Finske Race Horse Company gæster Baltoppen Live med en kraftfuld, sfærisk trampolinfortolkning af eksistensen. Det er suggerende samtidscirkus, der skaber et helt eget univers af lyd, monotoni og fejende svæv.
Musiker Miro Mantere indtager rummet først med bløde klange, der langsomt stiger i intensitet. Rummet fyldes og vi bades i de svingninger, han frembringer. På bagscenen dukker noget op. Et nøgent menneske presser sig ind mod en mur af gennemsigtig cellofan med stadig større kraft, til han presser sig igennem og nyfødt lander på scenegulvet.
Objektmanipulation og centrifugalkraft
Med leddeløse lemmer krabber Rauli Dahlberg sig rundt på maven og finder siden balancen i energiske rullefald, der bringer ham lodret op på skulderen. En blå klode dumper ned og fuldender et kort nu balancen placeret på hans isse, inden farten igen skrues op i vilde hop over og på bolden, som var den en trampolin.
Med lange, elegante skridt går han med kloden mellem benene, før den roterer på hans finger og finder hvile på hans nakke. Bolden kommer med på en lille drejescene, der roterer stadigt hurtigere. Som i en turbine eller en barndommens karrusel læner han sig ind i centrifugalkraften og snurrer så voldsomt, at vi næsten hypnotiseret holder åndedrættet tilbage og frygter at se ham slynget ud i universet.
Plastisk mærkbart lydunivers
Atter rullet i cellofan bestiger han trampolinen, der som et truende dyr har nærmet sig fra bagscenen. Mens Miro Mantere udvider det plastisk mærkbare lydunivers med hårde guitartoner med Pink Floyd-vibe, ormer han sig over trampolinen og bygger insisterende bevægelserne større, til springet til sidst sender ham ud af syne, gemt i loftet.
Et stort tæppe folder sig ud over trampolinen og han falder atter ned. Effekten af det florlette stof, der følger hans hop i flagrende formationer op og krammende om ham ned, forstærker den visuelle skønhed, der hele vejen leger med farver i mørke i Jere Mönkkönens meddigtende lysdesign.
Karismatisk-kraftfuld originalitet
Den springende mand ender i en form for hvile flydende på tre af de blå kloder, der igen flyder på et udspændt lærred. Blødt på blødt ruller han rundt i endnu en fænomenal objektmanipulering, mens pulsen falder til ro og musik og lys langsomt fader ud.
Fra encellet eksistens gennem menneskehedens omgang med verdens fysiske naturlove til at være et med universet. Fortalt i et særegent, forførende og billedskabende miks af lyd, lys og menneskekroppens legende udfordring af tyngdekraften.
Baltoppen Live står igen i år for fyldigt og varieret repertoire af internationale samtidscirkusforestillinger. O’DD er ingen undtagelse og placerer sig trods sit heftige tempo et meditativt sted, der ikke spiller på humor og direkte publikumsintegration, men med sin sublime teknik og karismatiske-kraftfulde originalitet får os til at høre og visualisere andre verdener.
Koncept, instruktion og koreograf: Rauli Dahlberg. Assisterende koreograf: Jarkko Mandelin. Produktion: Antti Suniala, Race Horse Company. Lysdesign: Jere Mönkkönen. Musik og lyddesign: Miro Mantere. Rig-design: Eero Alava. Scenografi: Rauli Dahlberg og Jere Mönkkönen. Kostumedesign: Tiina Valve.
Medvirkende: Rauli Dahlberg og Miro Mantere.
O’DD spiller 13. – 15. marts 2024 på Baltoppen Live.