Lion Musicals har indgået en ambitiøs flerårig aftale med Falkonersalen. Det skriver Have Kommunikation i dag i en pressemeddelelse. Frost bliver deres første premiere den 12. februar 2026, og ISCENE har talt med Maria Lucia Heiberg Rosenberg og Kristine Yde Eriksen om arbejdet med karaktererne, og hvad årenes erfaring giver dem.
Maria Lucia Heiberg Rosenberg og Kristine Yde Eriksen har kendt hinanden siden de var 15 år, og venskabet skinner igennem. De taler for fuld udblæsning og fuldender hinandens sætninger, mens ordene flyver, og latter og levende gestik fylder rummet. Da de blev castet til stemmerne, som Elsa og Anna i Disneys animationsfilm Frost, anede de ikke, hvilken succes filmen skulle blive.
Det er 12 år siden Maria Lucia Heiberg Rosenberg og Kristine Yde Eriksen lagde stemmer til Elsa og Anna i Disneys animationsfilm Frost. De mødte aldrig hinanden under indspilningerne på filmen. Først forleden stod de for første gang sammen som Elsa og Anna, da der skulle tages pressefotos til musicalen. Det var i de rigtige kostumer og med et sus i maven.

Karakterernes fysik og følelser
Det er Broadway-versionen af Frost, som publikum kommer til at opleve, når musicalen får premiere i Falkonersalen i København og efterfølgende i Musikhuset Aarhus og i Odeon i Odense. ”Det er vildt, at vi får lov til dele denne tur sammen helt fra start,” smiler Maria Lucia Heiberg Rosenberg.
Musicalversionen har flere sange og scener end filmen. Snemanden Olaf er en dukke, som føres af en musicalperformer. I den danske version skal den islandske instruktør Gísli Örn Gardarsson løfte Frost ind i en nordisk kontekst. Karaktererne er de samme, men der er selvfølgelig langt fra film til scene, som Maria Lucia Heiberg Rosenberg slår fast: ”Vi var ikke rollerne, vi var stemmerne.”
Vi var ikke rollerne, vi var stemmerne
Nu skal skuespillerne træde ind i karakterernes fysik og følelser, og det er noget helt andet, fortsætter hun:
”Vi skal gøre figurerne til rigtige mennesker. Det bliver en særlig rejse at finde ind i Elsa. Hun er et vildt væsen. En dronning, der på overfladen udstråler ro, men drives af en indre vildskab. Alt det skal jeg have ned i kroppen – og stemmen.”

Kærlighed som drivkraft
Kristine Yde Eriksen har også gjort sig tanker om Anna:
”Jeg skal først og fremmest finde tilbage til den tankegang, som Anna har. Anna er så umiddelbar. Hun reagerer på følelser, har øje på målet og ikke så meget blik for konsekvensen af sine valg. Hun handler, som hun gør, ud fra den livserfaring, hun nu har. Det bliver sjovt at komme tilbage dertil, fordi jeg som mor og voksen står et helt andet sted i tilværelsen. Til gengæld er hendes drivkraft altid at gøre det godt for dem, hun elsker, og den følelse kender man jo også som mor.”
Det som skinner igennem samtalen hos både Maria Lucia Heiberg Rosenberg og Kristine Yde Eriksen er, at troværdighed, kærlighed til karakteren og troen på fortællingens unikke karakter er afgørende for projektet.
Troværdighed, kærlighed til karakteren og troen på fortællingens unikke karakter
”Det vi skal have for øje er den universelle fortælling. Vi skal hverken spille to unge piger på 18 år eller 40-årige mødre. Vi skal give Anna og Elsa den ro, dybde og tyngde, som gør dem troværdige, og som understøtter de kærlighedshistorier, alle kan relatere til – søsterkærlighed, kærlighed til Olaf, til Hans og Kristoffer. Det er de menneskelige relationer, som er grundessen i Frost,” forklarer Kristine Yde Eriksen.
Muskelminder – teksten i kroppen
Noget af det som begge skuespillere er opmærksomme på, er musicalens tekniske sværhedsgrad. Dels er sangene krævende med komplekse melodier og høje toner, dels er der samspillet på scenen. Anna er stort set på scenen hele forestillingen. Elsa har langt flere skift og er meget mindre med, og rollerne er derfor lige krævende på hver deres måde:
”Min fornemmeste opgave som Elsa er fx at give mig hen til musikken og bare være der. Hvis du går ind og driver dramaet ovenpå musikken, så bliver det flødeskum med flødeskum på,” forklarer Maria Lucia Heiberg Rosenberg.
Teksterne sidder i kroppen fra tidligere
Hun taler om, at det er muskelminder, som skal sikre at hendes performance fungerer, og her er sangteksterne et afgørende arbejdsredskab. Teksterne sidder i kroppen fra tidligere. Hun har derfor bedt om, at de bruger filmens originale tekster og får de nye sange oversat fra samme tekstforfatter:
”Ordene skal sidde i kroppen. Tekster og melodier er muskulære minder, og først når du har dem fysisk på plads, kan du give dig hen til noget andet – karakterarbejde og arrangementer på scenen. Hvis du først træner, når prøverne går i gang, er du bagud. Forarbejdet er altafgørende, og derfor skal oversættelserne være klar i god tid inden prøvestart, hvis de skal nå at komme ind i systemer,’ siger Maria Lucia Heiberg Rosenberg.

