“Menneskets natur har ikke ændret sig i tusinder af år, men samfundet har,” så hvordan er man et godt menneske i dag, spørger Kånstkollektivet i Digging Deep, der i et koreograferet film noir-univers har et friskt og medrivende greb på de store moralske spørgsmål.
Kånstkollektivet besøger Teater V med deres interaktive film noir-inspirerede eksperiment om det at være et godt menneske, Digging Deep. “I kommer ikke ud, før telefonen har ringet,” proklamerer forestillingens selvproklamerede tankestrøm, Rune Klenø.
Med mobilen i hånden sidder vi klar til at sms’e domme undervejs ud fra moralskalaens fem trin, der går fra Rent til Råddent. Stemmerne vil til sidst udløse en dom, der bliver ringet ind til telefonboksen midt på scenen.
Ordløse lag i de moralske dilemmaer
Universet i Digging Deep trækker på film noir-genren med et lydligt og visuelt drys af Twin Peaks-stemning. Rune Klenøs tankestrøm løber som den klassiske voice-over i hans rolle som som detektiv, mens Mathilde Bækmark er damen i nød og Cecilie Haugaard Larsen giver den som femme fatale.
I film noir er alt sort/hvidt og grumset på samme tid, så grebet giver god mening, når man vil undersøge moral og mangel på samme. At de antikvariske kønsroller må udfordres undervejs, ligger implicit i kortene, og giver plads til, at de tre også af og til spiller udgaver af sig selv.
Men først går det over stok og sten i Kånstkollektivets karakteristiske fysiske spillestil, der kombinerer talesekvenser med koreograferede stykker, der i Digging Deep både bruges til at visualisere mekanisk, repeterende mønstre og mere kaotiske udbrud. Kombinationen skaber et højt energiniveau og fanger også fint ordløse lag i de moralske dilemmaer.
Ringer den aldrig?
Vi stemmer mange gange og manuskriptet får især i starten flot pointeret, at moral er en svær størrelse. Er det måske ikke altid rent at ville handle efter, hvad andre har behov for? Jo måske, men ved vi altid, hvad andre har behov for? Vi, folkedommerne, kommer på arbejde og tvinges til at forholde os direkte til dilemmaerne, der sjældent er entydige.
Vi kommer omkring parforhold, venskaber, utroskab, løgn, tyveri, onde tanker og retssystemet, mens de tre hver især får et særligt øjeblik. Rune Klenøs vækkelsestale om veganisme, Cecilie Haugaard Larsens empowerment-sang om nuancer og Mathilde Bækmarks eksistentielle kvaler i telefonboksen, der jævnligt udsender sære lys og lyde, men aldrig ringer – eller gør den?
Der er fart over feltet
Manuskriptet vil – trods sine klare byggesten af survey, film noir, koreografi og aktuelle moraludfordringer – måske lidt for meget på én gang, og især bliver survey-delen en lidt tung opgave at integrere mod slut, hvor talrækker remses op i en uendelighed. Pointen er vel, at vi stemmer, som vinden blæser alt efter dagsform, men scenisk er det bare kedeligt.
Simone Bartholin og Rosa Birkedals scenografi og ikke mindst lyssætning er stærke medspillere i universet, ligesom Sune Skuldbøl Vraas kompositioner rammer den tvetydige noir-stil spot on. Der er fart over feltet, og selvom Digging Deep måske ikke kommer så dybt i alle dilemmaer, har den et appellerende udtryk, der vil fungere godt for især et yngre publikum.
Idé og manuskriptudvikling: Cecilie Haugaard Larsen, Mathilde Bækmark, Rune Klenø og Betina Grove. Koreografer: Cecilie Haugaard, Rune Klenø og Mathilde Bækmark. Instruktør og tekstbearbejdelse: Betina Grove. Scenografer: Simone Bartholin og Rosa Birkedal. Scenografisk assistent: Victoria Mau Osbar. Lysdesigner: Rosa Birkedal. Tekniker og afvikler: Morten Hembo. Komponist: Sune Skuldbøl Vraa.
Medvirkende: Cecilie Haugaard, Rune Klenø og Mathilde Bækmark.
Digging Deep spiller 14. – 21. oktober 2023 på Teater V og tager derefter på turné.