Populært lige nu

Hand to hand – europæisk samtidscirkus-projekt på PASSAGE Festival 2024

Hvordan kan samtidscirkus i offentlige rum bidrage til en bæredygtig udvikling af cirkusdisciplinerne – og samtidig skabe lokalt forankrede forbindelser på tværs af erhverv...

★★★★★☆ Et skærsommernats drøn – dekonstrueret woke-schwung galore

Et skærsommernats drøn på Teatret Slotsgaarden er et intelligent, stringent mashup af blankvers, shakespearesk seriøsitet, rablende farcetempo, balstyriske karakterer og samtidssatire, der svider, forløst...

Her er de nominerede til Revyernes Revy 2024

I dag kan Skuespillerforeningen af 1879 og Revyernes Revys jury løfte sløret for, hvem der er nomineret til den 46. udgave af Revyernes Revy...
Annoncespot_imgspot_img

★★★★☆☆ While in battle I’m free, never free to rest – sveddryppende hyldest til fællesskabet 

Iranskfødte Hooman Sharifi besøger Danmark med sit storværk fra 2023, While in battle I’m free, never free to rest. Det verdensberømte svenske kompagni Cullberg og 10 gæstedansere med baggrund i streetdance mødes på en dansende slagmark til iransk folkemusik midt på Blågårds Plads. 

Metropolis under Københavns Internationale Teater har inviteret til den to timer lange, sveddryppende forestilling under åben himmel i hjertet af indre Nørrebro. Meget er på spil, og alle kan se med, mens byen lever ved siden af værket. Der er børnene, der har sat sig på en høj sten, manden, der råber i sin telefon, cafegæsterne, der ser fodboldlandskamp. Alle de forskelligheder, der også er repræsenteret på scenen.

Iranskfødte Hooman Sharifi kom til Norge som dreng og har gennem sin karriere som danser og koreograf  altid arbejdet politisk med dans. Forestillingen indledes med blændende live oplæsning af digte skrevet af AM-Burcu Sahin, Athena Farrokhzad og Merima Dizdarevíc. De indledes med forestillingens titel, som er et citat af borgerrettighedsaktivisten James Baldwin. 

While in battle I’m free, never free to rest, Cullberg på Blågårds Plads under Metropolis. Foto: Thomas Gunnar Bagge
While in battle I’m free, never free to rest, Cullberg på Blågårds Plads under Metropolis. Foto: Thomas Gunnar Bagge

Den evige kamp

Gennem dansen bliver grænserne udvisket og samhørigheden vokser, uden at vi mister vores individ, siger Sharifi. Danserne deler karakteristiske bevægelser, der overtages af den næste solist på scenen, der gør det til sit eget. Skuldre, der løftes rytmisk op og ned, trin, der næsten svæver over scenen, fremstrakte arme foran kroppe eller bløde løftede arme med en hurtig, artikuleret håndgestik.

Danserne søger mod det fælles definerende

Danserne søger mod det fælles definerende. Trods den stærke mangfoldighed af genrer repræsenteret fra hele verden, er der ikke meget individ at spore. Ingen stikker af i deres egen stil for at please publikum og styrke sig selv. En lind strøm af bevægelsesafstemninger i soli, parinteraktioner og enkelte ensembledanse sætter fokus på de evige kampe og forhandlinger, der flytter os fra og mod hinanden uden ophør. 

DJ Neda Sanai spiller iransk folkemusik fra flere egne af landet. Blæser- og strengeinstrumenter smyger sig om hinanden, mens rytmer animerer til hurtigere trin. Én fod i luften, bliver til mange forskellige formationer af fødder. En robotarm bliver til flertydige robottolkninger, og et hop forplanter sig til mange løb og hop på skift med forskellige udtryk.

While in battle I’m free, never free to rest, Cullberg på Blågårds Plads under Metropolis. Foto: Thomas Gunnar Bagge
While in battle I’m free, never free to rest, Cullberg på Blågårds Plads under Metropolis. Foto: Thomas Gunnar Bagge

Relationer er altid nye

Hooman Sharifi fortæller til en aftertalk, at det er svært at finde et fælles sprog og koncept at koreografere efter. Bare ét ord kan virke ekskluderende på nogen. Der er givet nogle retninger og nogle musikalske cues, men bevægelserne skabes på stedet: ”I’m going on an adventure every day,” fortæller en danser. Perfektion er derfor en blindgyde: ”Relationships are always new”.

