I Naturopera for Børn og deres Familier på naturskønne fynske lokationer spiller natur, kunst og kultur sammen. Naturopera er en kunstnerisk oplevelse, hvor børn og deres familier bliver klogere på vores fælles natur og kulturarv. ISCENE har talt med Foreningen Ballhaus‘ formand Poul Udbye Pock-Steen om at arbejde med børn og scenekunst i naturen.
Hvad siger du til en musikalsk oplevelse i naturen, hvor fuglene begynder at synge med, og hvor der både er skattejagt med sanglege, gåder og ting, du skal gøre for at hjælpe naturen lidt på vej? Hvor en muldvarp spiller saxofon og lærken spiller fløjte? Operaen handler om naturens kredsløb fra frø til plante og tilbage til frø. Børnene får forskellige rekvisitter som potte, frø, symbolsk pollen og sol på en pind – og en masse musikalsk kontakt med kunstnere og natur undervejs.
Musikken i Naturopera er komponeret af Poul Udbye Pock-Steen for tre sangere og fire blæserinstrumenter fra ensemblet Via Artis konsort: Fløjte, klarinet, barytonsaxofon og melodica. Libretto og scenografi er udarbejdet i samarbejde med svenske Karin Sjöholm. Da jeg fanger Poul Udbye Pock-Steen på telefonen har gruppen spillet forestillingen to gange og de spiller igen 7., 8. og 9. juni på Fyn.

Musicking i neutrale rum
Poul Udbye Pock-Steen fortæller, at siden foreningen blev etableret i 2021, er Ballhaus’ kontaktflade og samarbejdspartnere blevet væsentlig forøget. Foreningen reagerede på et open call fra Kulturregion Fyn, der gerne ville have kunst og kultur ud i naturen. De fik en bevilling til en opera, der spillede nogle gange sidste år, og nu er blevet revideret:
“Dramaturgien skulle høvles til, så børnene forstår, hvad de skal – og der skulle også være noget til de lidt ældre søskende og deres forældre. Vi vil gerne give dem en god kunstoplevelse som familie sammen ude i naturen,” fortæller Poul Udbye Pock-Steen. Han forklarer også, at de er inspireret af den New Zealandsk fødte musiksociolog, Christopher Small, der arbejder med begrebet “musicking”:
Vi går efter det, musikken kan socialt – musicking
Musicking er alt det, der foregår omkring musikken. Mellem musikerne, mellem tilhørere og mellem musikere og tilhørere. Musikken er vigtig, og scenekunst er vigtig, men vi går efter det, musikken kan socialt – musicking. Derfor skaber vi et neutralt rum i naturen, for hvis opførelsesstedet er en defineret koncertsal eller et teater, er rollerne og koderne defineret på forhånd. Det kan holde folk tilbage, der ikke føler sig hjemme de steder.”
Læs mere om tankerne bag musikken HER.

Per Jellum, tenor, som Gunnar Gartner. Foto: Julia Fraile.
Site responsive
Naturen er et neutralt rum at spille i, selvom det helt klart også har sine udfordringer i et land som Danmark, hvor tordenskyer, regn og vind hurtigt kan overtage hovedrollen. Det går som regel alligevel, og Poul Udbye Pock-Steen finder det interessant at tilpasse værket det pågældende sted – det er site responsive. Det kan være en herregård, et slot eller en stor park.
En tredje faktor, der konstant forandrer sig, er børnene og gruppens dynamik:
“Kontakten til børnene er det vigtigste. Vi synger og spiller udendørs og uden forstærkning, så det er vigtigt at holde børnene tæt på, så de kan høre, hvad der foregår. Vi har derfor et max deltagerantal på 50. Børnene er glade og nysgerrige og har mange forskellige reaktioner. Nogle skal lige vænne sig til, at der bliver sunget direkte til dem. Musikken er ikke svær, men heller ikke let. Der er både rytmeskift og melodisk skarpe hjørner,” forklarer Poul Udbye Pock-Steen.
Nogle skal lige vænne sig til, at der bliver sunget direkte til dem
I operaen medvirker syv scenekunstnere, nemlig tre operasangere i rollen som Gunnar Gartner (Per Jellum), Vinden (Christina Holm) og Bien (Jonas Johl). Sangerne akkompagneres af de fire musikere Solsikkekongen (Poul Udbye Pock-Steen), Skyen (Tine Maj Kofoed Antonsen), Muldvarpen (Andreas Bøttiger) og Lærken (Rikke Petersen). De spiller hver sit blæseinstrument og har hver sin rolle. Temaet for operaen er biers afgørende funktion som bestøver og det fine samspil mellem planter og dyr i jordens økosystem (biodiversitet).