Motivationen er i karakter og fortælling
For Kristine Yde Eriksen er det også sangenes intention, som er vigtig for at forstå motivationen for karakterens handling. Hun fortæller om sine overvejelser:
”Hvorfor er det vigtigt at denne tone er så høj? Hvorfor ikke her? Hvad er Annas indre styrke, som skaber motivationen til at synge netop denne tone på denne måde? Det giver ingen mening for karakterens eller musicalens udtryk bare at være dygtig og synge sangen teknisk korrekt.”
Maria Lucia Heiberg Rosenberg supplerer:
”Det er ikke nok bare at holde en lang tone, fordi det lyder flot, eller synge et 12. vers, hvis det ikke bidrager til noget nyt. Der skal være krog i karakteren eller handlingen som begrundelse. Nogle gange må du tænke teknisk for at klare det, men afsættet skal altid være en motivation i karakter eller fortælling.”

Kunsten at tilgive sig selv
Når sang og performance er så teknisk svære, vil der også være aftner, hvor alt ikke sidder lige i skabet, og det kender både Maria Lucia Heiberg Rosenberg og Kristine Yde Eriksen alt til:
”I den ultimative optræden er du fri og har det suveræne overskud til sang og performance. Men det har du ikke nødvendigvis hver aften. Præmissen for musical er, at det er live, og der vil være forestillinger, som vi selv synes føles bedre end andre. Så sker der noget andet den aften, og det er også godt – det er teatrets præmis. Vi gør altid vores bedste, og derfor handler det om at kunne tilgive sig selv, hvis noget ikke lykkedes,” lyder det fra Kristine Yde Eriksen.
Vi gør altid vores bedste, og derfor handler det om at kunne tilgive sig selv, hvis noget ikke lykkedes
Udover at kunne tilgive sig selv, ligger der også et forventningspres i forhold til at kunne genskabe essensen af Anna og Elsa, som Maria Lucia Heiberg Rosenberg er sig yderst bevidst:
”Hvis det var en anden, som spillede Elsa, skulle de måske leve op til at være Maria Lucia. Jeg skal leve op til mig selv som artist og et studietrack, jeg indspillede for 12 år siden. Der er altid en angst forbundet med at sætte dig selv i spil på scenen, det skal vi ikke negligere. Du må acceptere angsten, ellers æder den dig op indefra,” lyder det alvorligt fra Maria Lucia Heiberg Rosenberg.
Frost skal være overdådig
Jeg spørger, hvad der er særligt ved Frost i dag. Maria Lucia Heiberg Rosenberg svarer prompte:
”Lad os kalde en spade for en spade. Vi kommer ikke til at provokere nogen. Det er en Disney musical, hvor publikum skal kunne genkende historien, følelserne og karaktererne. Frost skal være overdådig. Bare Elsas kjoleskift er magisk. Det skal give et gib i publikum, og dét skal vi have ind på scenen og i hele forestillingen. Det som er anderledes her i forhold til Londonversionen er, at vi – Kristine og jeg – er Anna og Elsa.”
Vores kemi er jo helt særlig, og det håber jeg kommer til at smitte af på forestillingen.
Kristine Yde Eriksen supplerer:
”Vores kemi er jo helt særlig, og det håber jeg kommer til at smitte af på forestillingen. Nu har vi grinet i så mange år over, at vi ikke var Anna og Elsa. Nu får vi alligevel muligheden – og glæder os helt vildt.”
Danmarkspremieren finder sted den 12. februar 2026 i Falkonersalen i København. Derefter rykker Frost til Musikhuset Aarhus og efterfølgende til Odeon i Odense.
Musicalen er produceret af VesturPort og Lion Musicals.