Populært lige nu

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort, 79 år gammel. Det skriver Hotel Pro Forma i dag i en pressemeddelelse. Kirsten Dehlholm...

Københavns Kommunes Kultur- og Fritidsudvalg møder kritik efter uddeling af ny scenekunstpakke

Da Kultur- og Fritidsudvalget i Københavns Kommune for nylig udmøntede en ny scenekunstpakke, lød der kritik fra branchen om, at kommunen løb fra sine...

Roskilde 2024 Art & Activism – minianmeldelser af danseperformances

Roskildes Art & Activism-program bød blandt meget andet på en række danseperformances, som vi løbende giver minianmeldelser under festivalen. Under programmets tematiske overligger Utopia...
Annoncespot_imgspot_img

★★★★★☆ Supermagt – begavet, musikalsk satire i særklasse

DJØFstortion-darlingen, den uhyre produktive satiresekstet MAGT, er på banen med deres nye show Supermagt, der indeholder nye varianter på gruppens kendte formater. Denne gang i en supermagtramme med dask til både tidsånd, dansk mentalitet og techgiganter.

MAGTs nye show Supermagt er måske en anelse mindre skarptskåret end forgængeren Al magt til folket, men selv mindre gode numre har som altid hos MAGT et tårnhøjt musikalsk og sylespidst tekstligt niveau.

Supermagt
Magt er Mads Andersen, Steffen Jespersen, Morten Munk, Thomas Neergaard, Jonas Stimose og Christoffer Christensen. Pressefoto.

Du på røv’n, min ven

Partisange er en af herrernes specialiteter, og vi stifter denne gang bekendtskab med det mærkelige politiske potpourri, det røvkedelige protestparti, Moderaterne, der “slås for lige, hvad du vil”. Med Danmarksdemokraternes helt almindelige Inger. Med de traurige SF’ere, der basher alle andre til lyden af xylofon, blokføjte og lejrbålsguitar. Årets partimæssige clou er dog ubetinget det pulserende party på fløjene, hvor højre og venstre ikke er enige om andet end at “vælte Mette og Lars”.

Det danske “bliv venner igen, så gir’ jeg en bajer i Aarhus”-hykleri, hopper supermagterne ikke på

Personfikseret dansk politik kommer også i vridemaskinen i dukketeatret med den sure makrel, platuglen og den lille søde ellehvalp, mens truslen fra større supermagter materialiserer sig med Jonas Stimoses guddommeligt senile Joe Biden med den desillusionerede tagline “Du på røv’n, min ven”, hvad enten det gælder egne skoleskyderier, Putins lange borde eller Xi Jinpings manglende kontrol over TikTok. Det danske “bliv venner igen, så gir’ jeg en bajer i Aarhus”-hykleri, hopper supermagterne ikke på.

Supermagt
Mads Andersen og Jonas Stimose i Supermagt. Foto Camilla Winther.

Kan man flytte bjerge med tro? Nej!

Det humanistiske hjerte banker i MAGT, men de satiriske håndkantsslag flyver til både højre og venstre, når Steffen Jespersens woke søn skændes med Thomas Neergaards boomerfar. Begge generationer har ifølge dem selv de bedste værdier, så ingen ekkokamre nedbrydes her. Ej heller på bodegaen, hvor de rigtige mænd har undertrykte drømme om (Brad Pitts) pik. Det er en skønt leveret sang, men den balancerer som et par andre numre også der, hvor satiren mister skarphed og bliver til reproduktion af klicheer.

Stærke sager, som de de selv understreger

Mads Andersen vender sødt mindfulness på hovedet og hjælper os til at blive den værste udgave af os selv, mens Jonas Stimose er bedårende åndssvag med sin Cosmo Kramer-agtige sprognørd, der udfordrer talemåder med præcis timing. Sammen er de den kunstneriske avantgarde, der i år er trukket i svømmefødder og danser for klimaet… eller noget. Stærke sager, som de de selv understreger.

Supermagt
Mads Andersen, Thomas Neergaard og Steffen Jespersen i Supermagt. Foto Camilla Winther.

