Populært lige nu

Annonce

Scenekunst mellem himmel og jord – Det Flyvende Teater er klar til nye kapitler

Under Kulturnatten 2025 afsluttede Det Flyvende Teater sin Dante-trilogi i Planetarium i København. I Syddanmark afrundede teatret en festival på hjul, mens dets unikke teaterrum i Billund Lufthavn lukkede efter fem år. Det Flyvende Teater er måske udfordret, men holdet fortsætter sin unikke rejse mellem kunst og videnskab, krop og byrum, himmel og nye scener.

Annonce

Siden 2021, hvor teatrets kunstneriske duo rykkede fra Holstebro til Billund, har Det Flyvende Teater haft en fast plads i Billund Lufthavn. Men den æra rinder snart ud, og det kreativt tænkende teater befinder sig – trods mange successer – i en udfordrende situation, hvor de er på udkig efter nye kunstneriske veje. 

I det følgende kan du blive klogere på, hvad Det Flyvende Teater er for en størrelse, og læse mere om nogle af de projekter, teatret står bag.

Det kreativt tænkende teater befinder sig – trods mange successer – i en udfordrende situation

Aktualisering af 700 år gammel historie

I 2021 skabte Det Flyvende Teater Ed Elli A Me (Inferno) på Fiolstræde Bibliotek i København. Rejsen gennem mørket markerede 700-året for Dante Alighieris død. Siden er de fortsat gennem det skrøbelige lys i Seven Deadly Sins (Purgatoriet) i Brønshøj Vandtårn, og nu er de nået den endelige destination: Paradise

Under Kulturnatten 2025 afsluttede Det Flyvende Teater sin Dante-trilogi med en særlig forestilling i Planetarium i København. Med over 6.000 besøgende blev aftenen en stor succes for teatret. Forestillingen Paradis udspillede sig både på trapperne og under stjernehimlen i Planetariums kuppel, hvor ny opera, originalmusik og kosmiske billeder smeltede sammen i en kollektiv opstigning: en dialog mellem det jordiske og det evige.

Annonce
Paradis-performance under Kulturnatten i København, hvor mere end 6.000 gæster besøgte Planetarium. Foto: Det Flyvende Teater
Paradis-performance under Kulturnatten i København, hvor mere end 6.000 gæster besøgte Planetarium. Foto: Det Flyvende Teater

Pia Schwarz Lausten, der er Ph.d. og lektor i italiensk litteratur ved Københavns Universitet, udtaler om projektet:

“Ligesom i tilfældet med Helvedet og Purgatoriet evner Giuseppe Bonifati og Det Flyvende Teater også i opsætningen af Paradiset at aktualisere den 700 år gamle Dante på helt unik vis. Han formår at tryllebinde publikum med sine kreative fortolkninger af de mange skæbner, Dante møder på sin rejse i dødsrigerne, og giver nyt liv til Italiens største klassiker”. 

Giver nyt liv til Italiens største klassiker

Det Flyvende Teater sigter mod at realisere Dante-trilogien i sin fulde form igen i 2027, hvorefter de håber at eksportere værket internationalt i samarbejde med italienske kulturinstitutter rundt om i verden.

Annonce
Den nye, fuldt elektriske Artbulance i aktion til gavn for 8.000 personer på skoler, institutioner og 
offentlige steder i Region Syddanmark. Foto: Det Flyvende Teater
Den nye, fuldt elektriske Artbulance i aktion til gavn for 8.000 personer på skoler, institutioner og 
offentlige steder i Region Syddanmark. Foto: Det Flyvende Teater

Kunst som alternativ medicin

Samtidig med afviklingen af Dante-trilogien i København blev også den regionale Artbulance 2.0 Festival afsluttet. Den nye elektriske Artbulance skabte stor succes i det syddanske. Festivalen besøgte ca. 8.000 borgere i ni forskellige byer i Syddanmark – Varde, Esbjerg, Kolding, Fredericia, Billund/Grindsted, Vejle, Middelfart og Nordfyn. 

Artbulancen leverede opera, dans, performance og workshops på skoler, lokale institutioner og i offentlige rum. Festivalen har vist, hvordan kunst kan styrke nærvær, fællesskab og glæde i hverdagen, samtidig med at den understøtter social inklusion og bæredygtighed. Fra intime samtaler og performances i Artbulancen til større forestillinger på torve og plejehjem har projektet bragt kunstoplevelser direkte ud til borgerne.

Fremmer kunst som ”alternativ medicin”

En lyserød parade med Artbulancen og Vardes borgmester markerede festivalens festlige afslutning og hyldede kunstens kraft til at bevæge sig gennem byrum, fællesskaber og hjerter. Festivalen fortsætter som en mobil platform, der fremmer kunst som ”alternativ medicin” i regionen og landet og skaber møder mellem kunst, sundhed og medborgerskab.