Musikalsk skattejagt
Operaens dramaturgi er udformet som en skattejagt til fem forskellige poster ved at følge musikalske ledetråde i den samlede fortælling med fine kostumer af Gry Hesbjerg. Undervejs er børnene selv klædt ud som Solsikkekongens (Poul Udbye Pock-Steen) hjælpere iført små solsikkekranse. Børnene får udleveret en lille jordpotte, et frø, vand til frøet og sol til at varme frøet, som rekvisitør Jonas Kohl har overblik over. Skattejagten afsluttes med en finale, hvor børnene får en præmie for at have fuldført skattejagten i form af et lille glas honning.
Undervejs er børnene selv klædt ud som Solsikkekongens hjælpere iført små solsikkekranse
Målgruppen er børn i “eventyr-alderen”, ca. 3-10 år og deres familie i alle generationer:
“Mange bedsteforældre udnytter lejligheden til at komme afsted med deres børn og børnebørn, og derfor er det så vigtig at have det socialiserende aspekt med i forestillingen. De interessante og ofte lidt mindre kendte steder, samt forestillingens karakter, gør det meget velegnet til familieudflugt. Vi har også altid en plan B, hvis vejret skulle blive dårligt,” siger Poul Udbye Pock-Steen.

Det frie felt – netværk
Poul Udbye Pock-Steen fortæller også om de rent administrative udfordringer ved at være i det frie felt og selv skulle finde økonomi og publikum – altså være både kunstnere og arrangører. Derfor er et godt netværk helt essentielt for succes:
“Vi forsøger at finde en beboerforening eller anden forening, der bruger det sted, vi har udset os. Vi har ikke noget stampublikum, som en etableret teaterinstitution ofte har. Vi spillede to forestillinger pr dag i fem dage sidste år. I år er der planlagt syv dage med to forestillinger pr dag. Vi spørger gerne publikum, hvor de har hørt om os for at blive klogere på kommunikationskanalerne. Der kan også være hjælp fra lokalmiljøet og gennem foreningssamarbejde, hvor nogle har mere erfaring med PR end andre.”
Vi spørger gerne publikum, hvor de har hørt om os for at blive klogere på kommunikationskanalerne
Andre samarbejdspartnere er Kongernes Samling (København/Kolding), Odense Bibliotekerne og en lang række kultur- og naturvejledere i landets kommuner. Siden 2023 er Ballhaus desuden engageret i et internationalt samarbejde med græske og spanske samarbejdspartnere.
Ballhaus’ seneste større produktioner var en række musikdramatiske koncerter – forestillingen Hesbjerg revisited på et forladt slot i Odense. Sønderskov revisited på Sønderskov Herregård i Vejen og Dalum revisted i Odense. På vej er Rosenborg revisited, en site responsive forestilling på Rosenborg Slot, der får premiere i foråret 2026 under CPH Stage.

Naturens scenekunst
Foreningen Naturopera for Børn og deres Familier er godkendt til refusionsordningen, så det bliver lettere for institutioner at købe teateroplevelser til deres børn. Poul Udbye Pock-Steen har også et håb om, at scenekunst i naturen også kan blive interessant for de etablerede teatre at samarbejde med – efterhånden som det viser sit værd:
Fuglene synger med, især sammen med fløjten, og frøerne kvækker i baggrunden
“Det er en stor fornøjelse for os som scenekunstnere at spille så tæt sammen med naturen og publikum. Akustisk fungerer det godt i det neutrale uderum. Fuglene synger med, især sammen med fløjten, og frøerne kvækker i baggrunden. Det giver en god lydflade og rumlighed at spille i – sammen med naturen,” fortæller Poul Udbye Pock-Steen afslutningsvist.
Se flere spilledatoer HER.
Idé og komposition: Poul Udbye Pock-Steen. Instruktion og koreografi: Karin Sjöholm. Libretto og dramaturgi: Karin Sjöholm og Poul Udbye Pock-Steen. Kostumier: Gry Hesbjerg. Rekvisitør: Jonas Kohl.
Medvirkende: Christina Holm: mezzosopran. Per Jellum: tenor. Jonas Kohl: baryton. Rikke Petersen: fløjte. Tine Maj Kofoed Antonsen: klarinet. Andreas Møller Bøttiger: saxofon. Poul Udbye Pock-Steen: Melodica og Musikalsk ledelse.
Naturopera for Børn og deres Familier spiller forskellige steder i Danmark over sommeren. Hold øje med kalenderen HER. Aldersgruppe fra 3 år. Varighed ca. 1 time.
Musikken er komponeret i børnehøjde af Poul Udbye Pock-Steen og udføres af ensemblet Via Artis Konsort. Et ensemble for tidlig musik, der har over 400 koncerter i ind- og udland bag sig. Kunstnerisk leder Poul Udbye Pock-Steen er selv både komponist, musiker, orkesterleder, kulturentreprenør og producer.
Foreningen Ballhaus er dannet i 2021 for at udvikle, producere og formidle kulturelle projekter. Poul Udbye Pock-Steen er formand for foreningen, der producerer nytænkende koncerter og musikdramatik, inddrager publikum og gentænker opførelses- og formidlingsformer for akustisk og klassisk musik – herunder musik for børn. Foreningen samarbejder fx med Via Artis Konsort og mange andre kunstnere.
Læs mere HER.