Teatret Masken har igen fundet rørende stof blandt lokale unge, der har delt ud af deres hemmeligheder. Kan du holde på en hemmelighed? involverer sit publikum i en fin balance mellem spil og dialog i en forestilling, der reflekterer pinlighed, venskab og dilemmaet om at holde på en hemmelighed.
Hemmelighedernes brønd lokker i midten af Camilla Bjørnvads hvide scenografi, der med lyset forvandles til forskellige stemninger og fortælleniveauer, mens bagtæppets projektioner skaber ringe i brøndvandet eller stiller skarpt på et ansigt.
Én har fortalt en hemmelighed videre. Kunne ikke andet. Den var for voldsom. Vi ved, at noget ubærligt vil ske. Men først taler de tre spillere direkte til os. Vi skal hjælpe dem, og det bliver ikke farligt, men måske lidt pinligt.
Hemmeligheder i spandevis
Den første spand af hemmeligheder i form af nummererede bolde hejses op af brønden. Numrene matcher en hemmelighed i den store bog, som bliver læst op, når en tilskuer har trukket en bold og kaldet dets nummer. Nummer 14 handler om utroskab, nummer 8 om at lave mærker på gulvet og gemme dem med et tæppe, nummer 574 om at slå en kat ihjel.
Enkelte historier bliver til små scener, hvor skuespillerne låner publikums navne. Alle hemmelighederne kommer fra lokale 8. klasses elever, så de skal selvfølgelig anonymiseres med andre navne og ændrede detaljer i Brian Wind-Hansens godt disponerede manus. Dialogen med publikum flyder respektfuldt og fletter sig fint med de dramatiserede scener, der af og til får et pusterum med korte koreografier, som visualiserer følelserne.
God dynamik
Er det meget normalt at være utro? Det hævder én af karaktererne. Andre spørgsmål får vi lov at stemme om ved at rejse os op. Et simpelt, mærkbart greb til at forankre problematikkerne direkte i os. Carla Viola Thurøe, Gerard Carey Bidstrup og Tobias Leander har godt greb om virkemidlerne og skifter i Jens August Willes sikre instruktion mellem at være i spil og i direkte dialog.
Alvildas historie foldes mest ud og det er da også den, der er for voldsom til at holde på. Det handler om at beskytte sine forældre og dermed skade sig selv. Carla Viola Thurøe indfanger det internaliserede ansvar, som ingen teenager skal have, så det kryber i os, når hun krampagtigt trækker ned i ærmerne for at skjule sine arme, der bærer følelsernes ar. Tobias Leander er både naivt-pylrende mor og klog bedsteveninde, mens Gerard Carey Bidstrup har den utaknemlige rolle som Alvildas fordrukne far.
Trioen på scenen supplerer hinanden godt og skaber god dynamik mellem de legende øjeblikke og de alvorlige momenter. Alvildas historie og hendes venindes omsorg er rørende. Den idylliserer ikke, men åbner til et håb, der kan løsne klumpen i halsen.
Brugsteater i bedste forstand
Fortællingerne har forskellig dybde og brod, men de rammer alle genkendelige følelser og den tvivl, der er forbundet med at have en hemmelighed – eller at bære en andens. Hvornår hjælper man bedst ved at sige hemmeligheden videre, selvom man har lovet at lade være?
Kan du holde på en hemmelighed? er brugsteater i ordets allerbedste forstand. De unges hemmeligheder og ikke mindst dialogen med de unge i salen er en invitation til scenekunstens verden og sætter samtidig fokus på aktuelle problemstillinger – og hvad man kan gøre for at hjælpe sig selv eller en ven, når hemmeligheden ikke er sød, men selvskadende.
Dramatiker: Brian Wind-Hansen. Dramaturg og undervisningsmateriale: Anne Nymark. Instruktør: Jens August Wille. Scenografi og kostumer: Camilla Bjørnvad. Skræddersal: Tanja Bovin. Lysdesigner: Jim Falk. Lysassistent: Michael Tulstrup Velschow. Lyddesigner: Jonas Jørgensen. Videodesign: Signe Krogh. Koreografi: Sofie Christiansen. Produktionsleder: Per Aagaard. Tekniske assistenter: Mikkel Ulriksen og Bruno Andersen. Instruktørassistent: Louise Hvitfeldt Hansen.
Medvirkende: Tobias Leander, Gerard Carey Bidstrup og Carla Viola Thurøe.
Kan du holde på en hemmelighed? spiller 2. – 22. marts 2024 på Teatret Masken.