Ætsende afklædning af klimaindsatsen

MAGT er dog allerbedst i deres klassiske sangnumre, hvor et af højdepunkterne i år er piratmedleyet om Lucky med det ene ben, der med hej jo og kombardo udløser kaos i adskillige ministre. Via den bureaukratiske bermudatrekant runder Lucky Sandholm, før han til tonerne af Mandaley “må rejs sin vej”.

Årets forrygende folkekvad udspiller sig som en battle mellem Gud og Moder Jord, når Christoffer Christensen og Morten Munk fyrer den af med en ætsende afklædning af den danske klimaindsats og menneskehedens idioti i almindelighed. Affaldssortering og papsugerør løser ikke klimakrisen og “Det er svært at gøre mere/når Aalborg Portland skal gå fri,” som Gud må sukke.

Begavet musikalsk satire på et niveau helt i særklasse

En gammel radio udspyr undervejs reklamer for alt fra aktiv dødshjælp til feministiske Hits for Kids, inden dens skumle overvågningskapacitet kulminerer i aftenens finale, hvor techgiganterne+1 sætter streg under, hvem nutidens supermagter er.

Supermagt er som sagt knap så præcist dramaturgisk og tematisk skruet sammen som forgængeren, men leverer fortsat begavet musikalsk satire på et niveau helt i særklasse.

Se forestillingstrailer her.

Tekst og idé: MAGT. Musik: MAGT, Beatles, Willie Nelson, Aleksandr Aleksandrov, Tobias Rahim & Andreas Odbjerg. Instruktør: Pelle Koppel. Scenografi: Rasmus Rahbek. Kostumer: Hanne Mørup. Koreografi: Laila Menia og MAGT. Lys: Anders Leth. Lyd: Mads Kinnerup. Produktionsassistent og forestillingsleder: Anna Hyllested.

Medvirkende: Jonas Stimose, Thomas Neergaard, Steffen Jespersen, Mads Andersen, Morten Munk og Christoffer Christensen.

Supermagt spiller 13. – 16. september på Bremen Teater og derefter på turné.

Seneste

★★★★★☆ Et skærsommernats drøn – dekonstrueret woke-schwung galore

Et skærsommernats drøn på Teatret Slotsgaarden er et intelligent,...

Hand to hand – europæisk samtidscirkus-projekt på PASSAGE Festival 2024

Hvordan kan samtidscirkus i offentlige rum bidrage til en...

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

★★★★★☆ Et skærsommernats drøn – dekonstrueret woke-schwung galore

Et skærsommernats drøn på Teatret Slotsgaarden er et intelligent,...

Hand to hand – europæisk samtidscirkus-projekt på PASSAGE Festival 2024

Hvordan kan samtidscirkus i offentlige rum bidrage til en...

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening...

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort,...

Her er de nominerede til Revyernes Revy 2024

I dag kan Skuespillerforeningen af 1879 og Revyernes Revys...
Annonce
Anne Liisberg
Anne Liisberg
Kritik- og debatredaktør ISCENE. Fagansvarlig lex.dk. Cand. mag. i Dansk & Dramaturgi. Har siden 1985 arbejdet som instruktør, forestillingsleder, PR-ansvarlig, underviser, skribent, redaktør og producent af både kulturelle og kommercielle produktioner. Tidligere blandt andet fast anmelder på Teater 1 fra 2011-2016 og på Berlingske fra 2016-2019.
Annonce

★★★★★☆ Et skærsommernats drøn – dekonstrueret woke-schwung galore

Et skærsommernats drøn på Teatret Slotsgaarden er et intelligent, stringent mashup af blankvers, shakespearesk seriøsitet, rablende farcetempo, balstyriske karakterer og samtidssatire, der svider, forløst...

Hand to hand – europæisk samtidscirkus-projekt på PASSAGE Festival 2024

Hvordan kan samtidscirkus i offentlige rum bidrage til en bæredygtig udvikling af cirkusdisciplinerne – og samtidig skabe lokalt forankrede forbindelser på tværs af erhverv...

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening i et kunstnerisk kredsløb? Og hvad gemmer kunstnerne selv? Den digitale bevægelse i samfundet har...