Under Kulturnatten 2025 afsluttede Det Flyvende Teater sin Dante-trilogi i Planetarium i København. I Syddanmark afrundede teatret en festival på hjul, mens dets unikke teaterrum i Billund Lufthavn lukkede efter fem år. Det Flyvende Teater er måske udfordret, men holdet fortsætter sin unikke rejse mellem kunst og videnskab, krop og byrum, himmel og nye scener.
Siden 2021, hvor teatrets kunstneriske duo rykkede fra Holstebro til Billund, har Det Flyvende Teater haft en fast plads i Billund Lufthavn. Men den æra rinder snart ud, og det kreativt tænkende teater befinder sig – trods mange successer – i en udfordrende situation, hvor de er på udkig efter nye kunstneriske veje.
I det følgende kan du blive klogere på, hvad Det Flyvende Teater er for en størrelse, og læse mere om nogle af de projekter, teatret står bag.
Det kreativt tænkende teater befinder sig – trods mange successer – i en udfordrende situation
Aktualisering af 700 år gammel historie
I 2021 skabte Det Flyvende Teater Ed Elli A Me (Inferno) på Fiolstræde Bibliotek i København. Rejsen gennem mørket markerede 700-året for Dante Alighieris død. Siden er de fortsat gennem det skrøbelige lys i Seven Deadly Sins (Purgatoriet) i Brønshøj Vandtårn, og nu er de nået den endelige destination: Paradise.
Under Kulturnatten 2025 afsluttede Det Flyvende Teater sin Dante-trilogi med en særlig forestilling i Planetarium i København. Med over 6.000 besøgende blev aftenen en stor succes for teatret. Forestillingen Paradis udspillede sig både på trapperne og under stjernehimlen i Planetariums kuppel, hvor ny opera, originalmusik og kosmiske billeder smeltede sammen i en kollektiv opstigning: en dialog mellem det jordiske og det evige.

Pia Schwarz Lausten, der er Ph.d. og lektor i italiensk litteratur ved Københavns Universitet, udtaler om projektet:
“Ligesom i tilfældet med Helvedet og Purgatoriet evner Giuseppe Bonifati og Det Flyvende Teater også i opsætningen af Paradiset at aktualisere den 700 år gamle Dante på helt unik vis. Han formår at tryllebinde publikum med sine kreative fortolkninger af de mange skæbner, Dante møder på sin rejse i dødsrigerne, og giver nyt liv til Italiens største klassiker”.
Giver nyt liv til Italiens største klassiker
Det Flyvende Teater sigter mod at realisere Dante-trilogien i sin fulde form igen i 2027, hvorefter de håber at eksportere værket internationalt i samarbejde med italienske kulturinstitutter rundt om i verden.

Kunst som alternativ medicin
Samtidig med afviklingen af Dante-trilogien i København blev også den regionale Artbulance 2.0 Festival afsluttet. Den nye elektriske Artbulance skabte stor succes i det syddanske. Festivalen besøgte ca. 8.000 borgere i ni forskellige byer i Syddanmark – Varde, Esbjerg, Kolding, Fredericia, Billund/Grindsted, Vejle, Middelfart og Nordfyn.
Artbulancen leverede opera, dans, performance og workshops på skoler, lokale institutioner og i offentlige rum. Festivalen har vist, hvordan kunst kan styrke nærvær, fællesskab og glæde i hverdagen, samtidig med at den understøtter social inklusion og bæredygtighed. Fra intime samtaler og performances i Artbulancen til større forestillinger på torve og plejehjem har projektet bragt kunstoplevelser direkte ud til borgerne.
Fremmer kunst som ”alternativ medicin”
En lyserød parade med Artbulancen og Vardes borgmester markerede festivalens festlige afslutning og hyldede kunstens kraft til at bevæge sig gennem byrum, fællesskaber og hjerter. Festivalen fortsætter som en mobil platform, der fremmer kunst som ”alternativ medicin” i regionen og landet og skaber møder mellem kunst, sundhed og medborgerskab.

