Populært lige nu

DANISH+ – kurateret showcase er en del af dansk scenekunsts eksportsucces

Den internationale, kuraterede showcase DANISH+ løber af stablen 6. - 8. maj. Her stimler indkøbere fra 16 forskellige nationer sammen i Aarhus for at...

De nominerede til Årets Reumert 2024 – få overblikket her

De nominerede til Årets Reumert 2024 er i dag blevet offentliggjort med et bredt felt af genrer og produktioner fra hele landet repræsenteret. Som...

Lad sæson 25/26 blive en sæson med fokus på fairness for scenekunstnere

Produktionsselskabet prfrm opfordrer alle institutionsledere til at arbejde for, at sæson 25/26 bliver en sæson med fairness i højsædet med denne venlige påmindelse om...
Annoncespot_imgspot_img

★★★★★☆ Alice alene i virkelighedens mareridt

Klædt af er et seriøst, forfriskende og rasende godt fungerende scenisk indspark i debatten om krænkelse – både i virkeligheden og på de sociale medier.

Da Alice (Siff Vintersol) dyrker sex med en dreng til en fest, bliver de filmet og delt på de sociale medier. Historien er baseret på virkelighedes ”Umbrellasag”, hvor mere end 1000 unge blev sigtet for at have delt en video med sexkrænkende indhold af en 15-årig pige. Forestillingen tager afsæt i episoden og folder sig ud omkring pigen Alice og hendes oplevelser med det omgivende samfund og dets helt uhyrlige mangel på hjælp og forståelse.

Annonce

I sceneversionen følger vi teenageren Alice og hendes kamp for at komme tilbage til samfundet efter overgrebet. Men modsat Alice i eventyrland, er der ingen hjælpende kaniner, der guider gennem virkelighedens mareridt. I stedet står hun ganske alene og skal genopfinde sig selv – men hvad er hun? Et offer? Skyldig? Skal hun skamme sig, sige ”pyt” eller slå fra sig?

Klædt af på Aveny-T. Foto: Zuhal Kocan

Forestillingen er skruet sammen som en collage af små optrin set fra Alices synsvinkel, så hun spiller selv alle voksenrollerne og får dermed også cementeret, hvor forladt og fortabt hun er.

Her er ingen scenografiske objekter, men blot et par kolde kameraer, hvis linser fra hver sin side peger på pigen – hun blev fanget på film, og er nu et objekt, som alle kan have en mening om, fordi andre har udsat hende for en overgrebshandling. Men hvem mennesket bagved er, og hvordan hun har det, er der ingen som forholder sig til eller tager ansvar for – hvilket nok er noget af det mest rystede ved hele historien.

Med stortalentet Siff Vintersol i skikkelse af Alice føres vi gennem et turbulent mareridt af glubske voksne – og for pokker, hvor fungerer det godt på scenen. For teksten er knivskarp og mundret, så den lever på scenen. Og der er fart på iscenesættelsen med masser af krop, bevægelse, lyd og musik som understøtter, hvordan hun føler, som da hun fx går amok til hårde rytmer, og lader sig forvandle til alskens monstre i skikkelse af de voksne, som ikke passer på hende.

For de voksne er der – de vil bare selv helst have en luns af fortællingen for egen vindings skyld, mens de som i eventyret forvitres og tager nye former for øjnene af den forvirrede pige.

Her er advokaten, der ender som en brysk bulldog, som frådende arrigt vralter omkring på alle fire i raseri over Facebook og Google, der fralægger sig alt ansvar. ”I princippet burde det ikke være svært, man kan finde og slette alt digitalt”, galper advokaten, mens mediemastodonterne ikke mener, det er deres ansvar: ”De er jo blot platforme, og hvad brugerne lægger ud, er ikke deres ansvar”.

Klædt af på Aveny-T. Foto: Zuhal Kocan

Alice løber videre og møder dokumentar-instruktøren, der ser sit snit til lidt personlig prestige, hvis han får historien i hus. Mens en samling glubske journalister kræver svar om dit og dat, og en midaldrende mand, som hun har mødt på en bar og gået hjem til, forvandles til et truende og tryglende monster, der bare vil have mere sex med den 15-årige pige.

Det er muligt, historien starter som en debat omkring krænkelser på de digitale medier, men med de raffinerede sceniske greb og den fængende og vedkommende tekst får fortællingen langt mere vægt og ender som en aktuel og kompleks debat om, hvem der egentlig er skyldig i krænkelse og overgreb.

Seneste

Open call: Gæstespil til Teater FÅR302

Ansøgningsfrist: 17. maj 2024

Den Jyske Opera stiller skarpt på flygtningekriser gennem nyt samarbejde 

I forbindelse med den kommende iscenesættelse af tjekkiske Bohuslav...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Open call: Gæstespil til Teater FÅR302

Ansøgningsfrist: 17. maj 2024

Den Jyske Opera stiller skarpt på flygtningekriser gennem nyt samarbejde 

I forbindelse med den kommende iscenesættelse af tjekkiske Bohuslav...

DANISH+ – kurateret showcase er en del af dansk scenekunsts eksportsucces

Den internationale, kuraterede showcase DANISH+ løber af stablen 6....

Lucia Vinde Dirchsen: “Der er plads til jer – lige præcis som dem, I er”

I sidste uge offentliggjorde Årets Reumert-juryen, at der fremover...
Annonce
Rie Hammer
Rie Hammer
Rie Hammer, chefredaktør ISCENE. Tidligere ansvarshavende redaktør på teatermagasinet Teater1. Fra 2001-2006 anmelder og skribent på gratisavisen Urban og har sideløbende skrevet stykker for børn og unge. Rie Hammer er formand for Foreningen Danske Teaterjournalister, formand for Forenede Kritikere samt juryformand for Årets Reumert.
Annonce

Open call: Gæstespil til Teater FÅR302

Ansøgningsfrist: 17. maj 2024

Den Jyske Opera stiller skarpt på flygtningekriser gennem nyt samarbejde 

I forbindelse med den kommende iscenesættelse af tjekkiske Bohuslav Martinůs opera, The Greek Passion, indgår Den Jyske Opera et ekstraordinært samarbejde med Røde Kors og...