Koreografen konkretiserer:” There is this body arising between people. The togetherness made by the dancers. The moment I touch it, it vanishes”. På scenen ser vi det med egne øjne, det fælles tredje, der opløser grænserne. Et fælles koncept over diagonalen med samba-rystende skuldre, hofter, der bøjer, og ben, der sparkes taktfast frem under gang. Smil breder sig med spirende kontakt til publikum.

Det er i grunden ret livsbekræftende, selv uden at vække de store følelser

Publikum er sultne. Måske grådige. For vi ved, hvad de her dansere også kunne give os af wow-oplevelser, som de mestrer på hver deres område. I stedet ser vi et nyt og stærkt kollektiv udfolde sig for øjnene af os, og det er i grunden ret livsbekræftende, selv uden at vække de store følelser i de improviserede kropslige fortællinger og detaljerige bevægelser. 

While in battle I’m free, never free to rest, Cullberg på Blågårds Plads under Metropolis. Foto: Thomas Gunnar Bagge
While in battle I’m free, never free to rest, Cullberg på Blågårds Plads under Metropolis. Foto: Thomas Gunnar Bagge

Danset fællesskab

Marita Tjärnström og Hooman Sharifi har skabt kostumer i bomuld eller hør i smukt afstemte farver. Det er løst og tidløst, så vi selv kan placere værket i alt fra urtiden til moderne tid. Danserne kalder deres fælles stil for “new contemporary folk”. Gennem den sveddryppende udveksling af stilarter opstår et helt nyt danset fællesskab uden at spejle hinanden, men ved konstant at holde fast i forskellighederne sammen.

Med stort teknisk overskud nyfortolkes robotteknik, ballroom og klassisk strakte fødder

Det er en kraftpræstation for de topprofessionelle dansere i hver deres egne stilarter at skulle skabe nyt i to timer uden at falde tilbage i vaner. Med stort teknisk overskud nyfortolkes robotteknik, ballroom og klassisk strakte fødder, smukt afstemt og med stor omsorg og indlevelse. Afslutningsvist inviteres publikum med ind i festen dansende i lange kæder rundt om scenen som en trumf på denne hyldest til fællesskabet.

Se også interview med koreograf Hooman Sharifi her.

Seneste

Nomineringer til Cirkusprisen 2024

Cirkusprisen uddeles i år d. 16. august og prisjuryen...

Cirkusvognen 2024 – udendørs festival for børn og forældre

Børnekulturhuset Sokkelundlille sender igen i august Cirkusvognen ud på...

Roskilde 2024 Art & Activism – reportage fra festens aktivistiske potentiale

Roskilde Festival udvider år for år sit kunstprogram, Art...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Nomineringer til Cirkusprisen 2024

Cirkusprisen uddeles i år d. 16. august og prisjuryen...

Cirkusvognen 2024 – udendørs festival for børn og forældre

Børnekulturhuset Sokkelundlille sender igen i august Cirkusvognen ud på...

Roskilde 2024 Art & Activism – reportage fra festens aktivistiske potentiale

Roskilde Festival udvider år for år sit kunstprogram, Art...

★★★★★☆ Et skærsommernats drøn – dekonstrueret woke-schwung galore

Et skærsommernats drøn på Teatret Slotsgaarden er et intelligent,...

Hand to hand – europæisk samtidscirkus-projekt på PASSAGE Festival 2024

Hvordan kan samtidscirkus i offentlige rum bidrage til en...
Annonce
Dorte Grannov Balslev
Dorte Grannov Balslev
Cand.mag. i musik- og dansevidenskab. Mange års erfaring med udvikling af scenekunstprojekter i inkluderende formater. Forfatter til undervisningsmaterialer om scenekunst på Forlaget Alinea. Arbejder for tiden som selvstændig konsulent og underviser indenfor scenekunst og arkitektur.
Annonce

Nomineringer til Cirkusprisen 2024

Cirkusprisen uddeles i år d. 16. august og prisjuryen melder nu ud, hvem der er nomineret til priserne for årets bedste nummer og årets...

Cirkusvognen 2024 – udendørs festival for børn og forældre

Børnekulturhuset Sokkelundlille sender igen i august Cirkusvognen ud på tur på Bispebjerg i København med en blanding af nycirkus, værksteder, musik og Marionetteatret fra...

Roskilde 2024 Art & Activism – reportage fra festens aktivistiske potentiale

Roskilde Festival udvider år for år sit kunstprogram, Art & Activism. I år med fokus på bæredygtighed og kønsdiversitet under det overordnede tema Utopia....