernes Revys...

★★★★★☆ Genesis – komplekse samtidsproblematikker i et forrygende og originalt artistisk sprog

Det spritnye danskbaserede, internationale cirkuskompagni Copenhagen Collective debuterede forleden...

Roskilde 2024 Art & Activism – minianmeldelser af danseperformances

Roskildes Art & Activism-program bød blandt meget andet på...
Annonce
Mikkel Harder Munck-Hansen
Mikkel Harder Munck-Hansen
er leder af Udviklingsplatformen for Scenekunst, skuespiller og instruktør.
Annonce

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening i et kunstnerisk kredsløb? Og hvad gemmer kunstnerne selv? Den digitale bevægelse i samfundet har...

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort, 79 år gammel. Det skriver Hotel Pro Forma i dag i en pressemeddelelse. Kirsten Dehlholm...

Her er de nominerede til Revyernes Revy 2024

I dag kan Skuespillerforeningen af 1879 og Revyernes Revys jury løfte sløret for, hvem der er nomineret til den 46. udgave af Revyernes Revy...