Eftertænksomhed, begejstring og fællesskab
“Jeg oplevede selv, hvordan musikken og dansen på botilbuddet skabte glæde og en fælles oplevelse. Når kunsten rykker ind i hverdagen, skaber den både eftertænksomhed, begejstring og fællesskab – og den minder os om, hvor stor betydning kultur har for vores trivsel,” udtaler Nordfyns borgmester, Mette Landtved-Holm, om projektet.
Kunstnerisk leder af Det Flyvende Teater, Giuseppe L. Bonifati, forklarer, at “Artbulance 2.0 er mere end et show på fire hjul. Det er en bevægelse for omsorg, kreativitet og miljøet. Når hverdagen gør ondt, griber vi ind med kultur og nærvær.”
Det er en skam, at vi anerkendes mere internationalt end herhjemme
Det er netop blevet offentliggjort, at Artbulance er blandt de europæiske projekter, der er udvalgt og vil opnå projektstøtte fra Creative Europe, en tværeuropisk organisation, der støtter kulturel diversitet og promoverer æstetiske udtryk. Efter Polen, Tjekkiet, Slovakiet og Ungarn vil projektet blive eksporteret fra Danmark til Tyskland og Belgien gennem et treårigt forløbsprojekt.
“Det bekræfter endnu en gang det gode arbejde, vi udfører,” siger producent Linda Sugataghy og tilføjer: “Men det er en skam, at vi anerkendes mere internationalt end herhjemme. Det Flyvende Teater repræsenterer ofte Danmark – også i europæiske projekter, hvor teatret fungerer som dansk partner. Vi håber, at det næste projektstøtteudvalg for scenekunst vil se nærmere på alt det, vi allerede har skabt.”

Et teater mellem himmel og jord
Efter flere års samarbejde og tilstedeværelse står Det Flyvende Teater i øjeblikket uden deres faste teaterrum i Billund Lufthavn (BLL) – det symbolske hjem, hvor mange af teatrets projekter og forestillinger har haft deres afsæt.
“Vi fortsætter med at drømme om et åbent teater. Et, der lever mellem himmel og jord. Hver udfordring minder os om, at vores væsen altid har været at bevæge os, krydse grænser, forestille og genopfinde os selv. Det er dog ærgerligt, at lokale og nationale institutioner ikke kunne se længere eller give den nødvendige økonomiske opbakning,” siger Linda Sugataghy.

”Efter fem år og ca. 250.000 publikummer kun i BLL måtte vi lukke det rum, vi havde bygget op med egne kræfter. Teaterrummet har været et symbol på mod, innovation, bæredygtighed og frihed til at tænke nyt. Man behøvede ikke at tage et fly for at rejse med os – fantasien er jo CO₂-fri. Det Flyvende Teater er stadig verdens første teater i en international lufthavn — men vores scene ligger nu mellem skyerne i Billund, Danmark,” afrunder hun.
Man behøvede ikke at tage et fly for at rejse med os – fantasien er jo CO₂-fri
Teater- og musikprogrammet fortsætter dog i 2026-2028 i lufthavnens rum, takket være BLL’s egen kulturelle vilje. Alt i alt er rejsen for Det Flyvende Teater ikke slut, men fortsætter mellem kunst og videnskab, krop og byrum, himmel og nye scener.
LÆS OGSÅ: Teater i transit? – en kommentar fra Det Flyvende Teater om Projektstøtteudvalgets vurderingspraksis

Artiklen er udgivet i et mediesamarbejde med Det Flyvende Teater med fuld redaktionel frihed for ISCENE.
Om Det Flyvende Teater
Det Flyvende Teater er skabt af kunstnerisk leder Giuseppe L. Bonifati og kreativ producent Linda Sugataghy. De to står også bag DOO performing arts group (Divano Occidentale Orientale) samt Kunstpartiet — et samfundsbaseret performanceprojekt med interaktion og involvering af lokalbefolkningen. Blandt projekterne kan nævnes Mayor in Residence, Kunst som Forsvar, Kunstbulancen, Kunstreaktoren og Kunst som Vedvarende Energi. Fokus er på emner som politik, sundhed, demokrati, miljø, energi og bæredygtighed.
Det Flyvende Teater har også engageret sig i nye kunstneriske stier – for eksempel iscenesættelse, set design og kostumer til musicalen An Ideal American om Jacob Riis på Skive KCS produceret af Musikteater Skive, hvor 60 deltagere fordelt på orkester, kor og skuespillere stod på scenen, og 1.000 publikummer overværede de tre forestillinger med stor applaus.