Artbulancen er også en miniteater og minibiograf for et dusin tilskuere ad gangen. Foto: Det Flyvende Teater
Artbulancen er også en miniteater og minibiograf for et dusin tilskuere ad gangen. Foto: Det Flyvende Teater

Eftertænksomhed, begejstring og fællesskab

“Jeg oplevede selv, hvordan musikken og dansen på botilbuddet skabte glæde og en fælles oplevelse. Når kunsten rykker ind i hverdagen, skaber den både eftertænksomhed, begejstring og fællesskab – og den minder os om, hvor stor betydning kultur har for vores trivsel,” udtaler Nordfyns borgmester, Mette Landtved-Holm, om projektet.

Kunstnerisk leder af Det Flyvende Teater, Giuseppe L. Bonifati, forklarer, at “Artbulance 2.0 er mere end et show på fire hjul. Det er en bevægelse for omsorg, kreativitet og miljøet. Når hverdagen gør ondt, griber vi ind med kultur og nærvær.”

Det er en skam, at vi anerkendes mere internationalt end herhjemme

Det er netop blevet offentliggjort, at Artbulance er blandt de europæiske projekter, der er udvalgt og vil opnå projektstøtte fra Creative Europe, en tværeuropisk organisation, der støtter kulturel diversitet og promoverer æstetiske udtryk. Efter Polen, Tjekkiet, Slovakiet og Ungarn vil projektet blive eksporteret fra Danmark til Tyskland og Belgien gennem et treårigt forløbsprojekt.

“Det bekræfter endnu en gang det gode arbejde, vi udfører,” siger producent Linda Sugataghy og tilføjer: “Men det er en skam, at vi anerkendes mere internationalt end herhjemme. Det Flyvende Teater repræsenterer ofte Danmark – også i europæiske projekter, hvor teatret fungerer som dansk partner. Vi håber, at det næste projektstøtteudvalg for scenekunst vil se nærmere på alt det, vi allerede har skabt.”

Fra An Ideal American — regi: Giuseppe Bonifati; scenografi: Linda Sugataghy. Produceret af Musikteater Skive; vist i KCS. Foto: Momchil Alexiev
Fra An Ideal American — regi: Giuseppe Bonifati; scenografi: Linda Sugataghy. Produceret af Musikteater Skive; vist i KCS. Foto: Momchil Alexiev

Et teater mellem himmel og jord

Efter flere års samarbejde og tilstedeværelse står Det Flyvende Teater i øjeblikket uden deres faste teaterrum i Billund Lufthavn (BLL) – det symbolske hjem, hvor mange af teatrets projekter og forestillinger har haft deres afsæt. 

“Vi fortsætter med at drømme om et åbent teater. Et, der lever mellem himmel og jord. Hver udfordring minder os om, at vores væsen altid har været at bevæge os, krydse grænser, forestille og genopfinde os selv. Det er dog ærgerligt, at lokale og nationale institutioner ikke kunne se længere eller give den nødvendige økonomiske opbakning,” siger Linda Sugataghy. 

Det Flyvende Teaters tidligere permanente teaterrum i Billund Lufthavn. Foto: Det Flyvende Teater
Det Flyvende Teaters tidligere permanente teaterrum i Billund Lufthavn. Foto: Det Flyvende Teater

”Efter fem år og ca. 250.000 publikummer kun i BLL måtte vi lukke det rum, vi havde bygget op med egne kræfter. Teaterrummet har været et symbol på mod, innovation, bæredygtighed og frihed til at tænke nyt. Man behøvede ikke at tage et fly for at rejse med os – fantasien er jo CO₂-fri. Det Flyvende Teater er stadig verdens første teater i en international lufthavn — men vores scene ligger nu mellem skyerne i Billund, Danmark,” afrunder hun.

Man behøvede ikke at tage et fly for at rejse med os – fantasien er jo CO₂-fri

Teater- og musikprogrammet fortsætter dog i 2026-2028 i lufthavnens rum, takket være BLL’s egen kulturelle vilje. Alt i alt er rejsen for Det Flyvende Teater ikke slut, men fortsætter mellem kunst og videnskab, krop og byrum, himmel og nye scener.

LÆS OGSÅ: Teater i transit? – en kommentar fra Det Flyvende Teater om Projektstøtteudvalgets vurderingspraksis

det flyvende teater

Artiklen er udgivet i et mediesamarbejde med Det Flyvende Teater med fuld redaktionel frihed for ISCENE.

Seneste

Tabuiserede sexfantasier og forbudt begær  

Aarhus Teater sparker Fædra ind i en moderne kontekst...

Open Call: #DANISH 2026 på Edinburgh Festival Fringe

18. december 2025

Nyhedsbrev

Udforsk videre

Trine Wøldiche
Trine Wøldiche
Freelance kulturjournalist og teaterkritiker. Skriver blandt andet for ISCENE og Jyllands-Posten. Medlem af juryen for Årets Reumert. Tidligere teaterkritiker ved Dagbladet Information. Cand.mag. i Moderne Kultur fra Københavns Universitet og bachelor i Dramaturgi fra Aarhus Universitet.

Tabuiserede sexfantasier og forbudt begær  

Aarhus Teater sparker Fædra ind i en moderne kontekst der sætter fokus på frisættelsen af begæret og mødet med magtens vold. Her fortæller skuespiller...